מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע שלי מרומניה לארץ הקודש

אני וסבתא באירוע משפחתי
אני וסבתא בעבודה בקשר הרב דורי
סיפור העלייה של סבתא יעל

המסע שלי מרומניה לארץ הקודש
נולדתי ברומניה בשנת 1947 להורים ניצולי שואה. לאימא שלי קראו גיזלה  ז"ל ולאבי קראו אדלברט ז"ל. כשנולדתי נתנו לי את השם אווה לזכר אחות אבי שנספתה בגיל 18 בשואה. גרתי ברומניה עד גיל 17 ובגיל 17 עליתי לארץ בשנת 1964 יחד עם הורי ואחי הקטן ממני בארבע שנים ושמו אלון.
 
במפגש "הקשר הרב דורי"  עם נכדתי הבכורה והאהובה גאיה, עלו בי רגשות של שמחה והתרגשות לעבודה משותפת זאת וגם זיכרונות איך אני גדלתי ללא סבא וסבתא וכל מה שקשור לזה!      
 
עלייתי לארץ ישראל
עלייתי לארץ ישראל הייתה לא פשוטה מפני שהמשטר הקומוניסטי הרומני עשה כל מני קשיים לעלייה ממספר סיבות: ראשית לקח 4 שנים לקבלת אישור עלייה, היה איסור לקחת דברים אישיים כמו תמונות תעודות ואפילו מזכרות הדברים היחידים שהיה מותר לקחת זה  דברים מינימליים כמו: בגדים כלי אוכל ומטבח.  
התאקלמות בארץ ישראל 
הגענו לארץ עם אבי אמי ואחי במאי 1964 היה חום נורא שבכלל לא הייתי רגילה לחום שכזה. קיבלנו מהסוכנות היהודית דירת עמידר במגדל העמק. הגענו לדירה וקיבלנו ארבע מיטות סוכנות (מיטה על ברזלים) ממש כמו בצבא, שולחן מטבח קטן עם ארבע כיסאות וזאת הייתה הדירה שלנו. התחלנו את החיים מחדש לא פשוט היה בלי לדעת את השפה בלי להכיר אף אחד ולאט לאט התחלנו להתארגן לחיים בארץ. היינו כמה ימים אצל דודה (אחות אבי) היחידה שחזרה מהשואה מצד אבי שגרה בפתח תקווה והיא כבר הייתה בארץ כ- 5 שנים.
 
אבי היה במקצועו מנהל חשבונות לכן נשלח מטעם הסוכנות לירושלים ללמוד את השפה והשתלמות במקצועו. אני נשלחתי לקיבוץ אלונים ללמוד עברית  לחצי שנה. אחי נשלח לקיבוץ הדסים לפנימייה כי היה צריך ללמוד מכיתה ז' עד יב'.
 
אמי הייתה היחידה שנאלצה לעבוד כדי לפרנס את כולנו בתקופה זו היא הייתה טבחית ובשלנית מעולה! לכן התקבלה  לפנימית בטבעון  לנוער עם בעיות סוציאליות. בתקופה זאת  אבי חלה באמצע קורס שלו בירושלים ולאחר תקופה מאוד עצובה וקשה לכל המשפחה נפתר כשהוא היה בן 45 !!!! אמי נשארה לפרנס את כל המשפחה (אותי את אחי ואותה) ולי אישית היה קשה לראות את זה! לכן היא התעקשה שאני חייבת ללמוד מקצועות ונרשמתי לטכניקום בחיפה להנדסאות בניין. בחופש הגדול הראשון שלי בארץ הלכתי לעבוד בגן ילדים תמורת המשכורת קנינו מקרר (כי היה מקרר קרח!!!)  אחרי הלימודים התחלתי לעבוד וכך יכולתי לעזור במשכורת הביתה, אחי נשאר בפנימייה עד הצבא ונשאר בקבע .
 
בתקופה זאת הכרתי את יוני בעלי בקרית אונו
את בעלי יוני הכרתי במסיבה בקריית אונו. זה היה יום אחד ידיד שלי הזמין אותי למסיבה בקרית אונו (כשגרנו במגדל העמק)  אך אני לא רציתי לבוא למסיבה כי אבא שלי היה חולה מאוד ולא רציתי לעזוב אותו אך הוא שכנע אותי ללכת ואמר לי:" שאם אני אלך הוא ירגיש יותר טוב".ובסוף קיבלתי החלטה והלכתי למסיבה ושם הכרתי את יוני בעלי לעתיד. אחרי שנתיים של חברות התחתנו. החתונה שלנו הייתה מאוד מאוד צנועה בבית הכנסת עם כיבוד מינימלי כי לא היה לנו כסף להרים חתונה מפוארת. התחתנו כאשר אני הייתי בת 21 והוא היה בן 23 היינו מאוד צעירים וחסרי כל ( לא היה לנו כלום) כי ההורים שלנו לא יכלו לעזור לנו. התחלת חיינו כזוג לא הייתה פשוטה כלל. גרנו בדירת חדר שכורה אם רהיטים מלאים בעובש. בעלי יוני עבד כמהנדס ואני כשרטטת בניין. אחרי כארבע שנים בזכות ההלוואה שקיבלנו כעולים חדשים הצלחנו לרכוש דירה משלנו מאוד קטנה בפרדס כץ.   
 
