מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מקרר הקרח הראשון

מלכה ונתן
מלכה בילדותה
מלכה פרידמן מספרת על חוויות סביב מקרר הקרח ועוד

אבי  הגיע לארץ עם הוריו, אחיותיו ואחיו בשנת 1922 לירושלים. הם גרו בעיר העתיקה. אימי עלתה לארץ מרוסיה  ובארץ פגשה את אחיה ואחותה שעלו לארץ לפני קום המדינה. אחרי שנים ידידה הכירה ביניהם והם נישאו לפני מלחמת השחרור. נולדתי בירושלים בבית חולים שערי צדק. אחרי ארבע שנים פרצה מלחמת השחרור, הייתי בת ארבע ונסענו לבקר את המשפחה בתל אביב. העוצר שהבריטים הטילו על האוכלוסייה לא  אפשר לנו לחזור לירושלים. נשארנו ללון בתל אביב עד סוף המלחמה ולאחריה.
בשנת  1950 ירד שלג בתל אביב, דבר שהיה חד פעמי ואני שכבתי חולה ומאוכזבת עד מאוד במיטה מאחר שלא היה באפשרותי ללכת בשלג. בשנת  1956 בהיותי בכיתה ח' פרצה מלחמת קדש, אבי גויס למלחמה  ואני ואמי נשארנו בבית…היינו חייבים לאטום ולכסות את החלונות שלא יראו את האור בחוץ. לנו היה מקרר שעבד על קרח. באותה התקופה לא היו למשפחות האחרות מקררים. קנינו את מקרר הקרח מאישה שבאה מוינה באוסטריה. היא מכרה את כל חפציה מאחר ורצתה לחזור לאוסטריה. יום אחד המקרר התקלקל ונשלחתי על ידי אמי לקנות קרח עם מתקן מיוחד המחזיק את הקרח מאחר וזו הדרך שהייתה להביא את בלוקי הקרח הביתה. בהיותי בחוץ כאשר המתנתי לעגלה שהובילה  את הקרח, פגשתי חברות ושחקנו בחבל. תוך כדי הקפיצה נפצעתי מהמתקן ברגל חתך עמוק מאוד. עליתי הביתה ואמי טפלה ברגל הפצועה. לחוסר מזלי גם עגלת הקרח לא הגיעה.
כשמלאו לי 20 וחצי נישאתי. וביום נישואינו הראשון נולד בני הבכור. כעבור 8 חודשים פרצה מלחמת ששת הימים ובעלי גויס למלחמה ואני עברתי לגור אצל הדודים שעזרו לי מאוד. בשנת 1973 פרצה מלחמת יום כיפור ואני אם לשני ילדים. המצב  היה קשה. היו דברים שלא היו בחנויות וגם המצב בחזית היה קשה. חלפו השנים  ונולדו לי עוד שתי בנות, ובני הבכור  גויס  למלחמת  שלום הגליל ותודה לאל חזר בריא ושלם מאותה מלחמה. בערך בגיל 50 בני הבכור התחתן ונולדו לי שני נכדים, שהיום הגדול בן 16 וחצי והשני בן 11 וחצי, שנותנים לי שמחה ואושר. לפני 7 וחצי שנים נפטר בעלי ונשארתי עם שתי בנותיי שעדיין לא נישאו . 

מילון

מלחמת קדש
מלחמה שהתנהלה בין מצרים לישראל ב-1956. במהלך המלחמה כבשה ישראל את חצי האי סיני ולאחר סיומה פינתה אותו.

ציטוטים

”לנו היה מקרר שעבד על קרח. באותה התקופה לא היו למשפחות האחרות מקררים“

הקשר הרב דורי