מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מצרפת לרחביה ומן המיצר אל המרחב

שושנה (סוזן) ואביה בתכנית הקשר הרב דורי
במהלך מלחמת העצמאות האלג'יראית - 1962
עלייתה של סוזן מאלג'יר דרך צרפת לישראל

סיפורה שלסוזן טב-אל

סוזן נולדה באלג'יר וחיה שם עד גיל 15. בשנת 1962, התחוללה באלג'יר מלחמת העצמאות שבמהלכה מרדו האלג'יראים בשלטון הצרפתי והחיים באלג'יר הפכו להיות מאוד מסוכנים. סוזן ומשפחתה ברחו לצרפת וחיו בפריס שש שנים. בגיל 21, החליטה סוזן לעלות לבדה לישראל מתוך תחושת קשר עמוק לעם היהודי ולתנ"ך. בארץ חזרה לזהותה ולשורשים היהודיים שלה. נולדו לה שלושה ילדים שהם ישראלים לגמרי וגם תשעת הנכדים שלה גדלים בארץ ועל כך היא גאה מאוד.

בעליה שלה לארץ הגשימה סוזן משפט חשוב מאוד בעיניה: "סוף מעשה במחשבה תחילה" – המחשבות שלה על הקשר לארץ ישראל, והגעגועים לארץ הבשילו אצלה בסופו של דבר לעשיית המעשה ולעליה לארץ בפועל.

סוזן עסקה בהוראת צרפתית במסגרות שונות: בגמנסיה העברית, בתיכון רנה קאסן וגם במכללת דוד ילין ובאוניברסיטה העברית. היא הייתה מרצה לצרפתית וגם סייעה בחיבור מבחני הבגרות בצרפתית עבור משרד החינוך. אבל מעבר לעיסוק הפורמלי שלה מרכז חייה הוא לימודי הקבלה – תורת הנסתר. שום דבר ממה שלמדה בחייה אינו משתווה לתורת הנסתר המיוחדת לעם ישראל.

עוד משהו שמרגש מאוד את סוזן בחיים בישראל הוא האפשרות לחיות באמת חיים רב תרבותיים. בישראל חיים יהודים מהרבה מאוד מקומות בעולם, כל אחד בא עם התרבות, השפה, ההיסטוריה והמנהגים שלו ובכל זאת כולם מצליחים לחיות יחד בהרמוניה. באירופה ובעיקר בצרפת מדברים הרבה על רב תרבותיות אבל זה לא באמת מצליח. הסיבה לכך כנראה היא הקשר העמוק שיש בין יהודים ממקומות שונים. החיבור האמיתי שלנו זה לזה מעצם העובדה שאנחנו שייכים לאותו עם.

בעקבות ניסיון החיים שלה ממליצה סוזן לבני הדור הצעיר להיות תמיד מחובר לשורשים שלו. כשהצמח מחובר לשורשים – הוא מלבלב ופורח ויש לו ניצנים פרחים ופירות. כך גם בני האדם.

הזוית האישית

אביה בן שושן: אני מאחלת לסוזן בריאות ואושר שתזכה לנינים רבים ולראות את כולם גדלים בארץ. שתמשיך להתעמק בתורת הנסתר האהובה עליה.

סוזן: אני מברכת את אביה ואת חברותיה שיהיו תמיד מחוברות לשורשים שלהן יצליחו ויפרחו.

מילון

תורת הנסתר (הקבלה)
הקַבָּלָה היא תורת הסוד והמיסטיקה היהודית. לתורה זו יש שורשים עמוקים במחשבה היהודית. היא נמשכת מהמיסטיקה העברית הקדומה: ספרות ההיכלות והמרכבה; אולם, עיקר גיבושה ופרסומה ראשיתם בפרובאנס ובארצות המזרח בשלהי המאה ה-12ובראשית המאה ה-13. לקבלה הייתה השפעה גדולה מאוד על חיי הרוח היהודיים בתחומי ההלכה והמנהגים, פרשנות המקרא, ספרות התפילה והפיוט, ספרות המוסר ועוד.

ציטוטים

” nostalgie des origins- בצרפתית : געגועים למקור, לשורש. “

הקשר הרב דורי