מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מערב הסעודית לישראל – משלח יד ועשייה ציבורית

אבא ואני
דוד ונעמי שוקר בתקופת הזוהר
משלח יד ועשייה ציבורית - פרק ו'

הקדמה
במשך השנים, כבר מהיותי ילד, עבדתי כשוליה למסגר. עבדתי במקצועות שהיו נדרשים באותה תקופה כמו: מסגרות, נגרות, מכונאות. מאחר ולהורינו לא היה מושג בהשכלה ובלימודים גבוהים והם לא הנחילו זאת לנו המשכתי לעסוק במסגרות. אף כשהייתי בצבא בנח"ל היה מסלול שנקרא של"ת(שירות ללא תשלום), המשכתי תוך כדי השירות לעבוד. לאחר תקופת הצבא המשכתי לעבוד כמסגר בכל מיני מקומות.
תמונה 1 
חתונה עם בחירת לבי
התחתנתי ב-1 לספטמבר 1964. לא היו עדיין אולמות. הייתה רחבה על יד המועצה, הביאו פלטפורמה – עגלה של טרקטור מחוות הזרע – והפכו אותה לבמה. קישטו אותה, הביאו שלחנות וספסלים. לארוחה שחטו עגל ואותו בישלו. כל השכנות הכינו פיתות קובאנות. הכנו מרק וחילבה, הייתה להקה שנקראה "להקת חן" מראש העין. שהנעימה את הערב. היו מכריזים ברמקול על המתנות שקיבלו החתן והכלה. הדוד של החתן נתן 2 לירות מתנה לחתן ולכלה…הדוד של הכלה נתן קומקום…אחרי 51 שנים יחד אני רוצה להעיד כי הבחירה באשתי הייתה מוצלחת. הרב הראשי של גדרה ,הרב ישראל דרומי ז"ל השיא אותנו. החופה נעשתה בצהרי היום, בבית הכנסת ברחוב ביל"ו בגדרה. 
 תמונה 2
 
באזרחות
עבדתי כאזרח עובד צה"ל  כמסגר. הייתי בין אלה שהקימו את מגדל הפיקוח בשדה אופיר. אחרי מלחמת ששת הימים התמקצעתי במסגרות. לאחר מכן עבדתי בכל מיני מפעלים ואחרי מלחמת יום הכיפורים ב-1973 עסקתי גם במסעדנות. פתחתי מסעדה בקריית מלאכי על הכביש הראשי. אשתי נעמי עבדה שם ואני עזרתי לה בערב. במקביל יחד עם עוד שותף פתחנו מפעל לציוד לולים שנקרא: ש.ש שטיינמץ את שוקר בע"מ. כ-10 שנים עבדתי במפעל. 
 

תמונה 3

 
 
בשנת 1973, עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים, גויסתי כמו כל עם ישראל למלחמה. הייתי בסיני. הגענו עד מעבר לתעלה. הייתי מגויס לחצי שנה. לצערי בזמן המלחמה המסעדה, היות ואשתי לא הייתה שם. לקחו את כל הציוד שהיה בה וניפצו את החלונות. .
 
 תמונה 4
 תמונה 5
 
במלחמת סיני הייתי ילד ב-1956, לאחר הפיגוע עם הפדאונים. ב-67 היה לי כבר בן בכור וכשהייתי במלחמת ששת הימים השתתפתי בכל מיני מבצעים מעבר לגבול. ב-69 הייתי במלחמת ההתשה בין מצרים לישראל, בגבול תעלת סואץ. במלחמת יום הכיפורים גויסתי במילואים למשך כחצי שנה. היו לי 3 ילדים: זהר, רימונה והדס, גייסו אותנו עם הטליתות באמצע התפילה כשאנחנו בצום. קיבלתי עיטורים. כל הזמן שירתתי ביחידה קרבית.                                                                                                                                                                                     תמונה 6
 בתמונה: אותות ממלחמות ששת הימים, ההתשה ויום הכיפורים.
בשנת 1978 התמודדתי לבחירות לוועד המקומי בבני עי"ש. ונבחרתי ליו"ר הוועד המקומי. שנתיים שלמות התרוצצתי בין משרדי ממשלה ועבדתי ללא שכר על מנת לדאוג לעצמאותה של בני עי"ש, שהייתה מסונפת למועצה האזורית חבל יבנה. באותה תקופה נאלצתי לעזוב את המפעל לטובת היישוב. בשנת 1981 השר בורג שהיה שר הפנים ראה את מצוקתנו ואת טענותינו הצודקות שאין אנו יכולים לחיות במועצה אזורית שמאגדת בתוכה מושבים, קיבוצים ומושבים שיתופיים. ואילו הישוב לא היה לא קיבוץ ולא מושב. היינו מן ישוב כפרי- עירוני. מטרתנו הייתה לקבל עצמאות. הייתי איש מפד"ל ומקורב לשר יוסף בורג. ב-6.8.1981 הפך היישוב הקטן שלנו למועצה מקומית. המועצה באה להחליף את הוועד המקומי. הייתי בן 36 ביום בו נבחרתי לראש המועצה הראשון של בני עי"ש. הרגשנו שיצאנו משעבוד לגאולה. התחלנו לקבל תקציבים מהממשלה ובני עי"ש החלה להתפתח: הוקם בי"ס נוסף, הוקמו תשתיות, השלמת כבישים ומדרכות,, בניית פרויקט "בנה ביתך", פרצלציה של המגרשים. 
 תמונה 7
  
