מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפולין לשדות יעקב – דרך מחנה בקפריסין

ברכה מספרת את סיפורה
ברכה והתלמידות
סיפור עלייתה של ברכה רוזנר לישראל

עליתי לארץ ישראל בשמה אז – פלסטין א"י.

העלייה הייתה לא קלה ונמשכה שנתיים משום שעלינו בעלייה בלתי לגאלי, עלייה ב. בנוסף נכלאנו במשך כשמונה חודשים בקפריסין, מכיוון שהבריטים סגרו את השערים מפני הפליטים היהודים. רק כאלף אנשים שוחררו מדי חודש.

בגמר המלחמה שוחררתי ממחנה ריכוז בגרמניה ע"י הרוסים. בדרכים לא דרכים על משאיות עם חיילים רוסים, וגם ברכבת הגעתי לעיירת הולדתי יבוזנו לחפש האם נשאר מישהו מבני משפחתי?

הגענו כמה בנות ביניהן בת דודי קלרה לעיר הולדתי וראינו שאין מה לעשות שם ולכן החלטנו לעלות ארצה.

נודע לנו שבעיר 'ביטום' בפולין מתארגנת קבוצה אשר מטרתה לעלות לישראל. לכן הצטרפנו לקבוצה זו. הקבוצה התגבשה, חיינו חיי שיתוף, למדנו. מספר חברים נשלחו לסמינר ביניהם חברי ואני,ולפני שהקורס הסתיים קיבלנו הודעה שהקבוצה יצאה לדרכה ולכן נסענו כל הלילה מלודז לביטום בכדי להצטרף לקבוצה ולמחרת יצאנו מפולין לצ'כיה ולאוסטריה.

התחזינו לפליטים יווניים , נאסר עלינו לדבר יידיש או פולנית – שפות שידענו היטב בכדי שלא יזהו אותנו. אך כשרצינו בכל זאת לדבר, דיברנו קצת עברית בעיקר מילים מהתפילה, כך עברנו לאוסטריה אחר כך לצ'כיה. בלילות עברנו גבולות במשאיות סגורות למרסיי שבצרפת, שם שהינו כשלושה חודשים במחנה סגור.

ערב אחד עשו לנו מפקד והודיעו שיש אוניה בשם 'לטרון' שמפליגה לישראל הזהירו אותנו כי יש סבירות גבוהה שהאנגלים יתפסו אותנו ויעבירו אותנו לקפריסין ולכן אם מישהו מתחרט הוא יכול לחזור בו.תמונה 1

אף אחד לא ויתר וכך יצאנו כאלף ומאתיים פליטים בסוף אוקטובר לדרך. כעבור שבועיים הגענו לחיפה ,האנגלים עצרו אותנו ואחרי התנגדות קצרה הם העבירו אותנו לאוניית הגירוש שהובילה אותנו לקפריסין, שם היינו כשמונה חודשים. הקמנו כמה אוהלים לבנים וכמה לבנות וגם אוהל אחד לזוגות בו שכנו שני זוגות שהתחתנו בקפריסין, האוהל היה מופרד בשמיכה.

בקפריסין היה לנו סדר יום קבוע למדנו ובישלנו וכשהתפנה אוהל אחד, קרענו את הבדים ותפרנו חליפות ומכנסיים. במהלך השהייה שם ערכנו הפגנה, צעדנו עד השער, אבל כשהאנגלים התחילו לירות חזרנו. כך התנהלו חיינו במשך כשמונה חודשים, גם כשירד גשם נשארנו באוהלים ולא עברנו למחנה חורף. כל חודש היו משחררים כאלף איש . לבסוף הגיע גם תורנו , במאי שוחררנו והגענו לקיבוץ אשדוד יעקב.

תמונה 2

מילון

עלייה בלתי לגאלית
עלייה זו, העפלה, הייתה בלתי חוקית בעיני שלטונות המנדט הבריטי, ונמשכה עד להקמת המדינה. הספר הלבן שפירסמו הבריטים במאי 1939 הגביל רכישת קרקעות ועלייה של יהודים לארץ. הבריטים הקציבו רק מספר מצומצם של רשיונות עלייה, שלא סיפקו את הדרישות הגדולות לנוכח המצוקה הגדולה של היהודים באירופה.

ציטוטים

”אף אחד לא ויתר... וכך הגענו לארץ“

הקשר הרב דורי