מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפוחית הפה של סבא גד

אני וסבא
סבא בילדות בכיתה ב'.
איך סבא גד למד לנגן במפוחית

סבא גד גדל בעיר בוטושן ברומניה.

להוריו הייתה חנות מכולת – כל-בו, שמכרו שם פירות ירקות ועוד דברים מסוג זה. בנוסף בחנות היו כלי נגינה רבים למשל מפוחיות, חלילים ועוד. סבא למד לנגן במפוחית בלי תווים אלא רק משמיעה, הוא היה עובר בין המפוחיות שבחנות פותח את הקופסאות, מנגן בהן ומחזיר אותן למקום, בזכות זאת הוא למד לנגן.

פעם אחת אבא שלו תפס אותו, מנגן והוא קיבל עונש חמור. בהתחלה ההורים של סבא רצו שהוא ילמד לנגן בכינור, אבל אחרי שיעור אחד הוא פרש והיה ברור לו ולהוריו שנגן כינור הוא לא יהיה.

סבא בילדות בכיתה ב'

תמונה 1

את ההשראה לנגן במפוחית סבא קיבל מנגן יהודי אמריקאי מאוד מפורסם בשם לארי אדלר. בתקופתו של סבא היה נהוג לנגן או במפוחית או בחליל והעשירים נגנו באקורדיון, כי הוא היה כלי נגינה יקר יותר. סוג המפוחיות שסבא ניגן בהם נקרא "הונר" על שם המייצר. המפוחית הומצאה על ידי שען גרמני ולאחר מכן לקח מתיאס הונר את ההמצאה ופיתח אותה עוד. במפוחית של סבא יש שלושה חלקים אחד מהחלקים הוא "המסרק" שעשוי עץ או מתכת ולפעמים פלסטיק. ה"מסרק" עוזר למפוחית בזה שהוא מכיל את החללים שבעזרת האוויר נוצרים בהם המנעדים להפקת הצליל .

סבא עדיין מנגן במפוחית, כאשר שסבא עלה לארץ, הקומוניסטים ברומניה לא הרשו ליהודים להביא הרבה דברים לארץ ולכן לסבא אין את אותה מפוחית, כמו זו שהייתה לו פעם. סבא אוהב לנגן במפוחית בגלל שבערבים בחברת הנוער, הוא היה מנגן וכולם היו שרים, – זה מזכיר לו נשכחות וגם בגלל שזה היה כלי מאוד חברתי.

עד היום במשפחה שלנו לפעמים סבא מנגן במפוחית יחד עם נכדיו.

תמונה 2
אני וסבא מנגנים

הזוית האישית

בן קסן: היה לי ממש כיף ללמוד הרבה על סבא.

מילון

הצבא האדום
כנוי לצבא הרוסי {ברית המועצות לשעבר}

לארי אדלר
לוראנס 'לארי' ססיל אדלר (אנגלית: Lawrence "Larry" Cecil Adler;‏ 10 בפברואר 1914 - 7 באוגוסט 2001) היה נגן מפוחית אמריקאי יהודי, הנחשב בעיני רבים כנגן המפוחית הטוב בעולם. ויקיפדיה

ציטוטים

”" הנגינה והמוזיקה יכולה לקשר בין אנשים'". “

הקשר הרב דורי