מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפגש אחים

אמי' אבי' אחי ואני
שלושת הבנים שלי
עליה האח בשנות החמישים

מתוך חמישה ילדים של אליהו ואסתר חנוך, ילידי הארץ. גרנו בחיפה ואז עשינו עליה להתיישבות באל רואי. גרנו שם תקופה של כמה שנים. כשגרנו נולדו שם אחותי זהבה ואחי יהודה. היה מחסור בעבודה לאבי וההורים החליטו לעבור לגור בטבריה. גם שם לא היתה עבודה וכעבור חצי שנה עברנו לאילניה (סג'רה). גרנו שם לפני קום המדינה.

בסוף שנת ארבעים ושש התחילו המאורעות. סבא שלי עבר מחיפה לקרית חרושת ובנה שם בית גדול מרובה חדרים. סבי חשש לחיינו כי התחילו המאורעות והוא בא עם המשאית הגדולה שלו והביא אותנו לקריית חרושת, ומאז אנחנו שם. שם גם נולד עוד אח אחד ושמו מנחם. אבי היה בוועד תושבי קריית חרושת והוא דאג למקום כמה שאפשר. עשו בחירות ואבי נבחר לראש מועצה. הוא דאג שיהיו  עוד כבישים פנימיים, והוא דאג גם שיהיה גשר.
בשנות-50 אבי ואמי הלכו לראות סרט ביקנעם המושבה, אבי פגש אדם אחד שאמר לו: "אתה יודע שהאח שלך היגע מעירק והוא נמצא בשער העליה?" אבי השתומם לרגע ואמר לו: "אין לי אחים, יש לי רק אחות." האיש ההוא אומר לו: "לך לשער העליה ותישאל". אז אבי חשב לרגע ונסע לבקר את אביו בחיפה. הוא שאל אותו אם יש לו עוד אחים שלא נמצאים בארץ? הסב ענה לו שכן, "יש לך אח שקוראים לו עובדיה והוא נימצא בחוץ לארץ". האימא של עובדיה לא רצתה לבוא לארץ אז הוא בא לבד וגר בצפת והתחתן בשנית, ואבי ואחותו נולדו בצפת. אבי חיפש בשער העליה את משפחת חנוך ואמרו לו שיכול להיות בגעתון כי העבירו הרבה אנשים לשמה. הוא נסע לגעתון ושאל שמה הרבה אנשים ואחד מהם אמר לו שיש אחד ממשפחת חנוך. הם מצאו את דודם. אבי ניגש לשם ופגש אותם והם הפגישו אותו עם הבן של האח. הוא לקח אותו לאח של אבי באליקים עם כל המשפחה של אח של אבי. אבי איחד את כולם באליקים, כדי שיישאר קשר בין המשפחה, וכך התרבנו במשפחה.

מילון

מאורעות
התפרעויות של הערבים כלפי היהודים

ציטוטים

”כבדו הורים וכל אדם שאתם מכירים - דרך ארץ“

הקשר הרב דורי