מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המצור בירושלים על פי מרים מדינה

במפגש בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא בצעירותה
זכרונות של פגזים ובורות מים

שמי מרים מדינה, סיפורי עוסק בזכרונות מן המצור בירושלים.

הייתי בת שלוש. גרנו בבית נטוש ברחוב בלפור שבירושלים. הבית נבנה על ידי ערבים שברוב חוכמתם בנו מתחת לריצפת הבית בור מים גדול שאגר מי גשמים מהגג. הכביש לירושלים מהשפלה היה מוקף כפרים ערבים שארבו למשאיות הפלמ"ח שהובילו מים ומזון לירושלים וירו עליהם. בכל לילה נפגעו משאיות מזון ונהגיהם האמיצים בדרך. למזלנו היה לנו מספיק מים כדי לחלק גם לשכנים. סבתא רבתא שלך, טובה, גידלה אפרוחים לתרנגולות שהטילו ביצים וכך יכולנו לאכול גם חלבונים ולספק גם לשכנים.

המלחמה על הדרך לירושלים הייתה קשה ורק אחרי קרבות מרים נוצחו הערבים וברחו מבתיהם, תוך הבטחה של מנהיגיהם שבקרוב יוכלו לחזור לבתיהם לאחר ניצחון על היהודים.

עם קום המדינה במאי 1948 פרצה מלחמת העצמאות. במלחמה זו אבי היה חובש קרבי ונלחם על הר ציון. פגזים שרקו מעל ביתנו והסתתרנו בחדר פנימי. אמי מספרת שניחמתי אותה במילים "אל תדאגי אימא, אבא ינצח את כל הערבים".

במלחמת ששת הימים סבא ויקטור גויס ביום כיפור בזמן הצום. הגדוד שלו נשלח לסיני ונלחם בצבא המצרי. גדוד התותחנים שלו נשלח לסיני להילחם בצבא המצרי. פצצות נפלו מכל עבר אך גדוד התותחנים פגע בכל המטרות בצורה מדויקת והמצרים הובסו. משם הועלה הגדוד לרמת הגולן עד להבסת הסורים. לאחר שישה ימים ניצחנו במלחמה בצורה מופלאה. הכותל שוחרר וירושלים אוחדה. גם אחי יוסי נלחם בכותל בגדוד הירושלמי והיה בין משחרריו.

גם במלחמת יום כיפור סבא ויקטור השתתף בכל החזיתות: המצרית, הסורית והירדנית. במשך שישה שבועות לא קיבלנו כל מידע עליהם וחששנו לחייו. באחת ההפוגות סבא אילתר מעטפה ושלח אותה עם כמה מילים שהם חיים. סך הכל סבא היה מגויס במשך שישה חודשים ונלחם בכל החזיתות.

סבא ויקטור נולד באלכסנדריה ועלה לארץ בגיל 18 בשנת 1957 ונשלח לקיבוץ גניגר למשך שנה. הוא גוייס לצבא ובגמר השירות למד כלכלה באוניברסיטה העברית. כשסיימתי תיכון עבדתי זמנית בבנק לאומי ושם היכרנו. השפה העברית בפיו לא הייתה טובה מספיק כדי לכתוב עבודות סמינריוניות. כאן עזרתי לו בניסוחים ובתרגומים לצרפתית. הוא המשיך לתואר שני בהצטיינות. סבא עבד בבנק ישראל והקים את המחלקה המוניטרית. משם עבר לאוצר כמנכ"ל, כיו"ר כימיקלים לישראל ומנכ"ל בנק המזרחי.

הזוית האישית

עומר ויהלי: החויה הייתה מהנה ומרגשת הייתה לי הזדמנות ללמוד על הילדות של פעם מול הילדות של היום.

סבתא מרים תרמה סיפור נוסף למאגר המורשת: סיפורם של סבתא מרים וויקטור מדינה

מילון

המערכה על ירושלים (מלחמת העצמאות)
המערכה על ירושלים, סביבותיה והדרכים המובילות אליה נמשכה לכל אורכה של מלחמת העצמאות, החל משלב א' – מלחמת האזרחים, שפרצה למחרת קבלת ההחלטה באו"ם על תוכנית החלוקה בכ"ט בנובמבר 1947, עבור בשלב ב' - פלישת מדינות ערב לתחומי ארץ ישראל המערבית ובכללם שטחי מדינת ישראל ביום הכרזת עצמאותה וממועד ההפוגה השנייה עת התייצבו גבולות הפסקת האש. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הכביש לירושלים היה מוקף כפרים ערבים שארבו למשאיות הפלמ"ח שהובילו מים ומזון לירושלים וירו עליהם“

הקשר הרב דורי