מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעשה קונדס

נעה וסבא אורי
כפר הנוער בבן שמן
כפר הנוער בבן שמן

 

תמונה 1

 

כשסבא שלי היה בגיל 7-8 הוא למד בכפר הנוער בבן שמן.

הוא למד שם כי יש שם שם גם בפנימייה שהוא היה בה בגלל שבמלחמת העולם השנייה לצבא הבריטי לא היו מספיק חיילים אז הם גייסו אנשים מישראל וביניהם גם את אימו.

מעשה שטות

אורי וחבריו החליטו לעשות מעשה שטות ולשרוף את צריף ההנהלה.

הם חפרו תעלה מסביב לצריף ושפכו אליה נפט. הם הבעירו את הנפט וזה גרם לשריפה קטנה.

המנהל התעצבן וקרא להוריהם של הילדים.

אמא של אורי שירתה בצבא הבריטי בתור נהגת בקהיר.

לקח כמה שבועות עד שהיא הגיעה.

בשיחה המנהל אמר לאימו של אורע שהוא ילד מופרע, כעונש הוא יישאר כיתה ושכבר לא ייצא ממנו פרופסור.

כיום, הוא פרופסור.

העשרה:

כפר הנוער בן שמן: כפר הנוער הוקם בשנת 1927 על אדמות בית החרושת חדיד. הכפר נוסד על ידי ד"ר זיגפריד להמן, מתוך מטרה להנחיל לילדים ולנוער ערכי ציונות, עבודת האדמה והערכת בני האדם. מבני הכפר תוכננו על ידי האדריכל הארצישראלי פריץ קורנברג. הראשונים שהתחנכו בכפר היו ילדים מקובנה. עם הזמן הצטרפו לכפר תלמידים חדשים מן הארץ ומחוצה לה.

במלחמת העולם השנייה קלט הכפר כמות נכבדה של ילדים פליטים מאירופה אשר ברחו מאימי השואה. ילדים אלו השתלבו לאחר מכן במערכות הביטחוניות וההתיישבות הציונית והיוו דוגמה מכוננת להצלחתו של כפר הנוער והצוות החינוכי שבו להנחיל ערכים תחת מחסור תקציבי ואיומים קיומיים.

עד קום המדינה היה מוקף הכפר ביישובים ערביים. לפי תוכנית החלוקה של האו"ם משנת 1947 היה המקום אמור להיכלל בשטח המדינה הערבית. כפר הנוער ובצמוד אליו הכפר בן שמן (כיום – כרם בן שמן) היו במצור מיד לאחר קבלת החלטת החלוקה ב-29 בנובמבר1947. רוב מורי ותלמידי כפר הנוער פונו לפנימיית נעורים ליד נתניה. אפשר היה להגיע למקום רק בשיירות. שיירה שיצאה לבן שמן ב-14 בדצמבר 1947 הותקפה ליד מחנה בית נבאלא על ידי חיילי הלגיון הירדני ו-13 מאנשיה נהרגו (שיירת בן שמן). לאחר מכן הסכימו הבריטים לתת ליווי צבאי לשיירות לבן שמן עד צאתם מהארץ. לאחר מכן קויים הקשר רק על ידי מטוסים. הערבים היו צולפים על מסלול הנחיתה ולאחד הטייסים, צבי זיבל, הוענק אות גיבור ישראל על אומץ ליבו בקיום הקשר עם בן שמן. הגנת המקום הוטלה על פלוגה מגדוד 54 של חטיבת גבעתי. ב-14 במרץ 1948 הגיעה למקום בשיירה, פלוגה א' של גדוד 51 גבעתי (הפלוגה הדתית של חי"ש תל אביב), בפיקודו של אליהו חן-ציון שהגנה על המקום כל תקופת המצור עד להסרתו במבצע דני. (ויקיפדיה)

הזוית האישית

כיום הוא פרופסור.

מילון

כפר נוער
כפר נוער הוא קהילה חינוכית, לרוב במסגרת של פנימייה, בה לסביבה החברתית יש משקל רב בטיפוח הנוער וחינוך לחיים עצמאיים. כפר נוער מהווה מסגרת חינוכית פנימייתית.

ציטוטים

”"במלחמת העולם השנייה לצבא הבריטי לא היו מספיק חיילים אז הם גייסו אנשים מישראל"“

הקשר הרב דורי