מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפולין לישראל בשנות השישים

אני עם אלה נכדתי האהובה בתכנית הקשר הרב דורי
ילדותי בפולין לפני עלייתי לארץ
עלייתי לארץ מפולין והתאקלמותי בארץ

שמי הוא חיה דור מבית קיזמן, נולדתי בתאריך 23 בנובמבר בשנת 1947, בעיר לודז' בפולין. כיום אני גרה ברמת השרון ועובדת בהנהלת חשבונות. הוריי לאה ויעקב נולדו גם הם בפולין. אחרי מלחמת העולם השנייה הגיעו לעיר לודז' התחתנו ואני נולדתי. כשהייתי בת שש נולדה אחותי הקטנה בתיה, גם בעיר לודז'. אבי היה מנהל השוק הסיטונאי בעיר לודז' ומצבנו הכלכלי היה טוב. אני למדתי בבית הספר, אחותי הייתה בבית עם אמי ומטפלת. כשהייתי בת 10, בשנת 1957, המצב בפולין הידרדר. היחס ליהודים לא היה טוב והוריי החליטו לעזוב את פולין ולעלות לארץ ישראל. נסענו לאיטליה ובעיר גנואה עלינו על ספינה והפלגנו לכיוון ארץ ישראל (אל חיפה). משם העבירו אותנו למעברה בבאר שבע.

הנסיעה לבאר שבע

תמונה 1

בילינו שם לילה אחד ולמחרת נסענו ליהוד לבית דודתי, שהייתה אחותה של אמי. הגעתי לבית הספר היסודי ״יחד״ עם בן דודי שהיה בן גילי, מבלי לדעת מילה בעברית. הילדים קיבלו אותי מאוד יפה, וניסו לעזור לי כמה שאפשר בלימוד השפה ,המנהגים והלבוש של הצברים (בכל זאת הייתי עולה חדשה מפולין).

אחרי מספר חודשים הוריי קנו דירה בתל אביב ברחוב זמנהוף פינת שלמה המלך. רשמו אותי לבית ספר ״תל חי״ בתל אביב . ביום הראשון שהגעתי לבית הספר החדש הושיבו אותי ליד טובה (שהיא חברתי עד היום). אימא של טובה דיברה פולנית. התאקלמתי מאוד מהר מבחינת חברתית, למדתי את השפה מהר, הייתי פעילה בכיתה. בכיתה ו' התחלתי ללכת לצופים לשבט דיזנגוף , נסעתי לטיולים (עם הצופים ועם בית הספר) והרגשתי כמו צברית אמתית ולגמרי שכחתי שאני עולה חדשה.

כל זה קרה בעזרת חברותיי שההורים שלהן דיברו בפולנית בבית, ובכך הם עזרו לי מאוד. סיימתי את בית ספר היסודי תל חי והתחלתי ללמוד בתיכון עירוני א׳ במגמה ביולוגית ובמקביל הייתי מדריכה בצופים.

אני מקבלת תעודה מסגן מנהל בית הספר תיכון עירוני א'

תמונה 2

כשסיימתי תיכון התגייסתי לנחל והייתי מ"כית. לקראת סוף השרות שלי בצבא הייתי משקית ת"ש.

אני מדריכה במחנה שמונים בנח״ל

תמונה 3

לגמרי שכחתי שהייתי עולה חדשה שלא יודעת מילה בעברית. העלייה והתאקלמות שלי הייתה טובה ומהירה, גם להוריי ולאחותי, בזכות האנשים שהיו סביבנו ותמכו בנו.

הזוית האישית

הנכדה אלה: נהניתי ללמוד יותר טוב על העבר של סבתא ולהכיר אותה יותר טוב.

סבתא חיה: נהניתי מזמן האיכות שלנו ביחד (מה שלא יוצא לנו בקבוע), וללמוד אחת על השנייה.

מילון

לודז'
העיר השלישית בגודלה בפולין. העיר ממוקמת במרכז המדינה, מדרום־מערב לוורשה. ערב מלחה״ע השנייה הקהילה היהודית בלודז' הייתה הקהילה היהודית השנייה בגודלה בפולין אחרי ורשה. פעלו בה רשת חינוך יהודית מסועפת, עיתונות יהודית ותיאטרון יידיש. בזמן המלחמה נכלאה הקהילה בגטו לודז', הגטו השני שהוקם בשטחי הכיבוש הגרמני. מרבית הקהילה היהודית הושמדה בשואה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הרגשתי כמו צברית אמתית ולגמרי שכחתי שאני עולה חדשה“

הקשר הרב דורי