מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע העלייה של סבא יעקב

סבא יעקב עם אורי
סבא יעקב בילדותו עם משפחתו
סיפורו של סבא יעקב

שמי יעקב רויזמן, נולדתי בתאריך 4.9.1947, בעיר וורוצלב שבמערב פולין. בגיל שלוש הלכתי לגן ולמדתי בבית הספר בפולין עד כיתה ג'. בשנת 1957 כשאני הייתי בן 9, אני ומשפחתי התחלנו את מסע העלייה לארץ. התחלנו את העלייה לארץ מוורוצלב לוורשה ומוורשה בנסיעת רכבת לילה. למחרת נסעו לוויינה בירת אוסטריה ושם היינו יום נוסף. המשכנו לעיר וונציה באיטליה, וכעבור יום נוסף עלינו על אנייה והפלגנו לחיפה.

לאחר שהגענו לישראל נסענו לעפולה ושם קיבלנו בית למשפחה. כעבור כמה ימים המשפחה שלי באו לבקר אותנו ונסענו אליהם לנתניה.  לאחר זמן מה עברנו לגור בפתח תקווה אצל דודי. אבא שלי עבד בבית חרושת לעיבוד עורות. אני התחלתי ללמוד בבית הספר "פיק"א" בכתה ד' ואחי אריה התחיל ללכת לגן שהיה קרוב לבית.

מורתי, מרים סידרה לי שיעורים פרטיים בעברית וכך מהר מאוד למדתי עברית והשתלבתי בכיתה. בכיתה ה' הצטרפתי לתנועת הנוער "המחנות העולים". סיימתי את הלימודים בפיק"א בכתה ח'. בכל חופש גדול יצאתי למחנה עבודה למשך חודש וחודש נוסף עבדתי כדי לעזור להוריי לממן את הלימודים. לקראת התיכון נערכו מבחני סקר כדי לקבל מלגות מהמדינה ללימודי התיכון, אני קיבלתי מלגה זו. למדתי בתיכון מקצועי במגמת מכניקה.

סבא יעקב בילדותו עם משפחתו

תמונה 1

בסיום לימודי התיכון עד לגיוס לצבא עבדתי בתעשייה האווירית, ובמקביל הייתי חבר בגרעין נח"ל לצובה. בקיבוץ פלמ"ח צובה הכרתי את אהבת חיי, יעל לוי, אשר בדיוק הגיעה לביקור בארץ לרגל חתונת אחיה יעקב. בשנת 1971 בעשירי לאוגוסט התחתנו בצובה בחתונה משותפת עם עוד שני זוגות. גרנו בבית קטן ובשנת 1972 בשישה בנובמבר נולדה ענבל (אימא של אורי)  והיא גדלה בבית ילדים בצובה. אני באותו זמן עבדתי במוסך של הקיבוץ.

בקיץ בשנת 1975 עברנו לבית גדול יותר וכעבור כמה חודשים ב-24 בנובמבר נולד בני השני שי (זמי) והוא גדל בארבעת החודשים הראשונים בבית ההורים ואז העברנו אותו לבית ילדים. בתקופה זאת אני המשכתי לעבוד במוסך ובמסגרייה. בקיץ 1978 התחלנו להקים מפעל בצובה לשמשות רכב. כיום אנחנו חוגגים 40 שנה למפעל ויש לנו גם שני מפעלים בארצות הברית וכן מפעל נוסף בספרד. עד היום אני עובד במפעל osg (אורן).

בשנת 1980 ב20 לאוקטובר נולד דוד בני השלישי. הוא גדל בבית שלנו 4 חודשים ולאחר מכן הוא עבר לבית ילדים. אימא של אורי, ענבל, התחתנה עם מייק, אבא של אורי, בקיץ בשנת 2000. גם ענבל וגם מייק למדו בירושלים וכעבור שנה וחצי נסעו לארצות הברית. ושם נולדה רומי (האחות הגדולה של אורי) כשרומי הייתה בת חצי שנה, ההורים חזרו לארץ ועברו לגור ברחובות. בשנת 2006 בראשון בספטמבר נולדה גיא (האחות האמצעית של אורי). אורי נולד ב26 במאי בשנת 2008.

יש לי עוד ארבע נכדות מבני שי מצובה: אמה, רני, יולי, ונינה. השנה בקיץ נחגוג את הבת מצווה של אמה בצובה.

הזוית האישית

תודה רבה על ההזמנות לספר את סיפורי, יעקב רויזמן.

מילון

גרעין נח"ל לצובה
מסלול גרעיני הקיבוצים בנח”ל חרט על דגלו בניית קבוצות מנהיגות הפועלות בחברה הישראלית בדרך של שירות משמעותי, שירות משמעותי בשנת השרות ובשירות צבאי, קהילתי וחינוכי.

ציטוטים

”חודש נוסף עבדתי כדי לעזור להוריי לממן את הלימודים“

הקשר הרב דורי