מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע המופלא של סבתי שמחה (סימה) אוחנה

סבתא עם אחד הנכדים על ברכיה
סבא וסבתא ביחד
המסע והקשיים שבדרך אל הארץ

סיפורה של סבתי שמחה (סימה) אוחנה מתחיל בשנת 1943, שנת הולדתה. סבתי נולדה במרוקו בעיר קסר-סוק. לסבתי היו שלוש אחיות ואח אחד ששמו שלמה. כששלמה היה בן שמונה חודשים הוא חלה מאוד והייתה סכנה לחייו, אביו, דוד, היה מיואש ולא ידע מה לעשות, לכן הוא לקח אותו לקבר צדיקים במרוקו הנקרא "קבר הנחש" של הצדיק עמרם בן דיוואן. הייתה אגדה מיוחדת במרוקו על קבר "הנחש", אומרים שצריך לבקש משהו מסוים בקבר הצדיק, ואם נחש יוצא מתחת לקבר, הבקשה התקבלה ואם לא – הבקשה נדחתה. דוד לקח את בנו שלמה לקבר הצדיק והתחנן על קברו שירפא את בנו הקטן. אביו הופתע שכמו שאומרים – נחש יצא מתחת לקבר. לאחר כמה ימים שלמה הבריא.

אמה של סבתי נפטרה ממחלת הסרטן הארורה, כשסבתי הייתה בת 5, מה שהשאיר את סבתי, שמחה (סימה) ואחיה יתומים מאם. האב דוד גידל אותם לבדו. הם חיו בעוני רב, עד כדי כך, שדוד הלך לרפת פרות במשחטה כדי לנסות לגרד מהם בשר למשפחתו. לאחר בערך שנה מזמן מות אמם, עלו לארץ ישראל שתי אחיותיה של סבתי לבדן. הן היו ילדות, בערך בגילאים 9 ו- 12. דוד נשאר עם שלושת ילדיו במרוקו: עם סבתי, שהייתה הגדולה מבניהם, עם שלמה אחיה שהיה קטן ממנה בשנה, ועם אסתר הקטנה מסבתי בשלוש שנים.

בשנת 1949 דוד הכיר את רחל, שהייתה ממשפחה עשירה והם התחתנו כמעט שנה אחרי כן. בשנת 1950 סבתי, אחיה, אביה ואשתו התחילו במסעם לארץ ישראל. הם ברחו על אונייה של פרות שהוכשרה להסעת נוסעים. בדרך לארץ ישראל הם עברו בצרפת, לאחר מכן עצרו זמן מה באיטליה ולבסוף הגיעו לארץ ישראל. כאשר הם הגיעו לארץ ישראל, מרוב אושר דוד נישק את האדמה.

סבתא סימה בטיול בארץ

תמונה 1

הזוית האישית

אדר: היה לי כיף לתעד את סיפורה של סבתא וללמוד על עברה. אני מרגישה שאני ממשיכה את המורשת שלה.

מילון

קבר רבי עמרם בן דיואון
עמרם בן דיוואן נולד בשנת ה'ת"ק (1739) בירושלים, כנצר למשפחת רבנים ידועה. עסק בתורת הנסתר, בשנת ה'תקכ"ג (1763) נשלח על כשד"ר למרוקו לאסוף תרומות. בשנת ה'תקל"ד (1774) יצא ר' עמרם למרוקו בשליחות שנייה, בשליחות זו שהה למעלה משמונה שנים, ונפטר בדרכו חזרה לארץ ישראל בערב שבת ט"ו באב ה'תקמ"ב ונקבר בבית העלמין של הכפר אסז'ן הסמוך לוזאן. ברבות הימים, קברו הפך אתר עלייה לרגל לעשרות אלפי חסידים ומעריצים מדי שנה ובמקום אף מתקיימת הילולה שנתית. על שם עמרם בן דיוואן נקראה ישיבה שהוקמה בחברון. בניין הישיבה, צמוד לבית הדסה ננטש בעקבות פרעות תרפ"ט, שוקם ומשמש כיום למגורים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בקבר הצדיק, אם נחש יוצא מתחת לקבר - הבקשה התקבלה, ואם לא - היא נדחתה“

הקשר הרב דורי