מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעשה שובבות, סיפור ילדות

אני וסבא במהלך השיעור, מתעדים את סיפורו
סבא בילדותו
עולים חדשים בבית הספר

שמי אברהם, ואני סבא של איתי. אנחנו נפגשים הרבה ומשחקים משחקי מחשבה כמו שחמט ומשחקי ספורט כמו טניס. יש לי ארבעה נכדים, ואיתי הוא הנכד הצעיר ביותר שלי.

כשהיינו ילדים, רבים מאתנו היו עולים חדשים. אני גדלתי בשכונה שכל הילדים בה היו עולים חדשים. ההורים שלי לא ידעו לדבר עברית. דיברנו בבית רק אנגלית. אני למדתי עברית בבית הספר. למעשה, הילדים באו מתרבויות שונות מכל רחבי העולם.

ביום הורים בבית הספר הייתי צריך לתרגם להורים את מה שהמורים אמרו. גם יתר הילדים תרגמו להורים בשפת האם שלהם.

מעשה שובבות

פעם אחת המורה הזמינה את אמא שלי כדי לספר לה על איזה מעשה שובבות שאני עשיתי. המורה לא ידעה לדבר אנגלית ואמא שלי לא ידעה לדבר עברית, כך שאני הייתי צריך לתרגם את דברי המורה מעברית לאנגלית. המורה אמרה שעשיתי מעשה שובבות ושההורים שלי צריכים לדעת זאת ולנזוף בי בבית. אני תרגמתי את המעשה בצורה קצת אחרת. אמרתי לאמא שלי שהמורה משבחת אותי על כך שאני ילד טוב ותלמיד מצטיין. אמא שלי התפלאה מדוע המורה מזמינה אותה לשיחה. הסברתי לה שהמורה רצתה שההורים שלי ידעו איזה תלמיד מצטיין אני. בערב שאבא שלי חזר הביתה אמא שלי סיפרה לו איזה ילד מוכשר יש לו, אבל לא הבינה למה המורה כועסת כאשר היא מספרת לה דברים טובים עלי. בקיצור, לפעמים היה יתרון בכך שהיינו עולים חדשים ושהמורים לא יכלו לתקשר ישירות עם ההורים. היום כמעט ואין מצב כזה. היום המורים יכולים לתקשר ישירות עם ההורים ולדווח להם על כל דבר שהילדים שלהם עושים בבית הספר.

אחד המורים בבית הספר היה דמות חינוכית יוצאת דופן. הוא היה ניצול שואה והשתתף גם כחייל במלחמת השחרור. הוא נתן לילדים, שרובם היו עולים חדשים כמוני, ערכים רבים שהשפיעו עליי מאוד. ערכים של אזרחות טובה, עזרה לזולת ובעיקר תרומה למדינה.

ילדי הכיתה

כל הילדים בכיתה היו ממשפחות של עולים חדשים. הילדים דיברו עם הוריהם בשפה של המדינה שמשם הם באו. על אף שכל ילד הגיע מארץ אחרת, השתלבנו יפה יחד ונעשנו חברים טובים. כיוון שאני ידעתי אנגלית, עזרתי לכל תלמידי הכיתה שהתקשו ללמוד שפה זאת. המורה לאנגלית אמרה שאני הייתי העוזר שלה. הבנים אהבו לשחק כדורגל. כדי לשחק כדורגל לא צריך לדעת עברית. משחק הכדורגל גיבש את כל הבנים לקבוצה אחת. גם הבנות מצאו משחקי חברה שתרמו לגיבוש הבנות. תוך שנה כל הילדים דיברו עברית בצורה טובה. להורים שלהם לקח שנים עד שדיברו עברית היטב.

החברות בין הילדים נמשכה גם לאחר שסיימנו את הלימודים בבית הספר.

גם הבנות שלי דיברו בבית באנגלית עם סבא וסבתא שלהם, ולכן האנגלית שלהן הייתה טובה. סבא וסבתא שלהן סיפרו להן סיפורים מהתקופה שהם חיו בחוץ לארץ ועל התקופה שבה עלו לישראל.

תמונה 1

סבא בילדותו עם אמא שלו

תמונה 2

סבא והכלב שלו

 

הזוית האישית

היה לנו כיף לעשות עבודה ביחד. למדתי משהו על הילדות של סבא כעולה חדש.

מילון

קיבוץ גלויות.
לקבץ את כל היהודים מארצות שונות בגולה וזאת כדי להביא אותם לישראל. בשנים הראשונות הם נחשבים לעולים חדשים.

ציטוטים

”למדתי שלסבא היו חיים מענייניים. לעולים חדשים היו חוויות של הסתגלות בישראל.“

הקשר הרב דורי