מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעירק ועד לארץ ישראל

סבא רוני והנכד רונאל
סבא רוני בגיוסו לצה"ל 1968
סבא רוני המיוחד שלי, על שמו אני נקרא

סבא רוני נולד בשנת 1951 ובדיוק חודש אחרי לידתו עלה לארץ והתגוררו מספר חודשים באוהלים ולאחר מכן בצריף.

את ליל הסדר בפסח חגגנו בבית הורי כאשר בתחילת ליל הסדר כל הילדים יצאו החוצה מחוץ לבית ואז דפקו בדלת ורק לאחר שאמרו את הססמה שהיא מה נשתנה ניתן להם להיכנס ולהתחיל בליל הסדר.

תולדותיו של סבא רוני

סבא רוני נולד בעיראק בשנת 1951הוא נולד בבית בעזרת השכנה שעזרה ליילד אותו. סבא נולד בעיר קארקוק. הלידה התרחשה בבית ולא בבית חולים והיא הייתה קלה. סבא הוא השלישי מבין ששת אחיו: יוסף הבכור, שושנה, רוני סבי, יעקב, כרמלה, ורחל בת הזקונים הקטנה. לאחר כחודש עלתה כל המשפחה ביחד עם התינוק לארץ ישראל בטיסה מהעיר בגדאד לשדה התעופה שבעיר לוד. תאריך לידתו של סבי אינו נודע, אם כי ידוע כי הוא נולד בסמוך לחג הפורים. כשסבי הגיע לארץ הומצא לו תאריך לידה משוער לזמן הלידה, כפי שקרה לעולים רבים שלא ידעו את תאריך לידתם.

בר מצווה של סבא

בשנת 1965 כשהייתי בגיל 14 החליטו הורי לערוך לי מסיבת בר מצווה באותה הזדמנות הוחלט לערוך באותו הזמן חגיגת בר מצווה גם לאחי יעקב הצעיר ממני בשנתיים והוא בן 12 שנים. טקס הנחת התפילין התקיים בבית כנסת אגודת ישרים שהוא בית כנסת ליוצאי יהדות עיראק . לאחר מכן התקיימה מסיבה משותפת בסלון בבית הורי שבה הוגשה ארוחת הערב ממיטב מאכלים העיראקים. במסיבה השתתפו כל קרובי המשפחה וכן חברים שלי ושל יעקב . במסיבה לא היו נאומים אלה רק ארוחת ערב ביתית עם הרבה שתייה חריפה המתנה הנפוצה הייתה: ספר סידור תורה מהודר שקיבלתי ואני שומר אותם עד היום למזכרת. במסיבה השתתפו כל חברי הטובים שאנחנו שומרים על קשר עד היום.

סבא רוני מתגייס לצבא

בתאריך 13 לנובמבר 1968 התגייסתי סבא לצבא לשרות של שלוש שנים, הימים לפני הגיוס היו מלאי חששות כי לא ידעתי מה ואיפה אני הולך לעשות במהלך השרות. זה שונה מהיום היום כל מי שעומד להתגייס יוצא לסדרת ראיונות להתאמה ורצון המתגייס. ביום הגיוס נסעתי באוטובוס מנס ציונה לתל השומר כמובן נסעתי לבד, שובצתי לשרת בחיל התותחנים שם עבר שירותי הצבאי במשך כשלוש שנים. את רוב שירותי הצבאי היה במרחבי חצי האי סיני במקומות נידחים כגון אל עריש ראס סודר אבו רודס ועוד. השירות היה בסך הכל היה מהנה למרות שלא היו הרבה חופשות אבל היה סך הכל הייתה יחידה מעולה עם הרבה חברים והיה שרות כייפי.

זיכרונות מליל הסדר

את ליל הסדר בפסח חגגנו בבית הורי כאשר בתחילת ליל הסדר כל הילדים יצאו החוצה מחוץ לבית ואז דפקו בדלת ורק לאחר שאמרו את הססמה שהיא מה נשתנה ניתן להם להיכנס ולהתחיל בליל הסדר

הזוית האישית

חיכיתי לסבא שיגיע לביה"ס בכל יום רביעי, נהניתי לכתוב אתו את העבודה ולמדתי עליו הרבה. הרגשתי שבמהלך העבודה גיליתי בעצמי אומץ, לא התביישתי לשאול את סבא דברים שרציתי לדעת.

מילון

חצי האי סיני
חצי אי במצרים, בצורה דמוית משולש, התחום בין הים התיכון (מצפון), הנגב מצפון מזרח, מפרץ אילת מדרום מזרח, מפרץ סואץ ותעלת סואץ ממערב.

ציטוטים

”שובצתי לשרת בחיל התותחנים וביחידת  שם עבר שירותי הצבאי במשך שלוש שנים“

הקשר הרב דורי