מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפת נדודים בדרך מאתיופיה לישראל

הנשיא פרס - לשכת העיתונות הארצ
שר חינוך נבון בביקור העולים
כולם עברו לצד של סודן הם שמחו מאוד שניצלו מהשודדים

התלמידה, אלמז מהרי מביאה את סיפור עליית משפחתה ונדודיהם מאתיופיה לישראל, במסגרת מבצע משה

הורי יצאו בשעות הלילה והלכו ברגל כדי שלא יתפסו אותם החיילים של משטר האתיופים (נוצריים) . לאחר שעברו את המקומות המסוכנים ביותר. בשעות הבוקר נחו במקום מוסתר עם מלא עצים ושיחים שהיו מסביב. (ואדי) אחרי חצי שעה הם המשיכו לכיוון סודן . (ארץ) באמצע היום הם פגשו קבוצת שודדים והשודדים תפסו אותם וביקשו כסף ואמרו שאם אתם לא מביאים לנו את הכסף אתם לא ממשיכים ולא עוברים. הם שילמו את הכסף והמשיכו ללכת בדרכם.

שוב בשעות הערב הם הגיעו לאזור (מקום) ובאזור הזה יש אנשים שעוזרים לאנשים להכיר את הדרך (משתפי פעולה) לאחר שלושה ימים היה להם מנוחה . ושוב המשיכו ללכת במשך חודש. ואחרי שהגיעו לגבול בין סודן לאתיופיה היה נהר שהיה קשה מאוד לעבור אותו . ושם היו מעל 3000 אנשים מחכים ומנסים איך לעבור את הנהר הזה . לאחר יום הם שמעו ששודדים בצד אתיופיה מתכננים לבוא אליהם ולקחת את כל הכסף . הם יצרו קשר עם אנשי סודן בצד הנהר וביקשו שיעבירו אותם על ידי סירות לכיוון סודן הם הסכימו והעבירו אותם במשך 5 שעות עם חמש סירות. לאחר שכולם עברו לצד של סודן הם שמחו מאוד שנצלו מהשודדים שרצו לקחת מהם את כל הכסף והתארגנו לישון בלי פחד .

לאחר שלושה שבועות שנחו שם במשך כל הלילה יורד עליהם גשם וביום שמש כך נימשך למשך שלושה שבועות לאחר מכן החליטו ללכת ברגל לכפר ששמו טיחה (כפר). הם הלכו ברגל בגלל שכל רכב שמגיע נכנס לתוך הבוץ ולא יכול לקחת נוסעים עקב כך הלכו ברגל .

 מפת הנדודים עד לעליה לארץ ישראל

תמונה 1

באותו ערב כשהגיעו לטיחה באו שלושה משאיות גדולות ולקחו אותם לגדרייף (עיר) של סודן ומשם הגיעו בלילה ישנו שם ולפנות בוקר העבירו אותם לכפר טואבה. שם היו שלושה חודשים. משם הגיעו בשעות הערב שלושה אוטובוסים ולקחו אותנו לכרטום (עיר הבירה של סודן) ומשם מאוטובוס ישר למטוס ישראלי והביאו אותנו לישראל הם עלו לארץ בעלייה שנקראת מבצע משה.

העשרה

מבצע משה: "מבצע גור אריה יהודה או מבצע משה (21 בנובמבר 1984 – 5 בינואר 1985) היה מבצע אווירי במסגרת מבצע אחים להאצת פינויים של ביתא ישראל ממחנות הפליטים בסודאן לבלגיה ומשם לישראל. שמו המקורי "מבצע גור אריה יהודה" מגיע מתוך תוארם של קיסרי האימפריה האתיופית והשם "מבצע משה" ניתן על ידי המגבית היהודית המאוחדת ונקרא על שמו של משה רבנו, אשר על פי המסופר במקרא, הוביל את בני ישראל לארץ כנען.‏ במסגרת המבצע הועלו 6,364 איש."‏

מורה אחראית: יפעת סרוסי בי"ס בן צבי גבעת המורה עפולה

אגף מורשת משרד החינוך

תשע"ה, 2015

מילון

מבצע משה
מבצע גור אריה יהודה או מבצע משה (21 בנובמבר 1984 - 5 בינואר 1985) היה מבצע אווירי במסגרת מבצע אחים להאצת פינויים של ביתא ישראל ממחנות הפליטים בסודאן לבלגיה ומשם לישראל. שמו המקורי "מבצע גור אריה יהודה" מגיע מתוך תוארם של קיסרי האימפריה האתיופית והשם "מבצע משה" ניתן על ידי המגבית היהודית המאוחדת ונקרא על שמו של משה רבנו, אשר על פי המסופר במקרא, הוביל את בני ישראל לארץ כנען.‏ במסגרת המבצע הועלו 6,364 איש.‏

ציטוטים

”מכרטום למטוס ישראלי שהביא אותנו לישראל, בעלייה שנקראת מבצע משה.“

הקשר הרב דורי