מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מספרד ועד לירושלים

בתמונה: סבא עוזי ועילי פלבר הנכד
אמי אבי מרדכי ,דודי ניסים , אחי דב ואני
מעל 500 שנה בארץ

אני עוזי פרי נס, בן למרדכי ושרה-דבורה. אמי שרה ז"ל הייתה בת למשפחת פרדס העניפה ונולדה בירושלים.

משפחת פרדס הגיעה לארץ מהעיירה: פרדס דה נבה paredes de nava שבספרד מיד עם גירוש ספרד שאירע בשנת 1492 ומאז עד היום משפחתנו נמצאת בארץ כ 20-25 דורות ברציפות. באותה שנה הצטוו כל יהודי ספרד שלא המירו את דתם לנצרות-לעזוב את המדינה, ואבות המשפחה עזבו מיד והגיעו לארץ – לעיר צפת. יש תזכורות בכתובים על כל התהליך מספרד ועד לצפת, כולל מצבה עם השם פרדס עליה שנמצאה בצפת.

תמונה 1

בעקבות רעש אדמה בשנת 1759 ומגיפה בשנת 1747 נדדה המשפחה דרומה והתיישבה בירושלים. המשפחה שמרה על המסורת והדת היהודית בדבקות ורבים היו בה רבנים ידועים ומקובלים, כותבי ספרים ומורי הלכה. התעלה על כולם הדוד של אמי, הרב אליהו פרדס זצ"ל שהיה בין היתר רבה הראשי הספרדי של ירושלים במשך כ- 20 שנה החל משנות ה-60 ועד ה-70 למאה הקודמת, ועל שמו לא מעט אתרים בירושלים וברמת גן, שגם בה היה רב ראשי הרבה שנים. אחותו של הרב אליהו פרדס הייתה בת-שבע כהן שהיא סבתי ז"ל, אם אמי, שרה כהן פרי-נס.

תמונה 2

לפני כ- 14 שנים, ערכה משפחת פרדס הירושלמית מסע שורשים בעיר ירושלים בו הראו לנו את כל האתרים בהם חיה המשפחה ובהם גדלו סבתי ואמי. בתי המגורים, בתי הספר, בתי הכנסת, וכו'. נסענו והלכנו בגאווה מאתר לאתר עם דגל המשפחה מתנוסס ברכבינו וסמל המשפחה על דש חולצותינו.

מסע שרשים בירושלים

תמונה 3

כמו כן שמרה המשפחה על המנהגים של יהודי ספרד, על שפת הלאדינו שדיברו בה ומדברים בה עד היום, על המאכלים המיוחדים ועל הרומנסות היפות ששרו ושרים עד היום. בעיקר אני זוכר מאמי וסבתי את הסיפורים על החיים בירושלים העתיקה, בין הערבים והיהודים מהעדות השונות, עם כל המושגים המיוחדים שהיו להם "טנה מכה" כפי שבאו לביטוי בהצגה "בוסתן ספרדי" של יצחק נבון.

כמו כן אני זוכר את המאכלים המיוחדים שסבתי ואמי בישלו:  ממולאים מסוגים שונים: "מחשיקס " ומאכלי ירקות ברוטב עגבניות: במיה, לוביה, פסוליה וכו'. גם היום אני מתענג על המאכלים הללו בגרסתה של אשתי כפי שלמדה מאמי המנוחה. ובעיקר אני נושא עמי את מורשת הרומנסות בלדינו שאמי שרה כל ימיה וממנה למדתי את המנגינות המקסימות הללו: אדיו, נמרוד, וכו'.

אחד מסיפורי סבתי הזכור לי היה קבלת הפנים לגנרל האנגלי אלנבי בכניסתו לירושלים בסוף מלחמת העולם הראשונה, כאשר השתתפה כילדה בקבוצת בנות יהודיות שרקדו לפניו בבואו.

מי שמתעניין יותר בתולדות המשפחה מוזמן להיכנס לאתר: "משפחת פרדס לדורותיה".

http://www.pardess.com/members.htm

 

החוויה הישראלית שלי, 70 למדינה:

החוויה הכי משמעותית שזכורה לי כרגע היא מלחמת ששת הימים ותקופת הכוננות שלפניה.

הייתי אז חייל סדיר בסוף הטירונות כנחלאי. העלו אותנו לצפון הארץ וישבנו בכוננות בקיבוץ אלומות, מול רמת הגולן שהייתה אז סורית.

כל תקופת הכוננות הייתה מלאת חששות לעתיד המדינה ולעתידנו האישי. היינו חיילים טריים ולא היינו בטוחים ביכולותינו בייחוד מול כל צבאות ערב סביבנו.

בסופו של דבר המלחמה הסתיימה בניצחון ענק ובכיבוש כל סיני, רמת הגולן ויהודה ושומרון, שנשארו בידינו עד היום מלבד סיני.

ברור שהאירועים האלה השפיעו ומשפיעים עלינו אישית ועל המדינה עד היום ולעתיד.

תמונה 4

 

השיר הישראלי שלי

אני בחרתי ב"שיר הרעות". זהו שיר הקשור לצבא ומזכיר לי את הלוחמים. השיר מבטא את אחד הערכים החשובים. הרעות בין הלוחמים ובין האנשים בישראל באותה תקופה.

הזוית האישית

סבא עוזי פרי-נס: מאד אהבתי את המפגשים של תכנית הקשר הרב-דורי. נהניתי מהקשר הנוסף עם נכדי עילי, נהניתי מהנוסטלגיה והעלאת הזיכרונות, נהניתי מהרב גוניות של הסיפורים והזהויות של כל המשתתפים. מעריך מאד את התכנית לתיעוד ההיסטוריה של עמנו דרך הסיפורים האישיים שלי ושל הסבים והסבתות האחריםות .

הנכד עילי פלבר: החוויה שלי הייתה מעולה ומיוחדת. היה לי כייף גדול לשמוע עוד סיפורים ולהתקרב עוד לסבא שלי. התקרבנו יותר ויותר. אני אוהב אותו מאד ואני חושב שחשוב לשמר את הזיכרונות והחיים שלו ושל הדורות הקודמים. אני אוהב את התכנית וחושב שהיא מאד חשובה וערכית.

קישור נוסף לסיפור על משפחת פרדס: סבתא חפצי מספרת על משפחת פרדס לדורותיה

מילון

"רעש אדמה"
רעידת אדמה

ציטוטים

”שמחתי לספר על משפחתי שהגיעה לארץ מיד אחרי גירוש ספרד “

הקשר הרב דורי