מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעיראק למעברה – קרנטינה

סבא ואני בתכנית הקשר הרב דורי
סבא עזרא וסבתא שושנה ואני
סיפור עלייתו של סבא לארץ ישראל

שמי יהל, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם סבי עזרא ומעלה ומתעדת את סיפורו.

סבא שלי נולד בעירק בעיר בגדד בשנת 1938. לסבי אין תאריך לידה כמו כל בני דורו תיעודים היו נדירים כי לא היה מי שיתעד. הוריו: נפתלי ז"ל וסבתא סמרה שכיום בת 100.

בעירק סבא שלי נקרא נגי זרובבל כדי להסתיר כמה שיותר את היותו יהודי. בעירק החיים היו קשים גם כשרצו להתפרנס בכבוד הפריעו להם תושבי המקום והציקו ללא הרף. אימו של סבי עד עצם היום הזה בשלנית נהדרת ולאוכל שלה טעם מיוחד ובזאת עסקה בעירק במכירות אוכל אבל תושבי המקום לא נתנו להם להתפרנס בכבוד ודאגו לפגוע במרכולתם כשהם משליכים  את האוכל לכל עבר. אביו של סבא עסק בחקלאות ומכירת גלידה.

סבי למד בבגדד ובבית ספר שלמדו בו יהודים וגויים. המורים בבית הספר היו גויים והתעמרו בתלמידים היהודים בעונשים קשים כמו מכות על הידיים נעילת הידיים בברזלים אל השולחן ובעודם יחפים, כי לא היה כסף לנעליים, היו מקבעים את רגליהם עם ברזלים לרצפה וגם אם לא הייתה סיבה מספקת ומצדיקה את ההתנהגות הזאת כלפי הילדים היהודים.

צחוק הגורל

אחד מבני המשפחה פרנסתו הייתה לתקן סרגלים, וכשהסרגל של המורה של סבי נשבר, סבי לקח את הסרגל לתיקון אצל אותו בן משפחה, שהביא את הסרגל למורה לבית הספר כשהוא מתוקן חטף סבי מנה נמרצת באותו סרגל ושוב ללא הצדקה. סבי למד עד כיתה ג ולאחר מכן היה מלגזן. תלאות אלו ועוד גרמו לסבי והוריו אחיו ואחיותיו להחליט שלעלו לארץ ישראל. אביו נפטר בעירק והוא קבור שם.

בארץ הוא נקרא עזרא ובשנת 1951 עלה לא"י כשהוא בן 12.5 עם אחיו ואמו למעברה – קרנטינה שם גרו באוהלים בדוחק. בגיל 13 נסעו לירושלים כדי לחגוג לסבי בר מצווה  סבי זוכר זאת בהתרגשות רבה. המעמד היה מרגש ומיוחד וההתרגשות הייתה רבה.

בגיל 20 הכיר סבי את סבתי שושנה והם התחתנו ונולדו להם שמונה ילדים לצורך פרנסתו עבד בסלילת כבישים.

כיום סבי בן 82 פנסיונר מאושר אוהב את ארץ ישראל ילדיו ומשפחתו.

אני עם סבא וסבתא שלי

תמונה 1

הזוית האישית

סבא עזרא: התכנית בעלת ערך רב לקשר בין הנכדה לסב. היא תרמה המון בזכרונות מימי המעברה ולהערכה למצב של היום. העברת הזכרונות לנכדה היתה מלווה בהמון צחוק וגם ברגעים קשים. אבל עכשיו יש מי שיספר מה עבר על הדורות אחורה. מודים מקרב לב למי שטרח ואירגן תוכנית זאת.

יהל: ממש נהנתי בתוכנית למדתי המון דברים על העבר של סבא והתכנית מחברת  מאוד ביני לבין סבא.

מילון

מלגזן
אדם העובד על מלגזה היא כלי רכב ממונע המשמש להעמסת ותובלת מטען למרחקים קצרים באמצעות זרועות פלדה המוכנסות מתחת למטען.

ציטוטים

”תלאות אלו ועוד גרמו לסבי והוריו אחיו ואחיותיו להחליט שלעלו לארץ ישראל.“

הקשר הרב דורי