מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע בעקבות העבר

סבתא נורית שתמיד מחייכת לכולם.
סבתא נורית בילדותה.
מתקופת הצנע לתקופת השפע

סבתא נורית נולדה בת בכורה למשפחה בשנת תשי"א (1950) בירושלים בתקופת הצנע. זוהי תקופה שלא היה מספיק אוכל וכל המזון הבסיסי, סוכר, קמח, ביצים, לחם וכו' היה מועט ומוקצב לפי מספר הנפשות במשפחה. עקב המחסור החמור המשפחה עברה לכפר הרא"ה, שם יכלו לגדל ירקות פירות עופות ולא לסבול מרעב.

סבתא גדלה והתחנכה בכפר הרא"ה, שם נולדו לה עוד שני אחים. בהיותה בכתה ד' המשפחה יצאה לשליחות באנגליה למשך שלוש שנים: הם נסעו דרך צרפת לאנגליה לעיר רמזגייט לשנה ולאחר שנה עברו לגור בלונדון למשך שנתיים. זוהי היתה תקופה מעניינת מאוד אך גם בהחלט לא פשוטה. היה צריך ללמוד שפה חדשה ומנהגים חדשים שלא היו מוכרים לה קודם לכן וגם המורים שם היו מאוד מאוד קשוחים. מה גם שהגעגועים לחברות ולמשפחה ולחיים בכפר היו עזים ביותר. היא מאוד שמחה לחזור לכפר הרא"ה כעבור שלוש השנים הללו שלא התראתה כלל עם החברות והמשפחה.

באחד הימים, בגיל שלוש עשרה סבתא טיפסה על ערימת ארגזים ונפלה מאחוריה היה מעקה, היא נתקעה בראשה בשפיץ של המעקה, ונפתח לה הראש.  סבתא רבה שלי(יפה) סחבה אותה בידיים עד למרפאה (מרחק של קילומטר הליכה) ושם חבשו לה את הראש, ביציאתה מהמרפאה היא התעלפה  ומאז ועד ליפני כמה שנים יש לה המון סחרחורות וכאבי ראש. לפני כמה שנים היא הלכה לרופאה מיוחדת והרופאה אמרה לה לא לאכול מאכלים מסוימים וכך הבעיה נפתרה.

בתיכון למדה באולפנת כפר פינס בתנאי פנימייה .סבתא מאוד נהנתה ללמוד באולפנא ויש לה חברות טובות מאותן שנים עד היום. בגיל 15 התייתמה מאבא שלה כתוצאה מתאונת דרכים. בגיל 19 התחתנה עם השכן הטוב והקרוב סבא חיים. סבא חיים גדל גם הוא בכפר הרא"ה ולמד שנתיים מעל סבתא.

שלוש שנים הם גרו בישוב מחולה שאותו הקים סבא חיים עם גרעין הנח"ל. בתם טובה (דודתי) הייתה הבת הראשונה של היישוב מחולה. גם יאיר ושייקה (דודי ) נולדו במחולה. לאחר מכן חזרו לכפר הרא"ה כדי לעזור ולתמוך בהורים המתבגרים. נולדו להם בסה"כ 7 ילדים נועם, הבן החמישי הוא אבא שלי.

בגיל 31 אחיה  הקטן של סבתא, יהודה נהרג בתאונת דרכים ובגיל 65 לפני כמה שנים (היום היא בת 66), אח שלה השני (אלישע) נפטר מסרטן.

בזכות השנים ששהתה באנגליה סבתא נהיתה מורה לאנגלית ומגישה לבגרויות במקצוע עד עצם היום הזה.

אצל סבתא תמיד יש ארוחות חמות טעימות ומזינות. סבתא היא אדם טוב מלאה בסבלנות ומקבלת את כולם באהבה שלווה רוגע ונחת. אני אוהבת מאוד להיות אצלה.

 

הזוית האישית

הדס הולנדר: היה לי כיף לעבוד עם סבתא, לדעת עליה עוד דברים ולעבור חוויה משותפת של כתיבה.

מילון

תקופת הצנע
צנע מתייחס למדיניות של הקטנת גירעון תקציבי באמצעות צמצום הוצאות על ידי הפחתת ההטבות והשירותים הציבוריים הניתנים. מדיניות צנע לרוב מאומצת על ידי ממשלות כדי לצמצם את הגירעון,

גרעין נח"ל
רעין נח"ל הוא מסגרת שיתופית היוצאת מתנועות הנוער ונתמכת על ידי הצבא ותנועות הנוער, במסגרתו בני ובנות הגרעין משרתים בצבא במסגרת הנח"ל בשילוב עם משימות חברתיות

ציטוטים

”"באנגליה עברנו תקופה לא פשוטה כלל"“

הקשר הרב דורי