מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסע בין דורי

אני עם סבא וסבתא
סבתא בצעירותה
אני משווה ביני לבין סבי וסבתי

שמי הוא צביה. אחי הבכור נהג לשיר שיר של המשורר שלום שבזי שמלותיו הן "צביה עזובה בין גדוד אריות" ובהיותי כבת חצי שנה הוא נפטר בהיותו כבן 19 שנים ואז הורי שינו את שמי מגאולה לצביה. בעלי, סבא של גל,  נקרא בשם אהרון בגלל שאז נתנו שמות מהתנ"ך ואהרון היה אחי משה בתנ"ך. אני נכדם של צביה ואהרון, שמי הוא גל בגלל שאמי אהבה מאוד את הים שקשור גם לקיץ והיא אהבה את הקיץ. סבתא מספרת על שמה: "שם המשפחה המקורי שלי היה בסל, ולאחר נישואי שונה לצדוק".

סבא אהרון נולד במצרים בקהיר ועלה לארץ בגיל 4. סבתא צביה נולדה בארץ, בתל אביב. אני גל נולדתי בארץ, בתל אביב. סבא הוא בן אמצעי ויש לו ארבע אחיות. סבתא היא בת אחת לפני האחרון ויש לה 10 אחים ואחיות. אני, גל, בן יחיד בכור.

ילדות

סבתא מספרת: "התגוררנו בדירת חדר וחצי שבעה אחים, ההורים בחצי חדר. הצפיפות והשמחה שררו ביחד ועם כל זאת אירחנו מדי פעם בני דודים והשמחה שרתה במעוננו. סבא מספר: "הגענו לארץ, לתל אביב. גרנו בדירת חדר שכורה שבע נפשות וכך החלפנו דירות. לאחר קום המדינה המצב הכלכלי השתפר וסבא רבא רכש מגרש בחולון ובנה בית גדול". אני: אני גר בראשון בדירת 3 וחצי חדרים ואנחנו שני אנשים בבית.

תחביבים

סבתא אספה בילדותה, עטיפות ממתקים וישרה אותם בין דפי הספר וגם ייבשה עלי כותרת של פרחים. סבא אהב לשחק עם חברים ברחוב. בחגים סבא וסבתא היו שמחים שקנו להם בגדים חדשים פעמיים בשנה, בראש השנה ובפסח. אני אוהב לשחק בפלאפון ולראות טלוויזיה ובחגים כל המשפחה נפגשת אצל סבא וסבתא.

סבא וסבתא זוכרים שירים של ביאליק ולוין קיפניס כמו: אל הציפור, שלום רב שובך, היקינתון ועוד ושרו לכבוד החגים. בימי שישי קיבלו את השבת בשירה מסורתית. הם נוהגים גם היום לשיר שירים אלו והם זוכרים אותם.

סבא היה בגן עירוני בתל אביב ליד שפת הים. סבא היה הולך לגן וחזרה ממנו ללא לווי, מרחק לא קטן מהבית. סבא למד בבית ספר "גאולה" בתל אביב ואחד מזיכרונותיו הם שלקחו את כל הכיתה לסיור בבית ביאליק. סבתא התחילה בבית ספר יסודי "יסוד המעלה" וסיימה בבית ספר "התקווה" בתל אביב, בית ספר מקצועי לתפירה.

לצערנו הרב, בזמנו כוונו אותנו ללמודים מקצועיים. למדתי תפירה שנתיים, עקב המצב הכלכלי בבית נאלצתי לצאת לעבודה ולסייע. לשמחתי ילדינו זכו להשכלה מלאה ואקדמאית לפי רצונם ובחירתם החופשית. לשמחתנו ילדינו חיים בארץ ובעזרת השם שיזכו לחיים טובים שקטים ובשלום אמיתי. זה מאד ברור חשוב מאד לרכוש השכלה וידע.

אנו נוהגים לחגוג את כל החגים המסורתיים בביתנו ולארח כ -30 איש בראש השנה חנוכה ופסח כמסורת מתמשכת מאז אמא של סבא. החג החביב עלינו ביותר הוא חג סוכות בו אנו כל המשפחה מבלים בארץ ובחו"ל.

כיום אנחנו נוהגים להיפגש בימי שישי ובחגים כל המשפחה אצל סבא וסבתא ולאכול ארוחת ערב ובפורים ללכת לעדלאידע.

צבא ומלחמות

בגיל 17 סבא התגייס לצה"ל, הוא שרת באילת-אום רשרש דאז. המרחקים היו עצומים בגלל הדרכים המפותלות כל נסיעה ארכה כשלשה ימים ובשל כך המפגשים עם ההורים היו רחוקים. בתור בוגר סבא חווה את מלחמת השחרור, מבצע קדש, מלחמת ששת הימים ומלחמת יום כיפור.

טיולים

בשנת 1963 סבא יצא לטיול לאירופה על אנייה איטלקית ,פלמנייה שיצאה מחיפה לנפולי. השייט ארך כארבעה ימים. בתקופה זו סבא ביקר באיטליה, גרמניה, דנמרק שוודיה ,סקוטלנד, צרפת וספרד. לאחר נישואיו לסבתא הם טיילו בהרבה ארצות: באירופה, ארצות הברית ,תאילנד, דרום אמריקה וייטנאם וקמבודיה. גל: טיסתי הראשונה הייתה בכיתה ב' למונגוליה ומאז אנחנו טסים כל שנה לטיול בחול. עד עכשיו הייתי ב: איטליה, ספרד, מונגוליה, תאילנד, יוון.

הקמת המשפחה

במסגרת החוג לריקודי עמים פגשתי את סבא על רחבת הריקודים מבטינו הצטלבו ומאז ועד היום אנו יחד. בשנת 1963 נפגשנו ו1964 נשאנו בת 24 החתונה נערכה בבית המהנדס בתל אביב בביתינו נערכה מסיבת החינה שהיא מסיבת פרידת הורי הכלה מהבת. סבתא הייתה בת 25 כשנעם הבכור נולד.

יש לנו 3 בנים ובת ו-5 נכדים ואנחנו מתראים המון. אצל סבא וסבתא תמיד אפשר לבוא, תמיד יש אוכל וכיבוד ואם אין סבתא מכינה במקום.

מילון

יום שדה
יום שדה הוא יום שבו התלמידים יוצאים לשדה או לחורשה ליד בית הספר ומתאמנים שם לקראת הצבא.

ציטוטים

”אתגרים הם מה שהופך את החיים למעניינים“

הקשר הרב דורי