מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעשה בעוגה שהצילה משפחה

כתובה מאוסטריה (ויקיפדיה)
בניין יהדות וינה ובית הכנסת
אם המשפחה, הייתה אישה חכמה הצליחה, מתחת לאפם של החיילים הנאצים להסתיר יהלום...

מעשה בעוגה שהצילה משפחה

סיפור מעובד של התלמידה תהל קרנצלר אותו שמעה מפי סבתא

לפני שנים רבות, באוסטריה הרחוקה, חיה משפחה יהודית קטנה, אבא, אימא, אח ואחות. הייתה להם, חנות כלי כסף, תכשיטים ושעונים והם חיו בשמחה, באושר ובשלווה. יום אחד הגיעו חיילים נאצים והפרו את השלווה. החיילים הודיעו כי מעתה, כל הרכוש בחנות שייך לנאצים. אם המשפחה, הייתה אישה חכמה, מפולפלת ובעלת תושייה. היא הצליחה, מתחת לאפם של החיילים, להסתיר יהלום קטן. החיילים לקחו את כל כלי הכסף, את כל התכשיטים ואת כל השעונים שהיו בחנות והעמיסו אותם במשאית גדולה, רועשת ומפחידה. החיילים נסעו, ובני המשפחה נותרו ללא כסף וללא רכוש, מלבד יהלום אחד קטן. למחרת, עצרה המשטרה את האב ואסרה אותו בבית סוהר, כדי לגרשו למחנה עבודה. אם המשפחה, החכמה, המפולפלת ובעלת התושייה, הציגה בפני השוטרים מסמך מזויף ובאמצעותו, שחררה את האב מבית הסוהר.

אמרה האם לאב: "עלינו לברוח, לפני שייקחו את כולנו למחנות." ענה האב: "בואי ניסע לארץ ישראל." ענתה האם: "כן, כן ניסע וכך נינצל!",  "אבל איך נעשה זאת? הלא נותרנו ללא כסף." שאל האב. "אחשוב על פתרון," השיבה האם.

הימים היו ימים קשים. הדרך היחידה לצאת מאוסטריה הייתה להשיג כרטיסי הפלגה. אולם, נדרש כסף רב כדי לרכוש אותם. האם החליטה להיעזר בדוד שגר בצרפת. היא אפתה עוגה ועליה כתבה מזל טוב לדוד ג'ק. את העוגה לא ניתן היה לשלוח מאוסטריה לצרפת. לכן, שלחה את העוגה לדודה שגרה בפראג. הדודה קיבלה את העוגה והבינה שעליה לשלוח את העוגה הלאה לצרפת. וכך הגיעה העוגה לדוד ג'ק.

כשראה הדוד את העוגה, אמר בפליאה: "כה מוזר! כיצד אחותי שולחת לי עוגה בזמן קשה שכזה?" הביט הדוד בעוגה כה וכה, מכל הכיוונים, לראות, אולי יש בה כתב סתרים אך, לא ראה דבר. חתך הדוד את העוגה ולפתע, משהו נצנץ מתוכה.

היה זה, היהלום שהצילה האם מהחנות. הדוד הבין, כי עליו לסייע לאחותו האהובה ולבני משפחתה לברוח מן הנאצים. מיד, מיהר למרכז העיר, שם, מכר את היהלום, תמורת סכום הולם. בכסף שקיבל, רכש ארבע כרטיסי הפלגה לארץ ישראל ושלח אותם למשפחתו שבאוסטריה. הכרטיסים הגיעו ליעדם תוך שלושה ימים.

ביום שהם הגיעו, יצאו בני המשפחה באישון לילה מביתם בדרכם לרומניה, כדי להספיק להגיע לאנייה שהייתה אמורה לעזוב את רומניה, תוך שלושה ימים מהיום שבו הגיעו אליהם הכרטיסים.

הם נסעו במשאית שהביאה אותם לנהר הדנובה. שם, הם עלו על ספינת נהר, שהשיטה אותם אל נמל ברומניה. בנמל, עלתה המשפחה לאנייה גדולה ובה, הפליגו לארץ ישראל. האב, האם הבן והבת הגיעו בשלום לארץ ישראל וכל רכושם היה תרמיל קטן.

מגיעים לארץ ישראל 

החיים בארץ ישראל היו קשים והמשפחה נאלצה להסתדר ללא רכוש. אם המשפחה, החכמה, המפולפלת ובעלת התושייה, החלה למכור סמרטוטים וחלוקים בחדר קטנטן בתוך ביתם הקטן.

לאחר זמן מה, החלו האב והאם למכור שעונים ומאוחר יותר גם כלי כסף ותכשיטי זהב. אנשים רבים החלו לבקר בחנות ולקנות בה וברבות הימים, הפכה לחנות נאה לכלי כסף, תכשיטים ושעונים. המשפחה גדלה, לאב ולאם נולדו נכדים ונינים והחנות שהקימו קיימת עד עצם היום הזה.

העשרה

יהדות אוסטריה: "יהדות אוסטריה היא קהילה יהודית עתיקת יומין המתקיימת בשטחה של מדינת אוסטריה המודרנית, אשר שורשיה נעוצים, ככל הנראה, בכיבוש הרומי. במהלך הדורות ידעה הקהילה עליות ומורדות: בתקופות מסוימות נהנתה משוויון זכויות ושגשוג תרבותי, ובעתות אחרות סבלה מפוגרומים, גירושים ועלילות דם".

"בתחילת המאה העשרים מנתה הקהילה היהודית כ- 175,000 יהודים. לאחר כיבוש אוסטריה בידי גרמניה הנאצית בשנת 1938 היגרו ממנה תוך זמן קצר מרבית היהודים לארצות המערב ולארץ ישראל. כמעט כל אלה שלא עזבו ניספו בשואה".

כתובה מאוסטריה

תמונה 1

"Ketuba from Austria" מאת Ketubot Collection of the National Library of Israel – The national Library of Israel collection. מתפרסם לפי רישיון CC BY-SA 3.0 דרך ויקישיתוף – https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ketuba_from_Austria.jpg#/media/File:Ketuba_from_Austria.jpg

אגף מורשת, משרד החינוך,

תשע"ה 2015

מילון

יהדות אוסטריה
יהדות אוסטריה היא קהילה יהודית עתיקת יומין המתקיימת בשטחה של מדינת אוסטריה המודרנית, אשר שורשיה נעוצים, ככל הנראה, בכיבוש הרומי. במהלך הדורות ידעה הקהילה עליות ומורדות: בתקופות מסוימות נהנתה משוויון זכויות ושגשוג תרבותי, ובעתות אחרות סבלה מפוגרומים, גירושים ועלילות דם.

ציטוטים

”חתך הדוד את העוגה ולפתע, משהו נצנץ מתוכה. היה זה, היהלום שהצילה האם“

הקשר הרב דורי