מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע תלאות באירופה עד לישראל

איתי ואליקים בקשר הרב דורי
נמל מרסיי
אליקים נולד בפולין לבית דתי. הוא למד בבית ספר יהודי בכיתה קטנה שהיו בה רק שלושה יהודים ("חדר"). הם סבלו מהפולניים. ב-1939 פרצה מלחמת העולם השנייה. לאליקים ולכל שאר היהודים בפולין היה שרוול עם מגן דוד בשביל שכולם יידעו שהם יהודים. הרסו ליהודים את המסחר, את בית הכנסת, את הכל. הגרמנים גרמו ליהודים סבל רב. לאט לאט הגרמנים לקחו אנשים לעבודות.
ב-1945 נגמרה המלחמה. הגרמנים הפסידו, אירופה יצאה לחופשי וכל הארצות "קמו לתחייה" אחרי השיחרור. בתום המלחמה אליקים שקל 34 קילו בלבד. הוא נשאר קצת בגרמניה על מנת להתאושש ולחזור עם כוחות הביתה. הוא נסע לפולין, לביתו,  ולדאבונו הרב הוא לא מצא אף אחד מבני משפחתו. הכל היה נטוש, כולם הושמדו והגויים שאלו אותו "אם הוא עדיין חי".
לאחר המלחמה קמה תנועת הבריחה. היו יהודים ששרדו שהתכוננו לעלות לארץ מפולין, אבל הם לא יכלו לצאת. הם רק יכלו להתגייס לצבא הפולני, אז נתנו להם שמות יוונים כדי שיוכלו לברוח. אליקים ויהודים נוספים הגיעו לגבול צ'כיה. החיילים בגבול בדקו אותם ואת המסמכים שלהם ונתנו להם לעבור. הם משיכו דרך גרמניה ובראשון בינואר 1946 הם הגיעו לגבול ההולנדי. מאחר שהאנגלים היו במסיבות לכבוד השנה החדשה בצד השני של הגבול היה מכוניות. אליקים ומי שהיה איתו עלו על המכוניות. הבריגדה נתנו להם בגדים של הבריגדה והם המשיכו לבלגיה. מבלגיה הצליחו להמשיך לעיר נמל מרסיי. ממרסיי יצאו למסע באונייה לעבר ישראל. הם ירדו בעכו.

מילון

בריגדה
חטיבה יהודית לוחמת (מתוך וויקיפדיה)

ציטוטים

”הגויים שאלו אותו "אם הוא עדיין חי"“

הקשר הרב דורי