מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מקזבלנקה לעלות לצריפים בקריית שמונה

מפגש הכרות במסגרת התכנית
פעילות במסגרת התכנית
סיפור חייו של אליהו אזרד על ילדותו ועל עלייתו לישראל

שמי אליהו אזרד, מקור השם הוא אלי, אלי זה שם קיצור לאליהו הנביא.

אני סבא של ירין אזרד. נולדתי במרוקו בעיר קזבלנקה להוריי אבא מכלוף ולאמי חביבה בשנת 1943 בתאריך 12.1, ואני כיום בן 77.

בשנת 1961 כשהייתי בן 17, עליתי לארץ עם אחותי מימי ועם הוריי. כשהגענו לארץ התיישבנו בקריית שמונה וגרנו בצריפים, זה נקרא אז שיכון ד'. היה לי אח בכור שנפטר כשהיה תינוק ועדיין לא היה לו שם. לא זכיתי לראות אותו. אני השני במשפחה. בסך הכל היינו שלושה אחים ועכשיו נשארנו שניים – אני ואחותי מימי.

תחביבי בתור ילד היו משחק כדורגל ,שחייה ,דמקה ,שחמט,תופסת מכל הסוגים ועוד… את כל המשחקים האלו שיחקתי עם הוריי וילדי שכונתי. תמיד כשהייתי חוזר לביתי הייתי מריח את ניחוח המאכלים של אימי חביבה. המאכל שבמיוחד אהבתי היה המרק של אימי חביבה. החגים שאהבתי בילדותי הם כל החגים המסורתיים כגון: פסח, ראש השנה, פורים, וחנוכה. חגגתי את כל החגים המסורתיים, עם משפחתי שרנו שירים, וחגגנו לפי מסורות החגים. היה שמח, נהגנו ללכת לבית הכנסת להתפלל וכשחזרנו התיישבנו לארוחת החג המסורתית.

אני זוכר אירוע מיוחד מהילדות במרוקו, אני זוכר שהתרחשה מהפכה. זה גרם לאירועי טרור בין השלטון דאז, הצרפתים נגד הערבים, שדרשו עצמאות בגירוש הצרפתים ממרוקו. בזמן המהפכה הרגשתי סכנה קיומית לי ולכל היהודים שהיו במרוקו.

הזוית האישית

אלי עזרד השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי ירין עזרד. התכנית נערכה בבית הספר הגומא בכפר בלום, התשע"ט.

מילון

מהפכה
מהפכה מוגדרת כאירוע היסטורי המשנה, בזמן קצר יחסית, את פני החברה, בעקבות קפיצת מדרגה ביכולתו הטכנולוגית של האדם, או בעקבות שינוי רדיקלי בתפיסתו החברתית והפוליטית. סמואל הנטינגטון הגדיר מהפכה כ"שינוי מהיר, עמוק ואלים, המשפיע על הערכים הדומיננטיים בחברה, על המוסדות הפוליטיים ועל המבנה החברתי". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בזמן המהפכה הרגשתי סכנה קיומית לי ולכל היהודים שהיו במרוקו.“

הקשר הרב דורי