מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעשה במעמד לבשמים במלחמת העולם השנייה

ענבל וסבתא ג'ני.
סבתא ג'ני באנגליה בגיל שנתיים
סיפורו של מעמד בשמים שבעזרת שכן טוב לב הצליח לשרוד את מלחמת העולם השנייה

סבתא ג'ני נולדה בשנת 1950 באנגליה להורים שבסיום המלחמה התאחדו באנגליה. סבתא גדלה בבית ציוני וידעה כל חייה כי תרצה לעלות לארץ.

בשנת 1972 עלתה לישראל ביחד עם חברי גרעין בני עקיבא ולאחר כמה חודשים הגיעה לקיבוץ עלומים.

סבא וסבתא נפגשו בקיבוץ עלומים ושם גם התחתנו בשנת 1974 ומאז ועד היום הם חברי הקיבוץ.

את הסיפור אודות כלי של הבדלה, שמעתי מפיה של סבתא ג'ני.

במלחמת העולם השנייה כשסבתא רבא וסבא רבא נאלצו לעזוב את ביתם הם מסרו לשכן בלגי את כלי הכסף שלהם. מעמד הבשמים היה בין החפצים ובראשו היה מגן דוד.

השכן שחשש שבגלל המגן דוד יבינו כי הוא עוזר ליהודים, החליט לשבור את המגן דוד והשאיר את המעמד ללא מגן דוד.

בסיום המלחמה סבתא רבא שלי חזרה לבית, פגשה את השכן וקיבלה ממנו בחזרה את כלי הכסף שלה. השכן התנצל מאוד שבשל המצב הוא נאלץ לשבור את המגן דוד וסבתא רבא שלי הבינה אותו. הודתה לו מאוד על ששמר לה על הכלים וחזרה לביתה.

לאחר כמה חודשים סבתא רבא שלי עברה לגור באנגליה שם פגשה את סבא רבא שלי. ובהמשך, שנים רבות אחרי זה, עלתה לגור בארץ. במהלך כל השנים היא שמרה על המעמד ודרכו יכלה לספר קצת על מה שקרה למשפחה במהלך המלחמה.

תמונה 1

הזוית האישית

ענבל: משפחה זה בסיס לכל אדם

מילון

ציונות
הַתְּנוּעָה הַלְּאֻמִּית הַמְּדִינִית שֶׁל הַיְּהוּדִים שֶׁלָּבְשָׁה בְּמֶשֶׁךְ כָּל תְּקוּפוֹת הַגָּלוּת וְעַד יָמֵינוּ צוּרוֹת שׁוֹנוֹת. עִקַּר שְׁאִיפָתָהּ – תְּחִיַּת עַם יִשְׂרָאֵל, הֲקָמַת מְדִינָה יְהוּדִית עַצְמָאִית בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְרִכּוּז כָּל פְּזוּרֵי יִשְׂרָאֵל בְּתוֹכָהּ.

אהבת הארץ
אהבת ארץ ישראל הוא מושג מקובל ביהדות המבטא את החביבות והקשר של עם ישראל לארץ ישראל, חיבה שהתבטאה בין היתר בכיסופים לעלייה לארץ ישראל.

ציטוטים

”סבתא גדלה בבית ציוני וידעה כל חייה כי תרצה לעלות לארץ.“

הקשר הרב דורי