מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעשה הגבורה של סבתא רבתא

סבתא וחברתה קפצו מהרכבת
כך ניצלו סבתי וחברתה שתי ילדות
אז היה לי רעיון לקפוץ מחלון הרכבת - כך ניצלנו....

רעות דוראני מבית הספר אריאל באשדוד מביאה את סיפור מעשה הגבורה של סבתא רבתא שלה. וכך סיפרה הסבתא:

"שנים רבות חלפו, מאז אותו אירוע, אשר ייצרב בזיכרוני ומאז איני יכולה עוד לשכוח. בתקופת השואה בהיותי ילדה קטנה בגילך, הייתה לי חברה טובה מאוד, שבחיים לא היינו נפרדות, שהרי הייתה בינינו חברות אמיתית. היינו ממש כמו תאומות והצלחנו לשמור על הקשר הזה, למרות שבשואה קשה היה, לשמור על חברות וידענו, שרק ביחד אנחנו נצליח להתמודד עם כל דבר.

יום אחד הרגשנו, שמשהו רע עומד לקרות ואכן צדקנו. הנאצים הפרידו אותנו מהורינו והעלו אותנו לרכבת, שטענו שהיא נוסעת לכיוון מחנות העבודה, אך הבנו, ששיקרו לנו וגילינו, שהיא בעצם נוסעת למחנות השמדה. פחדנו לא ידענו מה לעשות, אך אז היה לי רעיון לקפוץ מחלון הרכבת. חברתי חששה מאוד ואפילו גם אני. היססנו, אך היינו חייבות לקפוץ ואני אמרתי לחברתי, שאספור ואנו קופצות.

ספרתי: 123 ו….. קפצנו. אבל הבעיה הייתה, שחברתי נפצעה ברגלה ואנו מצאנו את עצמנו ליד בית קברות והיינו חייבות להתרחק משם. ריחמתי על חברתי והרמתי אותה על גבי, זה היה ממש קשה לסחוב אותה כל הדרך אבל בכל זאת ניצלנו.

עבר זמן רב והספקנו לשכוח את כל אשר היה בשואה, חיינו חיים מאושרים, התחתנו בערך באותו הזמן, ילדנו ילדים וסיפרנו להם את הסיפור המרגש, שהצלחנו להינצל מהשואה, שתי בנות קטנות ,חברות טובות, שברחו מהשואה לבדן וכשלא האמנו, שזה קרה לנו לבד הוכחנו לעצמנו, שאנחנו מסוגלות להתמודד, על אף כל הקשיים, עם כל אתגר יחדיו וכן עם חברות אמת ושיתוף פעולה.

סיפור זה שמעתי לראשונה מסבתי, שסיפרה זאת לאחי והוא הכיר לי את הסיפור, כשהוא כתב את עבודת השורשים שלו.

ובכל פעם, כשאני מספרת את הסיפור, אני מתרגשת מחדש ואני גאה כל כך בסבתא רבתא שלי על המאמץ, שעשתה עם חברתה ועל עזרתה וההתמודדות שלה בשואה שהרי עם חברות אמת ושיתוף הפעולה אפשר להתמודד עם כל אתגר ולו הקשה ביותר.

עבר זמן רב והספקנו לשכוח את כל אשר היה בשואה, חיינו חיים מאושרים, התחתנו בערך באותו הזמן, ילדנו ילדים וסיפרנו להם את הסיפור המרגש, שהצלחנו להינצל מהשואה, שתי בנות קטנות ,חברות טובות, שברחו מהשואה לבדם וכשלא האמנו, שזה קרה לנו לבד הוכחנו לעצמנו, שאנחנו מסוגלות להתמודד, על אף כל הקשיים, עם כל אתגר יחדיו וכן עם חברות אמת ושיתוף פעולה.

סיפור זה הגיע אליי מסבתי, שסיפרה זאת לאחי והוא הכיר לי את הסיפור, שכתב בעבודת השורשים.

העשרה

שואה: "השואה הייתה שורת מעשי רדיפה ורצח עם, שבוצעו לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה, על ידי גרמניה הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר, עוזריה ובעלי בריתה, כשתכליתם השמדתם השיטתית של כל בני העם היהודי. מספר הנרצחים היהודים בשואה וכתוצאה ישירה ממנה נאמד סביב 5.9 מיליון‏. בדברי הימים של העת החדשה מוכרת השואה כגדול הפשעים נגד האנושות".

אגף מורשת, משרד החינוך

 תשע"ה, 2015

מילון

שואה
השואה הייתה שורת מעשי רדיפה ורצח עם, שבוצעו לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה, על ידי גרמניה הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר, עוזריה ובעלי בריתה, כשתכליתם השמדתם השיטתית של כל בני העם היהודי. מספר הנרצחים היהודים בשואה וכתוצאה ישירה ממנה נאמד סביב 5.9 מיליון‏. בדברי הימים של העת החדשה מוכרת השואה כגדול הפשעים נגד האנושות.

ציטוטים

”עם חברות אמת ושיתוף הפעולה אפשר להתמודד עם כל אתגר ולו הקשה ביותר.“

הקשר הרב דורי