מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעבר חד בין שני עולמות

עמית גורן מימין וסבתא מרי לבטון משמאל
סבתא מרי בגיל 6 ביום העצמאות בביה"ס
סיפור על העלייה מארגנטינה לישראל

לסבתא שלי קראו מרים על שם סבתא שלה מצד אביה אשר נרצחה על ידי הנאצים בגטו וילנה שבפולין. סבתא נולדה בארגנטינה בעיר Chaco בשנת 1948. Chaco  היא פרובינציה אשר נמצאת בצפון ארגנטינה, קרובה לפרגוואי וברזיל, היו שם הרבה חיות טרף כגון טרנטולות, נחשים ארסיים, חזירי בר ועוד…

בגיל שנתיים וחצי הגיעה סבתא לעיר הבירה של ארגנטינה – בואנוס-איירס ושם התגוררה עד שעלתה לארץ ישראל בגיל 22.

תמונה 1

סבתא מספרת:

החברות שלי גרו ברחוב שבו אני גרתי ושיחקנו בחוץ בתופסת, עשינו מעגלים, שרנו, שיחקנו קלפים ועוד, עד שבגיל 10 הצטרפתי לקבוצת הנוער השומר הצעיר ושם הכרתי חברות חדשות. לבית הספר שלנו לא היה שם אלה רק מספר – 7, הוא היה מבנה ישן וקרוב לביתי. הייתה משמעת רבה בכיתה ואף אחד לא העז לדבר בזמן השיעור. בחורף המורים הכינו לנו שתייה חמה ועוגיות כי לא הבאנו מהבית אוכל. היו לנו שתי חופשות – אחת של הקיץ ואחת של החורף כל אחת שבועיים, בחופשת החורף של כיתה ו' העתקתי את המחברת שלי למחברת אחרת כך שתהיה מקושטת יותר, יפה יותר ומסודרת יותר ובסוף כיתה ו' המורה בקשה ממני את המחברת שלי כדי לשמש דוגמא לילדים בשנה הבאה…

סבתא מרי בגיל 6 ביום העצמאות בבית הספר

תמונה 2

המאכל האהוב עלי היה אלפחורס – שתי עוגיות עטופות בשוקולד שביניהם יש ריבת חלב וכשהייתי קטנה כמעט ולא אהבתי לאכול דברים אחרים אך בכל זאת אכלתי עוד דברים באי רצון.

תמונה 3

 

במהלך הטיסה שלה לארץ ישראל הכירה את סבי, בעלה לעתיד – יצחק לבטון(קושי): הוא קיבל מדודתו בונבונים (שאז נחשבו יוקרתיים במיוחד ותמיד חמדתי בהם אך הם היו יקרים מדי עבורי) התיישבתי לידו וביקשתי ממנו בונבון וכך הכרנו… אחרי שהייה של שנה בארץ התחתנו וגרו שנתיים בקיבוץ יפעת. אחר כך סבי רצה להמשיך את לימודיו בפיזיקה לכן הגיעו לירושלים ושם הוא עשה תואר שלישי בפיזיקה גרעינית. בינתיים נולדו לנו 3 ילדים: אבי, ליאורה וענת.

בגיל 34 התחילה סבתא מרי ללמוד לתואר ראשון בתולדות האומנות באוניברסיטה העברית ותואר שני של לשונות היהודים השפות שדיברו היהודים בגולה: אידיש בארצות אשכנז ולאדינו בארצות תחת שליטת האימפריה העות'מאנית.

הזוית האישית

מרי לבטון: נהניתי מאוד, היה מאוד מרגש "לחזור" לימי הילדות שלי ולספר את כל זה לנכד שלי עמית.

מילון

Cambio
שינוי

ציטוטים

”"השועל ערמומי לא בשל היותו שועל אלה בשל היותו בעל ניסיון."“

הקשר הרב דורי