התקופה שבה הפכתי לאימא
אחרי חמש שנים של נישואים נולדה תינוקת חדשה לעולם בשם מיכל (ללי) אמא של גאיה! אחרי שנתיים נולדה עוד ילדה לעולם בשם מאיה שתיהן נולדו בפרדס כץ, איפה שאני יוני גרנו. מיכל (ללי) נולדה בשנת 1974 ומאיה נולדה בשנת 1976. כשמאיה הייתה בת שנתיים עברנו לדירה טובה יותר וגדולה יותר בפתח תקווה.  בשנת 1983 נולד ילד חדש לעולם ושמו שי והחיים נמשכו כהורים לשלושה ילדים: בית ספר, חוגים, גנים, טיולים…..
 
החלום של בעלי יוני היה כמהנדס, לבנות לעצמו בית פרטי!  בשנת 1985 עברנו לבית פרטי שבנינו בעצמנו ברעננה ממש כמו החלום של יוני. שם ברעננה, גדלו שלושת הילדים וזוג ההורים. ועברנו עוד פעמיים לבית פרטי ברעננה וגרים עד היום בבית שבעלי יוני בנה. 
 
התקופה שבה הפכתי להיות סבתא
ללי הבת שלי הבכורה סיימה בגרות ברעננה, התגייסה לצבא ולאחר הצבא למדה לתואר כתזונאית ועבדה בעבודות מזדמנות, בעיקר כמלצרית. כמלצרית במסעדה יפנית הכירה את בעלה אבישי שלאחר שנתיים של חברות התחתנו 3.3.2004.לאחר שנה וקצת שהתחתנו נולדה להם תינוקת קטנה וחמודה בשם גאיה והיא זאת שהפכה אותי לסבתא. את השם גאיה ראה אבישי (אביה) על מכונית גדולה שהיה כתוב עליה "להקת גאיה" וכך רצה שיקראו לה! גאיה הנכדה הבכורה יש לה מקום אוהב במיוחד בלב שלי!
 
העשרה
החלפת המשטר הקומוניסטי ברומניה – המהפכה הרומנית
"המהפכה הרומנית (ברומנית: Revolu?ia Rom?n? din 1989) התרחשה בסוף שנת 1989 ובאה לידי ביטוי בסדרה של מחאות והפגנות, שהביאו להחלפת המשטר הקומוניסטי ברומניה והדחתו והוצאתו להורג של השליט הקודם, ניקולאה צ'אושסקו ושל אשתו, אלנה צ'אושסקו. 
המהפכה הרומנית הייתה חלק משינויי המשטר שהתרחשו באירופה, בארצות הגוש הקומוניסטי, שינויים שהתחייבו מדעיכת הקומוניזם. ביתר ארצות מזרח אירופה המשטר הקומוניסטי קרס מעצמו ורק ברומניה השינוי היה כרוך במהפכה, שבמהלכה נורו אנשים ולאחריה הוצאו השליטים להורג". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

המהפכה הרומנית
המהפכה הרומנית (ברומנית: Revolu?ia Rom?n? din 1989) התרחשה בסוף שנת 1989 ובאה לידי ביטוי בסדרה של מחאות והפגנות, שהביאו להחלפת המשטר הקומוניסטי ברומניה והדחתו והוצאתו להורג של השליט הקודם, ניקולאה צ'אושסקו ושל אשתו, אלנה צ'אושסקו. המהפכה הרומנית הייתה חלק משינויי המשטר שהתרחשו באירופה, בארצות הגוש הקומוניסטי, שינויים שהתחייבו מדעיכת הקומוניזם. ביתר ארצות מזרח אירופה המשטר הקומוניסטי קרס מעצמו ורק ברומניה השינוי היה כרוך במהפכה, שבמהלכה נורו אנשים ולאחריה הוצאו השליטים להורג.

מקרר קרח
קופסה לשמירת אוכל על ידי קוביות קרח

מיטת סוכנות
מיטה פשוטה מאוד מברזל

ציטוטים

”אין כמו משפחה שאוהבת“

הקשר הרב דורי