מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפיצים את אור החסידות בשומרון

סבתא בצעירותה
הנכדה ברכי
בית חב"ד חולש על כל יישובי לב השומרון: שכם, יצהר, איתמר, הר ברכה, קרית נטפים, נופי נחמיה, רבבה, יקיר, נופים, חוות גלעד, רחלים.

הנכדה ברכי גולדברג מתעדת את סיפורה של סבתא ארלין כפי ששמעה ממנה.

לסבתא שלי קוראים ארלין רובין, היא נולדה בשנת 1949 בברונקס שבניו יורק… שם משפחת הנעורים שלה היה אנדלפסקי אך האמריקאים אמרו להם שהם צריכים לקצר את השם ולכן שם משפחתם קוצר לאנדרסון. סבתא שלי התגוררה בבניין רב קומות והשכנים היו כושים וגויים מכל מיני סוגים. אך בשכונה עצמה התגוררו יהודים רבים ביניהם קרובי משפחה של סבתי.

לאביה של סבתי קראו משה, אך הכינוי שלו באמריקה היה מוריס. הוא עבד כאומן גרפיטי וצלם מקצועי. לאמה של סבתי קראו שרה רבקה אך כינו אותה סלביה, היא הייתה מנהלת חשבונות וכמובן ניהלה ותחזקה את הבית.

סבא רבא שלי (משה/ מוריס) השקיע רבות בספורט ודאג שסבתא שלי תלמד לשחות ולגלוש היטב על קרח וכדומה.

בגיל 18 סבתא שלי עלתה לארץ בארגון שהעלה בני נוער יהודים לארץ, היא הגיעה לארץ בשנת 1967 מיד אחרי מלחמת ששת הימים. ועשתה עליה שנתיים לאחר מכן, בשנת 1969.

אחרי כמה שנים סבתא שלי התחתנה עם סבא שלי – יהודה רובין והם התגוררו בקיבוץ יודפת שבגליל שם נולדו שני ילדיהם הראשונים, בתקופה זו הסבא והסבתא שלי התקרבו ליהדות ולחסידות חב"ד.

בהמשך סבא וסבתא עברו לגור בישוב אלון מורה הסמוך לעיר שכם שבשומרון. שם הם פתחו "בית חב"ד" עבור תושבי אלון מורה והסביבה. עד היום סבי וסבתי מתגוררים באלון מורה ומפיצים שם יהדות וחסידות לתושבים ולסביבה. בית חב"ד חולש על כל יישובי לב השומרון: שכם, יצהר, איתמר, הר ברכה, קרית נטפים, נופי נחמיה, רבבה, יקיר, נופים, חוות גלעד, רחלים.

בחג החנוכה פועל בית חב"ד בקרב החיילים המשרתים בלב השומרון. עיקר הפעילות מתמקדת בבסיס "חטיבה מרחבית (חטמ"ר) שומרון", אשר מאכלס אלפי חיילים ושוטרים. תהלוכות ל"ג בעומר ביישובים זוכים להצלחה מיוחדת..

בחדשי הקיץ עורך בית חב"ד מחנה קיץ לבנים ולבנות באווירה חסידית.

תמונה 1
תמונה משפחתית

הזוית האישית

הנכדה ברכי גולדברג מתעדת את סיפורה של סבתא ארלין כפי ששמעה ממנה.

מילון

בית חבד
באנגלית:( Chabad House) הוא מרכז אזורי של חסידות חב"ד המנוהל על ידי שליח חב"ד המקומי. מטרת בתי חב"ד לעזור ולתמוך ביהודים בתחומים מגוונים, בעיקר בענייני יהדות. בתי חב"ד הראשונים הוקמו בשנת 1950 (ה'תש"י כ־3,650 בתי חב"ד פועלים בכ־950 ערים השוכנות בכמאה מדינות בעולם כ־350 מתוכם פועלים בישראל.

אלון מורה
אלון מורה הוא ישוב בשומרון, סמוך לעיר שכם. הקמת אלון מורה לוותה במאבק ממושך של מייסדיו במשך כשבע שנים, עד לקבלת אישור ממשלתי ליישוב. במהלך שנים אלו התגבשה תנועת גוש אמונים, שריכזה את הפעילות האזרחית ליישוב שטחי יהודה שומרון וחבל עזה. נכון לשנת תשס"ט מונה היישוב 1,315 תושבים.

ציטוטים

”זכינו לגלות את אור היהדות והחסידות ולהפיץ את האור הלאה.“

הקשר הרב דורי