בניין המועצה הראשון.

תמונה 8

 
 
סיפורו של דוד שוקר: מערב הסעודית לישראלעל המסע מערב הסעודית לישראל תוכלו לקרוא בהרחבה בחמשת פרקי התיעוד בקישורים הבאים:

פרק א: מערב הסעודית לישראל

פרק ב: המסע מנג'ראן שבערב הסעודית לישראל

פרק ג: מערב הסעודית לישראל – החיים במעברה

פרק ד: פיגוע בכפר חב"ד בשנת 1956

פרק ה: ממעברת מסמייה לבני עי"ש

פרק ו: משלח יד ועשייה ציבורית

פרק ז: פעילות ציבורית

פרק ח: המשפחה

 
תשע"ו, 2016

מילון

כובנה
מאכל תימני יהודי מסורתי, המיועד בעיקר לארוחת בוקר בשבת. הכובנה היא מאפה דמוי חלה עגולה ואוורירית מבצק שמרים, עשיר בחמאה מותכת כסאמנה (לעתים מוחלפת במרגרינה או בשמן), הנאפה לילה שלם בתוך סיר באפייה איטית - בטמפרטורה הנמוכה מ-100 מעלות צלזיוס במשך 8 עד 12 שעות. במקור נהוג לאפותה במשך כל ליל שבת (בתנור או על פלטה), אזי צבעה הופך לחום כהה והקרקעית מתקשה ("קאעה"). יש האופים את הכובנה בישול מלא לפני השבת ומחממים רק בבוקר. הכובנה נאכלה בתימן במשך כל ימות השבוע והוכן בצורה מיוחדת לשבת (אצל יהודי צנעא וצפון תימן), ואילו בארץ ישראל נאכל בסעודת בוקר שבת.

חילבה
גַּרְגְּרָנִית יְוָנִית גַּרְגְּרָנִית חִילְבָּה ובשמה העממי חִילְבָּה, היא מין צמח חד-שנתי מתת-משפחת הפרפרניים. פרחי הצמח לבנים, הגבעולים זקופים ומעט שעירים, הזרעים צהובים ותרמיליהם מאורכים. סוג הגרגרנית כולל כ-130 מינים ומוצאו בדרום מזרח אירופה ובמערב אסיה. הגרגרנית היוונית נפוצה בעיקר במערב אסיה, בצפון אפריקה ובמזרח התיכון.מטבח התימני ובמטבח הקוצ'יני משמש צמח החילבה להכנת רוטב המשמש כמעין מטבל. את הרוטב מכינים על ידי השריית גרעיני החילבה למשך לילה במים (נהוג להחליף את המים 2-3 פעמים). אחר-כך מסננים את הגרעינים ומכניסים לממחה ביחד עם כמון, שום ולימון יש המוסיפים גם פפריקה חריפה או סחוג ומקציפים עם קצת מים עד קבלת קציפה יציבה. את רוטב החילבה נהוג לאכול עם פיתה תימנית או עם לחוח ביחד עם מרק תימני, ישנם הנוהגים לאכול אותו כתוספת לג'חנון ולכובנה.

ציטוטים

”בחתונה היו מכריזים ברמקול על המתנות שקיבלו החתן והכלה“

”במלחמת יום הכיפורים גייסו אותנו עם הטליתות כשהיינו בבית הכנסת בצום“

”הייתי איש מפד"ל ומקורב לשר בורג ונלחמתי שבני עי"ש תקבל עצמאות“

”באוגוסט 1981 נבחרתי לראש המועצה הראשון של בני עי"ש“

הקשר הרב דורי