מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעשה אבות יעשו בנים

סמל הבריגדה היהודית - סבא רבא יוסף
מצעד בתל אביב למען גיוס לצבא הבריטי - הספריה הלאומית
הבריחה מהגרמנים

שמי דוד יהונתן מימוני, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי עמיקם ושמעתי ותעדתי את סיפורו. סבא עמיקם נולד בשנת 1948 עם קום המדינה. סבא עמיקם הוא אח תאום – עמיקם ויחיעם הם נולדו בקום המדינה לכן נבחרו שמותיהם: עמיקם – שהעם קם ויחיעם  – יחי העם. סבא עמיקם סיפר לי את סיפור על אביו, סבא רבא שלי, יוסף.

סבא עמיקם מספר על אביו יוסף:

רקע – הבריגדה היהודית

"זו הייתה החטיבה הצבאית הבריטית הראשונה במלחמת העולם השנייה, אשר כל חייליה  ומפקדיה היו יהודי ארץ ישראל בלבד, עם הווי עברי וסמלים ציוניים, אשר השתתפה במלחמה נגד גרמניה הנאצית. הבריגדה היהודית נטלה חלק בקרבות שנערכו להבקעת קו ההגנה הגרמני האחרון בצפון איטליה, "קו ג'ינגיס חאן", במסגרת החזית האיטלקית של בעלות הברית. בשיאה מנתה הבריגדה כ-5,000 חיילים – מעל ל-13 אחוזים ממספרם הכולל של המתנדבים מהיישוב היהודי בארץ ישראל לצבא הבריטי, שמוערך ב-38,000 חיילים. הבריגדה, על כל יחידותיה, שהתה בחזית מ-3 במרץ 1945 עד 25 באפריל 1945, מהם שלושה שבועות בקרבות ממשיים". (ויקיפדיה)

הסיפור התרחש בשנת 1945, סבא רבא יוסף, הייה חייל בריטי בארץ ישראל, בברידה היהודית

בשנה הזאת העבירו הבריטים את חיילי החטיבה ליוון. ביוון גילו הגרמנים שסבא יוסף היה יהודי, הם לקחו אותו ברכבת לוורשא. בדרך הוא קפץ מהרכבת דרך החלון ונמלט להרים. בנדודי בריחתו הוא הצטרף לאחד המנזר והציג את עצמו כאילו הוא נוצרי. אחרי תקופה באחד מביקורי החיפוש של הגרמנים, נכנסו הגרמנים למנזר וסבא יוסף שוב נתפס והועבר לכלא. לאחר תקופה קצרה הוא הצליח שוב לברוח להרים והצטרף לפרטיזנים.

הוא נילחם עם הפרטיזנים במשך תקופה נגד הגרמנים ואז עזב אותם והמשיך בנדודיו בהרים וחי בתוך מערה לבד תקופה של חודשיים בערך וגם הפעם מצא מחבוא באחת הכנסיות המבודדות. הבריחה והנדודים הסתיימו והוא הצליח לחזור לארץ ישראל.

בארץ לאחר ששב מאירופה סבא יוסף התחתן עם סבתא רבתא רחל בארץ ישראל. נולדה להם בת ולפי הסיפורים התינוקת הייתה חולה ונלקחה לבית חולים ( בדיוק כמו בסיפורי חטופי תימן) ונעלמה, לאחר מכן סבתא רחל שאלה: "איפה הילדה?" ואמרו לה שהיא מתה. ליוסף ורחל נולדה עוד בת בשם דליה וגם היא נפטרה  ממחלה אחרי 3 חודשים. אחר כך נולד יגאל – נתנו לו את השם יגאל, על שם שה' גאל את סבא יוסף. אחר כך נולדו תאומים – עמיקם ויחיעם והם נולדו בקום המדינה לכן על שם עמיקם שהעם קם ויחיעם שזה תחי העם.

ב- 1964 אח של עמיקם יגאל נחטף לירדן לאחר 3 חודשים הוא הוחזר לישראל דרך שער "מנדלבום" 10 ימים לאחר מכן כתבו בעיתונות בכותרת של ידיעות: "מעשה אבות יעשו בנים".

הזוית האישית

דוד יהונתן מימוני, השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא עמיקם "סבא עמיקם הוא אח תאום – עמיקם ויחיעם הם נולדו בקום המדינה לכן נבחרו שמותיהם: עמיקם – שהעם קם ויחיעם  – יחי העם".

מילון

הבריגדה היהודית
הבריגדה היהודית (באנגלית בשמה הרשמי Jewish Brigade Group, ובעברית ידועה גם בשמות "חטיבה יהודית לוחמת" או בראשי התיבות, "חַיִ"ל", וכן בשם "הבריגדה העברית", ובפי רבים, בקיצור "הבריגדה") הייתה חטיבה בצבא הבריטי שהורכבה כולה מיהודים, בעיקר מקרב אנשי היישוב מארץ ישראל, כחלק מהתנדבות היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה.

ציטוטים

”מעשה אבות יעשו בנים“

הקשר הרב דורי