מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפיונר בליטא לחיילת ישראלית

סמל ארגון הפיונר בברית המועצות
למדתי באולפן בקיבוץ יד מרדכי
מדריכה בתנועת הנוער פיונריים

סיפורה של אהובה גולד, שהשתתפה בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר אהוד שבחיפה.
ילדות בליטא
גדלתי בליטא במשטר קומוניסטי, עם כל החינוך הקומוניסטי. הייתי מדריכה של פיונרים, זו הייתה תנועת נוער לילדים המופעלת על ידי המפלגה הקומוניסטית, כמו ה"צופים".
תנועת פיונרים – על פי המיתוס, מספרים "שפאווליק היה תלמיד טוב ומנומס וקומוניסט נאמן שהנהיג את חבריו בתנועת הפיונירים בבית ספרו. … ובשנת 1955 הוא הוגדר כפיוניר מספר 1 בספר הכבוד של ארמון הפיונרים במוסקבה".
לאחר המוות של סטלין "הרודן הסובייטי", התחלף המשטר ויצא חוק שאזרחים שגרים בשטחים שהיו שייך לפולין "לפני המלחמה" רשאים להגר לפולין.
 
שלבי העליה לארץ
הורי חיתנו את אחי הבוגר באופן פיקטיבי, ומכוון שעוד לא מונה לי 18 שנה אז קיבלנו אישור יציאה לפולניה, כל משפחה מהקרבה הראשונה. הגענו לפולין לעיר ורוצלב. הייתי בת 18 עם תעודת בגרות רוסי. גמרתי בית ספר רוסי כי "היהודים לא שלחו את ילדיהם לבתי ספר של הליטאים, מכיוון שהליטאים היו הרוצחים בזמן השואה".
התגוררנו בעיר ורוצלב במשך שמונה חודשים עד שקיבלנו אשרת עלייה למדינת ישראל. הגענו לארץ ישראל בטיסה של החברה אל-על ושם לראשונה שמעתי את המילים הראשונות בשפה העברית.
 
הקליטה בארץ
הגענו לארץ ישראל בתאריך 7.11.1958. בזמן הראשון התגוררנו אצל דודתי נחמה, עד שקבלנו את הצריף מהסוכנות דרך "עזרה ובצרון", על-יד ראשון-לציון. מכוון שמאד רציתי להתאקלם כמה שיותר מהר בארץ ולהרגיש את עצמי ישראלית ולא עולה חדשה, הלכתי ללמוד עברית באולפן בקיבוץ יד-מרדכי.
זאת הייתה תקופה מדהימה. למדנו עברית, שירים עבריים, לרקוד ריקודי עם. לאחר חצי שנה, תקופת האולפן נגמרה וחזרתי הביתה להורים. בינתיים הם רכשו דירה קטנה בכביש הטייסים שבתל-אביב. הורי קיבלו את המזנון בהשכרה של בית הספר "יד – סינגלובסקי" לפרנסתם. למרות שהייתי עולה חדשה ולא הייתי חייבת להתגייס ובכל זאת בחרתי להתגייס, אני הלכתי ללשכת הגיוס וביקשתי להתגייס, כדי למלא את חובתי למולדת !

מילון

תנועת פיונרים
תנועת נוער לילדים המופעלת על ידי מפלגה קומוניסטית (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מדינה השייכת רק ליהודים, לא אהיה שייכת יותר למיעוט. מדינה שבה הצבא ישראלי.“

הקשר הרב דורי