מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפתח תקווה להגשמה ביישוב הספר הצפוני

עם גל שחף, ניצן בן פורת ויצחק
בפתח תקווה בסגנון שנשאר מאחור בפולין
מ"גורדוניה" לנח"ל בגשר הזיו ול(כפר) ראש הנקרה

זיווה אלק, שמה לפני נישואיה, זיווה רוז'נסקי. היא נולדה בפתח תקווה בתאריך 21.1.1934. אביה עלה מפולין ואימא עלתה מרוסיה. היא הצעירה במשפחה מבין 3 אחיות. זיווה למדה בגימנסיה בפתח תקווה. גימנסיה היא בי"ס תיכון. מקור השם במילה היוונית העתיקה גימנסיון – מוסד ששימש ביוון העתיקה כמתחם שבו קיבלו אנשים צעירים חינוך גופני ואינטלקטואלי.

זיווה הייתה בתנועת נוער גורדוניה. תנועת הנוער גורדוניה, זו הייתה תנועת נוער בעלת נופך צופי. גרדוניה שמה בראש מעייניה את ערך ההגשמה החלוצית ושאבה השראה רבה ממשנתו של א"ד גורדון אך התנגדה לגישה הדוגמטית שלו. גורדוניה הייתה מתחילתה תנועת נוער סוציאל-דמוקרטית שראתה בסוציאליזם כמכלול שלם של בעיות ופתרונות, בניגוד לתפישה שראתה במלחמת המעמדות כפתרון היחיד.

בשנת 1951 התגייסה לנח"ל. הנח"ל – ראשי תיבות של נוער חלוצי לוחם מסגרת בצבא. נוסד באישור של דוד בן-גוריון ב-19 באוגוסט 1948 כמענה למכתב משותף של כל תנועות הנוער הציוניות מה-10 באוגוסט 1948 בו ביקשו ליצור מסגרת צבאית בה ישרתו חברי גרעיני הכשרה כקבוצה ולא יופרדו זה מזה. תנועות הנוער חששו מהתפזרות הגרעינים ההתיישבותיים במסגרת נטולת אידאות חלוציות מוגדרות. חיילי הנח"ל עברו אימונים של כחודשיים עד שלושה חודשים, ולאחר מכן יצאו לתשעה חודשים ליישובי ספר למלא תפקידים צבאיים, לעבוד בחקלאות ולהשלים את הכשרתם המשקית. התקווה הייתה שלאחר שנת השירות בנח"ל, יוצאי הנח"ל יישארו להתגורר ביישובי הספר אך לפי ההערכות רק כשליש נשארו.

בנח"ל זיווה הייתה בקורס מ"כים. קורס מ"כים הוא קורס של מפקדי כתות. קורס מ"כים הוא קורס פיקודי צה"לי המועבר במסגרת זרוע היבשה. ייעודו הוא הכשרת מפקד כיתה לפיקוד על כיתת חי"ר במהלך אימוני הטירונות ובפעילות המבצעית ביחידות הלוחמות באמצעות פיתוח יכולות פיקודיות. בקורס מוכשרים מפקדי כיתות המגיעים מכלל יחידות חיל הרגלים בצה"ל, מן היחידות המובחרות ומגדודי הסיור. הגרעין שלה  בנח"ל היה בקיבוץ גשר הזיו, ועד היום מקיימים מפגשים של הגרעין.

בשנת 1953 היא הגיעה לראש הנקרה ובשנת 1956 התחתנה עם יצחק ונולדו להם 3 ילדים: גיל בשנת 1957, נוגה בשנת 1961, ויעל בשנת 1964. זיווה הייתה אחות בקיבוץ במשך כ-30 שנה. בין השנים 1973 ל-1976 היא עבדה בבית הספר העל יסודי האזורי "סולם צור" כאחות. בנוסף, הייתה המטפלת הראשונה של כיתה א' בכפר ראש הנקרה.

הזוית האישית

הגשמתי את עצמי ע"י המעבר לגור ביישוב הספר הצפוני בגשר הזיו

מילון

גימנסיה
בי"ס תיכון. מקור השם במילה היוונית העתיקה גימנסיון מוסד ששימש ביוון העתיקה כמתחם שבו קיבלו אנשים צעירים חינוך גופני ואינטלקטואלי.

ציטוטים

”הגשמתי עצמי ע"י המעבר לספר הצפוני“

הקשר הרב דורי