מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעשה אבות סימן לבנים

יורם רסיס-טל, ואורי ניסנהולץ בעפרה.
נח ורבקה בריל, ההורים של יורם רסיס-טל
חלוציות תל אביבית הולידה יישוב בבנימין. הרקע להשתתפותי בהקמת הישוב עפרה.

הרקע להשתתפותי בהקמת הישוב עפרה.

תל אביב של אז – שנת 1943 לפני קום המדינה, בבית החולים הדסה שהיה ברחוב בלפור, נולדתי אני יורם. בן להוריי נח ורבקה בריל. למדתי בבית ספר יסודי התורה. מגיל 14 למדתי בערב בתיכון 'לנוער העובד פרדיננד לסל' וביום עבדתי, כשוליה בחברה ליצור מקררי תעשיה בכדי לעזור בפרנסת הבית. אחרי שרותי הצבאי ונישואין לאילה. גרנו בשכונת התקווה בתל אביב. שם נולדו רוני המתוקה ונעם הגיבור. למדתי פיזיקה ועבדתי באוניברסיטת תל אביב.

אבי, נח בריל, נולד בפולין בעיר לבוב-למברג בשנת 1914. כשהיה כבן 5 למד ב'חיידר'. הרעבע לימד אותם שהשם הבטיח לאברהם אבינו, לו ולזרעו אחריו, את ארץ ישראל. הרעבע אמר:" אתם ילדים אתם הבנים של אברהם, לכן תעלו לארץ שלנו, לארץ ישראל הקדושה".

כשאבי נח, חזר הביתה אמר לאביו יוסף דוד בריל, שהרעבע 'בחיידר' אמר שצריך לעלות לארץ ישראל, אז בוא ונעלה לשם. אביו ענה לו שבפלשתינה, יש תורכים עם כינים. אין שם כלום רק שממה. כאן בלבוב, בפולין, יש חשמל, יש מים בברזים, יש טראמוואי. ממש מדינה מודרנית. ענה הבן נח "אז נלך ונבנה את הארץ". "שמישהו אחר יהיה חלוץ ויבנה את ארץ ישראל, ואז אולי נעלה לשם" ענה אביו.

נח החליט, שכשהוא יגדל הוא יהיה חלוץ ויבנה את ארץ ישראל. כשגדל הוריו שלחו אותו ללמוד את מקצוע צורף הזהב, כי זה מקצוע קל ונקי. אך הוא רצה להיות חלוץ, והלך ללמוד את מקצוע האינסטלציה כי זה יעזור להביא מים לבתים בארץ ישראל. אבי עלה לארץ בשנת 1936 לבדו, ועבד כאינסטלטור במשך שנים רבות, הוא זכה להביא מים להרבה הרבה אנשים. אך הוריו אחיו אחיותיו וכמעט כל משפחתו, נרצחו בשואה האיומה.

בזמן נסיעותיי מהבית לאוניברסיטה עלו בי מחשבות, במה אוכל אני להיות חלוץ למען ארץ ישראל כמו אבי. במה אוכל אני לעזור לעם ישראל. חשבתי שאם היה לי מליון דולר הייתי בא לראש ממשלת ישראל ואומר לו קח את הכסף והשתמש בו למען עם ישראל. אך היה לי רק את עצמי. אז מה אבוא ואומר לכבוד ראש הממשלה "קח אותי ועשה בי מה שאתה רוצה למען ישראל" ? לא הגיוני.

היה זה בשנת תשל"ה 1975. גוש אמונים-תנועה להתיישבות ברחבי ישראל, ניסו להעלות ישובים ליישב את אזור יהודה ושומרון ששוחררו במלחמת ששת הימים ב1967. אזור שהיה  ריק מיהודים מירושלים וצפונה עד כמעט בית שאן. ממשלת ישראל אישרה לעלות ולהקים את עפרה.

הייתי מאושר. הגשמתי את חלומי! להיות חלוץ. ואכן, זכיתי להשתתף בהקמת הישוב עפרה בין יהודה ושומרון, מיומו הראשון, ט' באייר תשל"ה מאז ועד עצם היום הזה אני גר בעפרה. כאן הרחבנו את משפחתנו ונולדו לנו הדר-נחמה, יצחק ושיר-יהודית.

עד היום כשאני חושב על העניין אני מרוגש ומלא בהודיה על כך שזכיתי לעזור להקים ישוב חדש בארץ ישראל. דבר שרבים וטובים לא זכו לו. החל ממשה רבינו דרך רבי יהודה הלוי ועוד רבים מיני ספור.

והכל תודות לאבי שסיפר לי את הסיפור שלו.

סרטון סיום שנה הקשר הרב דורי באולפנת עפרה 2017

הזוית האישית

אורי: הייתי רוצה לאחל ליורם להמשיך להרגיש שהוא מיישם את עצמו ומגשים את חלומותיו.

יורם: תודה על הרעיון של הקשר הרב דורי שזיכה אותי להיזכר בסיבות שהביאו אותי להשתתף בהקמת היישוב עופרה, כתוצאה מכך זכיתי ללמוד מבנות אולפנת עופרה אשר במטה בנימין, להשתמש במחשב ולהיזכר במורשת שקבלתי מאבי נח. מאחל אני לאורי ולכל בני ובנות ישראל שיהיו חלוצים למען עם ישראל.

מילון

חיידר:
כתת לימוד.

רעבע:
רבי, מלמד.

טראמוואי:.
רכבת קלה

לבוב-
למברג: עיר גדולה בפולין.

גוש אמונים:
קבוצה שחרתה על דגלה את הצורך ליישב את יהודה ושומרון בהתיישבות יהודית.

ציטוטים

”"במה אוכל אני להיות חלוץ למען ארץ ישראל?"“

הקשר הרב דורי