מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפתח תקווה להקמת משפחה בבני ציון

אני, אשתי ונכדתי בטיול משפחתי
תמונת ת.ז. בזמן השרות בפלמ"ח
ילדות נעורים אהבה ומשפחה בין פתח תקווה לבני ציון

ילדות

שמי אריה גצלר נולדתי בינואר 1931 בעין גנים על יד פתח תקווה שם למדתי בגן ובבית ספר יסודי עד גיל 8 משם עברנו להרצליה ובאותה שנה עברנו גם לרעננה בגלל מאורעות שהיו ב- 1936 שם סיימתי בית ספר עממי ברעננה והייתי בתנועת נוער (מחנות העולים). בסיום כיתה ח' הלכתי ללמוד בבית ספר חקלאי, מקווה ישראל.

טקס העלייה לבני ציון

שנת 1947- כשהגעתי לבני ציון בפעם הראשונה זה היה שהייתי בן 16 והגעתי לשם כי ההורים שלי הוזמנו כי היו בין המייסדים, היה בבני ציון שממה מוחלטת היה ארבה באותו היום שאכל את כל העשבים הירוקים. היה אורח חשוב מארצות הברית שקראו לו אבא הלל סילבר, והוא היה נציג של יהדות אמריקה. באותה תקופה האנגלים הקיפו כמה ישובים כדי לחפש נשק ובאזור הכי גבוהה בבני ציון שבוא אבא הלל סילבר נאם ראו על הכביש הראשי שיירות של הצבא האנגלי ואמר: "האנגלים יעזבו פה, ואתם תישארו לתמיד".

טקס העלייה לבני ציון

תמונה 1

ב-1948 הכריזו באום על הקמת מדינה יהודית ופרצה מלחמת השחרור, אני התגייסתי לפלמ"ח ובאחד הקרבות הראשונים נלחמנו בצפון בגבול לבנון, היה שם קרב שנהרגו הרבה חברים שלי וכשחזרנו לבסיס שהיה מרוחק אמרו לנו שהכריזו על הקמת מדינה וזה היה רגע מאוד מרגש.

איפה הכרתי את אשתי?

שנינו יצאנו להכשרה בקבוצת גבע בעמק יזרעאל, לא הכרנו וכל אחד בא מהחיים שלו. אני באתי מהפלמ"ח לאחר מלחמת השחרור וסבתא הגיעה עם שתי חברות מהתנועה בתל אביב והגענו לקיבוץ, הגעתי לביקור בגבע והגעתי כחייל ראיתי שלוש בנות מולי על המדרכה שתיים אמרו לי שלום, והשלישית הייתה סבתא לא הכרתי אותה ושאלתי לשמה היא ענתה לי נעמי, והזמנתי אותה לטייל בערב בקיבוץ גבע.

קישור לקובץ הסיפור של סבי, אריה גצלר

הזוית האישית

סבא אריה: התכנית חשובה מאוד והסיפורים לנכדים מהווים ויוצרים קשר בין הנכדים לסבים והסבתות ונותנים תמונה מוחשית על ההיסטוריה המשפחתית ושל המדינה ושלנו

זהר: אני חושבת שהתכנית מקרבת בין הנכדים לסבים והסבתות ואני נורא נהניתי לשמוע את כל הסיפורים. מאוד שמחתי שיש את התכנית הזו בגלל שהיא חשובה ומקרבת ביני לבין סבתא וסבא שלי.

מילון

מאורעות
פרעות של הערבים

בני ציון
בְּנֵי צִיּוֹן הוא כפר שהוקם בשנת 1947 באזור השרון כ-4.5 ק"מ מצפון לרעננה וראשוני בתיו כ-1 ק"מ ממערב לכביש, גובל ביישובים בצרה וחרוצים. מבחינה מוניציפלית שייך הכפר למועצה אזורית חוף השרון. הכפר נקרא תחילה "גבעות רעננה", ונקרא אחרי כן "בני ציון" על שם מסדר בני ציון בארצות הברית שסייע בהקמת הכפר. ויקיפדיה

ציטוטים

”כשחזרנו לבסיס אחרי קרב אמרו לנו שהכריזו על הקמת מדינה וזה היה מאוד מרגש בשבילי.“

הקשר הרב דורי