מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מצעד המחולות הראשון בחיפה

הנכדה מירי
סבתא יעל בצעירותה
מצעד יום העצמאות בחיפה, 1954

שמי יעל זיו ואני סבתא של מירי זיו. נולדתי בשנת 1940 להוריי משפחת ברויטמן בישראל, במושב בית שערים. זהו מושב במועצה האזורית עמק יזרעאל, ליד רמת ישי ומדרום מזרח לחיפה.

לרגל יום העצמאות תשי"ד, שנתת 1954, הוחלט בעיר חיפה לערוך מצעד מחולות וריקודים. המשתתפים  הפעילים והמרכזיים של מצעד המחולות היו תלמידי בתי הספר, החל מכיתה ו' ומעלה. אליהם צורפו להקות מחול עירוניות וחוגי מחול בוגרים. אני למדתי בעיר חיפה הסמוכה למושב שלנו. המורה שלנו לספורט קיבלה רשימת ריקודים, שאותם היא לימדה את התלמידות במשך חודשיים לפני יום העצמאות. בין שלל הריקודים היו ריקודים שהיו משולבים בצעידה, וריקודים אחרים שרקדו אותם במקום אחד.

מצעד המחולות 

תמונה 1

כשהגיע יום העצמאות, סגרו את רחוב הרצל – הוא הרחוב הראשי של חיפה – לתנועה. כל בתי הספר של העיר הסתדרו שורה אחרי שורה. בראש המצעד נסע טרקטור, שאליו הצמידו רמקולים גדולים מהם שמעו את מנגינות השירים. אלו שהיו קרובים לטרקטור אכן שמעו, אבל הרחוקים לא שמעו. לכן, בשנה לאחר מכן, התקינו מערכת רמקולים לאורך הרחוב. אנחנו התקדמנו בחלק מהזמן בצעדי ריקוד, ובחלק מהדרך בהליכה. בכמה נקודות עצרנו ורקדנו את הריקודים של המקום בלי להתקדם.

בשנת זו, 1954, נערך מצעד יום העצמאות המרכזי בשלוב חד-פעמי של מצעד צבאי עם מצעד מחולות עם. המצעד נערך בעיר התחתית, לאורך שדרות העצמאות. המצעד הצבאי נמשך כשעה והשתתפו בו כל יחידות צה"ל  של אז, ובהמשכו חוללו המחוללים כחצי שעה. המצעד הסתיים במחולות המוניים. מעגלים של חיילים, רקדנים. והמון רב מקהל הצופים המשיכו בחגיגה, בשמחה ובהתלהבות.

מצעד המחולות 

תמונה 2

הזוית האישית

הנכדה מירי: סבתא, תודה על הסיפור הנפלא. אני מאחלת לך הרבה בריאות ונחת.

מילון

בית שערים
בית שערים הינו מושב השייך למועצה האזורית עמק יזרעאל. המושב נמצא בחלקו הצפון מערבי של העמק והוא מוקף בפרדסים, מאגרי מים ושדות ירוקים. המקום עלה על הקרקע בשנת 1926 כאשר האדמות באזור נרכשו על ידי הקרן הקיימת לישראל.

ציטוטים

”חוויות ילדות הן חוויות בלתי נשכחות, חשוב לשמר אותן“

הקשר הרב דורי