מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעיראק לשירותי הבטחון

נוריאל עם אלה ויהלי
נוריאל במדבר
כיצד מנעתי פגיעה בביטחון המדינה

סיפורו של נורי נוריאל

נולדתי בעיר בצרה בעיראק ב-21 למרץ 1933.

הייתי במחתרת הציונית הבלתי לגאלית. בשנת 1941 היה פוגרום בחג השבועות שנקרא ה"פרהוד "הייתה ביזה רצח ואונס. הממשלה סילקה את היהודים הסטודנטים מהאוניברסיטאות וסילקה פקידים יהודים מהמשרדים ומהבנקים. בעקבות כך החליטה המשפחה שלי לעלות ארצה.

הגענו ארצה ל"שער עלייה" בחיפה פגשנו שם יהודים מכל הארצות הם דברו בשפות רבות.

בחור אחד, הציע לסחוב לי את המזוודה, פתאום הוא נעלם וברח ונותרתי ללא בגדים אחי חלק איתי בבגדים שלו.

משער עלייה עברנו למעברה בשם "רמת הדר".

הגענו לאוהלים, החורף היה קר והאוהל עף וכל הבגדים במזוודה עפו וברחנו לבית ספר. ראש הממשלה בן גוריון שלח חיילים והרכיבו בחזרה את האוהלים.

התגייסתי לצנחנים וצנחתי שמונה צניחות במילואים, הייתי ביחידת האזנה ביחידת מודיעין 8200 היינו בתעלת סואץ מצריים.

לאחר שסיימתי את הצבא עברתי קורס פקידות הנהלת חשבונות ולמדתי שנה בבית ספר משפט כלכלה ועיתונאות. סיימתי תואר ראשון ואחר כך תואר שני. בזמן הלימודים באוניברסיטה הייתי רכז המשמרת הצעירה של מפא"י. הוזמנו אל בן גוריון בשדה בוקר, בן גוריון שאל אותי: "בחור צעיר אחרי הלימודים מה תעשה"? הוא נתן לי את ידו ואמר לי מי יפתח את הנגב אנחנו הזקנים לחצתי את היד שלו והבטחתי לו אני אתנדב.

ואכן התנדבתי 4 שנים באילת, עברתי קורס לניהול מתנ"סים וניהלתי מתנ"ס במצפה רמון במשך 4 שנים. הייתי גם מנהל מתנ"ס באזור במשך 4 שנים אחרי זה עבדתי כמפקח במשרד הרווחה בבית אל במשך 8 שנים.

שירתתי במוסד לשירות ביטחון כללי בתור דובר ערבית בגרמניה ולאחר סיום התפקיד קיבלתי תעודת הוקרה משירות ביטחון כללי. ראש שירות הביטחון הכללי(שב"כ)  אמר: "ברצוני להביע לך הערכה על העזרה שהושתטת לשירות ביטחון כללי לסיכול פגיעה בביטחון המדינה בתאריך 7 באוגוסט 1964. אחרי שחזרתי מגרמניה חזרתי לעבוד במשרד מס הכנסה ברמת גן.

במשרדי מס הכנסה, הכרתי בחור שלמד איתי בבית ספר בחוץ לארץ והוא ניסה לשכנע אותי שאין לנו מה לעשות בארץ. הוא אמר, אם אין לך פינקס אדום של מפא"י אתה לא תקבל עבודה חבל על המאמץ שלך אני מציע לך עבודה מכניסה כסף רב ותוכל לנסוע לחוץ לארץ. הבנתי שהוא רוצה לגייס אותי לרגל למען מדינה ערבית. התקשרתי לחבר שהכרתי במוסד קוראים לו גיזי ואמרתי לו עליתי על משהו תשלח עובד שלך. ואכן נפגש איתי מסר לי מכשיר האזנה וביקש אחרי הפגישה לכתוב בתמצית את תוכן השיחה.

קבעתי עם שני הבחורים להיפגש בגן הקופים ברמת גן בשעה 7 בערב הם ביקשו ממני שאם אפגש עם אחי שהוא בדרגת אלוף משנה אסחוב ממנו בלילה איזה תעודה צילום של נשק סודי.

בשעה 7 בערב הקיפו אותנו שוטרים ועצרו אותנו. אותי שחררו אחרי 200 מטר אותם לקחו לבית סוהר.

אחרי חודשיים הוזמנתי לבית המשפט ונתתי עדות אחד מהם קיבל שבע שנים מאסר והשני קיבל 5 שנים ואני קיבלתי תודת הוקרה מראש שירות הביטחון שמנעתי פיגוע בביטחון המדינה.

הזוית האישית

נוריאל: בעקבות התכנית המופלאה, אני כותב ספר על הקשר הרב דורי.

מילון

המוסד
המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, הידוע יותר בשמו המקוצר: המוסד, הוא ארגון במערכת הביטחון הישראלית ואחד מהגופים החברים בקהילת המודיעין הישראלית. המוסד הוא ארגון הביון של ישראל, הממונה על איסוף מידע מסוג מודיעין אנושי ומשימות הפקת מודיעין חשאיות מחוץ לגבולות המדינה.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”התנדבות והשקעה במדינה!“

הקשר הרב דורי