מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפריז לתל אביב

אני וסבתא שלי
סבתא שלי וכל ילדיה
עליה לישראל

מפריז לתל אביב

עליתי לארץ בתאריך 14 למרס 1969 מפריז. אני זוכרת שכשהגעתי לארץ היה ריח נפלא של תחילת ופריחת האביב. הגעתי לארץ עם בתי יהודית בת הארבע ועם בעלי יאיש. כשהגענו לארץ התמקמנו בקיבוץ גינוסר שבעלי היה בו בן קיבוץ, מגיל 12, הוא הגיע ממרוקו. לאחר הצבא הוא נסע לבקר את הוריו בפריז, משום שהם ברחו מהמהפכה במרוקו ושם הכרנו.

קיבוץ גינוסר (גִּנּוֹסַר) הוא קיבוץ של התנועה הקיבוצית, השוכן לחופה המערבי של הכנרת, 7 ק"מ מצפון לטבריה, על כביש מס' 90. שייך למועצה אזורית עמק הירדן". (ויקיפדיה)

תמונה 1

בקיבוץ עבדתי בכל מיני עבודות: בחדר הילדים, במטבח ובמחלקת גיהוץ. מכיוון שאני ספרית במקצועי עשו לי פינת ספרות וקוסמטיקה ואני טיפלתי בכל מי שרצתה, תסרוקות, טיפולי פנים לכלות ועוד… טיפלתי בילדה שהייתה חולה במחלת הפוליו וכשהוציאו לה את הגבס בכל הגוף היה זה יום גדול שאותו לא אשכח בחיי. באותו היום ירדנו לכנרת והילדה נכנסה בפעם הראשונה נישאת על ידיה של אמה לממי הכנרת.

בעלי יאיש עבד בקטיף אשכולי בננות גדולים. לפני הצבא הוא היה דג דגים בלילה בסירה עם רשת ופנס. את הדגים היו מוכרים והרווחים היו לקיבוץ. הוא עבד גם במלון של הקיבוץ והיה נושא את המזוודות של התיירים.

המעבר מהקיבוץ לעיר

הקושי בקיבוץ היה בתהליך ההסתגלות ביתי הייתה ישנה בלינה משותפת ובוכה הרבה בלילות, לא אפשרו לי להיות אתה וזה היה לי קשה מאוד. בעלי ואני החלטנו לעבור לגור בעיר עברנו לגור בבת ים. גרנו במלון בחדר אחד אצל משפחת כהן, הייתי עושה תספורות לכל המשפחה וקיבלתי מהם מזון, אני זוכרת את המרק. חיפשנו דירה משלנו באותו הבניין. ודפקנו בדלתות השכנים, הייתי בהריון עם בתי רותי, אחת השכנות נתנה לנו כתובת של עורך דין והוא סייע לנו במציאת דירה. הייתה לנו דירה יפה עם נוף לים וגרנו בה עד שנת 1973. הדירה עלתה 42 לירות. בכל קיץ בני המשפחה היו באים לבקר אותנו מפריז. מחג הפסח ועד סוכות הבית היה הומה אדם, היה לנו כיף. הייתי עובדת בבית כספרית.

אני זוכרת שהשכנים היו שונים זה מזה, כל משפחה הגיעה לארץ ממקום שונה: מטורקיה, ממצרים, מאנגלייה. היו בינינו יחסים מאוד קרובים, כולם עזרו זה לזה והייתה בינינו אחווה כמו משפחה אחת גדולה. כל משפחה הייתה מכבדת אותנו בשבת במטעמי הבית: ג'חנון, טחינה, קוסקוס, עוגיות ועוד…אחת השכנות לימדה אותי לעשות סוכריות מקליפות פומלה.

אחרי מלחמת יום כיפור בעלי היה ללא עבודה והוא פתח עבורי מספרה ברחוב גורדון בתל אביב. עסקתי בספרות עד שנת 1991. אחרי מלחמת המפרץ הפסקתי לעבוד ונסעתי לז'נבה שם עסקתי בספרות ושבתי לארץ בשנת 2002. בני ירמי שיפץ עבורי מספרה בעיצוב מודרני.

כיום יש לי שלושה נכדים ואני חיה ומתגוררת בתל אביב. בנותיי למדו בבית ספר תל נורדאו וגם שלושת נכדיי.

הזוית האישית

מיאל: אני למדתי הרבה דברים שלא ידעתי על סבתא שלי וזה היה כיף ללמוד דברים חדשים ומיוחדים עליה ועל הדברים שקרו לה.

מילון

גינוסר
גינוסר (גִּנּוֹסַר) הוא קיבוץ של התנועה הקיבוצית, השוכן לחופה המערבי של הכנרת, 7 ק"מ מצפון לטבריה, על כביש מס' 90. שייך למועצה אזורית עמק הירדן.

פריז
עיר בירה של צרפת

ציטוטים

” כיום יש לי שלושה נכדים ואני מתגוררת בתל אביב. בנותיי למדו בבית ספר תל נורדאו “

הקשר הרב דורי