מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מספרים על סבתא עליזה עיני

מעיין וסבתא במפגש של הקשר הרב דורי
בתמונה סבתא משחקת עם בובתה.
מעיין מספרת על סבתא

שמי עליזה עיני. הורי ג'ולייט ונחום עמבר עלו לארץ מבגדד בשנת 1951. נולדתי בבית יולדות ברחובות בשנת 1952. יש לי 2 אחים גדולים- דויד ודני עמבר. בבית דיברו בערבית עיראקית.

הורי עלו לשער העלייה ברמת גן והתגוררו בפחון במעברת יוחנן. העליה והסוכנות שאלה: מי רוצה לבנות לעצמו ישוב במקום לגור באוהלים? שבעים משפחות נענו להצעתם וקנו את האדמה של מנהל מקרקעי ישראל ב-  3000 לירות!!! סכום הזהה לשלושה בתים ברמת גן.

בהיותנו במעברת יוחנן (בישלו אז בפתיליות) התבשלה על להבה קטנה ט'בית (ביום שבת) והפחון עלה באש ואימי זרקה אותי בחוץ והתחילה לכבות את השריפה. האנשים נדהמו כשראו אותי בחוץ, הם לא האמינו למראה עיניהם.

תמונה 1

אהבתי מאוד לשחק בבובות (אז הבובות לא היו בהישג יד) אימי עיצבה לי חדר לבובות מארגז מלפפונים מעץ עם טול והילה בצבע תכלת וכל אחד שהיה מגיע היה מתפעל מהחדר (בשנות החמישים לא היה לאנשים מה לאכול וגרו במעברות).

כל חג המשפחה המורחבת הייתה מגיעה למושב. האוכל היה בהישג יד: גבינות שאימי הייתה מכינה מהפרות, עופות וביצים מהלול וירקות ופירות מהשדה או מהגינה- האוכל היה בשפע. האורחים שהיו באים היו ישנים על הרצפה- " הבית קטן והלב רחב" וחבל שלילדים שלנו לא חוו את הילדות שאנחנו חווינו. החופש הגדול במושב היה מפגש חברתי מכל קצוות הארץ כל משפחה גרעינית אירחה את המשפחה המורחבת שלה.

ביקרנו את כל האנשים ביישוב וכל יום שחקנו, שרנו בערבים לפעמים סביב מדורה ולפעמים באחד החצרות. הבת מצווה שלי הייתה בבית נסעתי לאשדוד ועשו לי תסרוקת יפה וכל החברות מגן דרום ומישובי גדרות באו,המשפחה המורחבת חגגו לי בת מצווה, אמא שלי בישלה מאכלים רבים: קובה אדומה, טבית, קובה פתתה, קובה בולרול, קובה באורז, אורז אדום- פלאו בגיג זאת אומרת במי העוף המבושלים בשלו את האורז האדום והנה המתכון המפורסם של אימי גולט:

המתכון לקובה אדומה:

המצרכים:

בצל

סלק אדום

מלח לימון

לימון

2 כוסות סולת

מלח

בשר טחון/חזה של עוף

עלי סלרי

סוכר

אופן ההכנה:

שוטפים את הסולת בקערה מוסיפים כפית מלח. קורט של מים מעל הסולת ומכסים במגבת-נייר כסף שעה. מטגנים בסיר בצל קצוץ דק ושהבצל מזהיב לחתוך לקוביות קטנות את הסלק ולהוסיף קורט מלח לימון ולאדות על אש קטנה 20 דקות. מידי פעם להוסיף מים רותחים עד שהסלק מתבשל מכינים את הקובות אפשר להכין עם חזה של עוף  חתוך לקוביות קטנות קטנות להוסיף סלרי קורט מלח, פלפל, בצל קצוץ דק ומעט שמן ולערבב או עם 300 גרם בשר טחון ומעט שמן, מלח, פלפל ובצל קצוץ ולהתחיל להרטיב את היד במעט מים וליצור כדורים ולזרוק לרוטב שהמים יהיו רתוחים תמיד בשביל שהצבע הסגול ישמר. להוסיף קורט מלח 2 כפיות סוכר,לימון סחוט ולבשל על אש קטנה 20 דקות.

בתאבון!!

הזוית האישית

מאפיין עיקרי של משפחתי והמורשת שחשוב לי להעביר לדורות הבאים היא "משפחה במקום הראשון": לעזור אחד לשני, להפגש בחגים ולכבד אחד את השני ובמיוחד "כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך". אני זכיתי לסעוד את אמי בביתי, 4 וחצי שנים, והיא אפילו נפטרה בביתי. הכי חשוב שההורים הם המראה של הילדים ונקווה שימשיכו לשמר את המורשת היפה שלנו.

מילון

פחון
צריף פח שגרו בו עולים חדשים

ציטוטים

”מאפיין עיקרי של משפחתי והמורשת שחשוב לי להעביר לדורות הבאים היא "משפחה במקום הראשון":“

הקשר הרב דורי