מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסעו של סבא אלי מטורקיה ועד לארץ ישראל

אני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי
סבא בילדותו
ממעברות לשיכונים בשנות העלייה לארץ ישראל

שמי שושנה ואני סיפרתי לנכדתי, נטע לי בר, את סיפור העלייה של סבתא רבתא רבקה, שהיא אמו של בעלי אלי.

רבקה, אמו של בעלי, עלתה יחד עם הוריה מטורקיה בשנת 1949 לישראל. היא ומשפחתה השתכנו במעברת עתלית באוהלים, המצב בטורקיה היה מצב טוב. במעברת עתלית המצב לא היה הכי טוב.

אחרי שנה העבירו אותם למעברת "שובכי". שם סבא רבא אליהו חלה ורצה לחזור לטורקיה, בשביל לעבור ניתוח מסובך. הוא אמר כשהוא יעבור את הניתוח ולאחר שהוא יחלים הוא יחזור לארץ. לאחר שנה בטורקיה בה עבר את הניתוח הוא ניפטר וסבתא רבתא התאלמנה.

סבתא רבתא רבקה הכירה בחור בשם שמואל שנהגו לכנות אותו בקצרה בשם סמי. היא התחתנה עם שמואל וביפו נולד סבא אלי בשנת 1950 בבית החולים "ג'ני". כשסבא אלי היה תינוק בערך בן שנה וחצי הם התגרשו. סבא אלי שהיה אז תינוק, לא הכיר את אבא שלו שמואל. אחרי הגירושים סבא אלי נישאר יתום מאב וגר יחד עם אמו, היא סבתא רבתא רבקה. הם גרו יחד עם ויוה אימא של רבקה.

סבתא רבתא רבקה עבדה מאוד קשה במעברה בשביל לפרנס את אימא שלה ואת הילד שלה, סבא אלי. שסבא אלי היה בן שנתיים סבתא רבתא רבקה הכירה בחור בשם ישראל. ישראל הגיע מטורקיה, בחור צעיר ורווק שהכיר את סבתא רבתא רבקה. סבתא רבקה וישראל התחתנו כשהוא מאמץ את בנה, הילד אלי ומגדל אותו כבנו ואף נותן לו את שם המשפחה "קטריבס".

 סבא אלי בילדותו

תמונה 1

ישראל גידל את הילד, הוא סבא אלי ביחד עם סבתא רבתא רבקה. לשניהם נולדו עוד שלושה ילדים: אסתר, יוסף, וחיה שנקראה על שם סבתא רבתא רבתא ויויה.

כשאסתר יוסף וחיה נולדו הם היו משפחה. בזמן זה במעברה לא היה כלום. לא היה חשמל, מים מקררים, גז ולא הייתה תקשורת ואפילו לא היה שירותים. הם היו הולכים רחוק רחוק מהמעברה לעשות את הצרכים בתוך בור.

אבל למרות שלא היו תנאים טובים השכנים תמיד היו ביחד והאנשים היו טובים. פעם בשבוע הגיעה למעברה עגלה של מוכר נפט. (הנפט בשביל לבשל את האוכל). במקום הגז היו "פתיליות". במעברה היו זמנים קשים. ראש ממשלת ישראל בן גוריון הביא את האורז על שם "אורז בן גוריון " (כיום פתיתים). הייתה אפליה (גזענות)  נגד עדות המזרח. ככה זה נמשך במעברת "שובכי". עד שבשנת 1958 המשפחה עברה ממעברת "שובכי" עברו לצריפים (פחונים) שהחליפו את האוהלים.

בשנת 1960 נבנו "שיכונים" ואנשי המעברה עברו לשיכונים. במרוצת השנים גם באזור מעברת "שבכי" נבנו שיכונים הנקראים כיום " יד התשעה" (שביב), על שם תשעת הגיבורים שהעלו אותם לגרדום.

 סבא אלי היום

תמונה 2

מצגת התמונות של סבתא

הזוית האישית

נטע לי בר: זו הייתה חוויה נפלאה לעבוד עם סבתא, בתכנית הקשב הרב דורי, בהנחיתה של המורה ליאת רז. למדתי על המשפחה שלי המון דברים חדשים והתחברתי לשורשים שלנו אותם לא הכרתי לפני. נהניתי לשמוע את סבתא מספרת על העבר שלה, על סבא אלי ועל האופן בו נקלטו יהודים בארץ ישראל.

מילון

מעברה
יישוב זמני, אשר התקיימה במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.

ציטוטים

”אני מאוד אוהבת את הציטוט של סבתא שלי: "חשוב להעריך את מה שיש לנו". “

הקשר הרב דורי