מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסעותיה של הבובה שיותר מבוגרת מסבתא שלי

אני באמצע, מימין סבתא רותי, משמאל אחותי.
החתונה של סבא דני וסבתא רותי
הבובה שקיבלה סבתא רבתא והסיפור שלהן

בס"ד

בובה בת התשעים

לאימא של סבתי הייתה בובה, שהיא קיבלה לפני עלייתה לארץ, משתי קשישות, שהיו שכנות שלה באמסטרדם. כיום הבובה בת תשעים וקצת, רציתי לשמוע את סיפורה של הבובה של סבתה רבתא שלי וביקשתי מסבתי רות לספר לי עליה.

סבתא רות מספרת

"רואים ישר שהבובה עלתה מהולנד, לפי בגדיה והמראה שלה. אמא שלי כיסתה אותה במטפחת, כדי שהפנים שלה לא יתקלקלו. היצרנית של הבובה היא קטה קראוזה, שהתחילה לתפור לבנותיה בובות וזה הפך לעסק. בילדותי הבובה הייתה סגורה בארון ולא שיחקתי בה. אמי הראתה לי אותה וכשהיא נפטרה ידעתי שאני רוצה אותה. כיום הבובה נמצאת אצלי בבית בתוך ארונית קטנה ושקופה."

ביקשתי מסבתא רות לספר לי על סבתא רבתא הדסה.

סבתא מספרת:

"אמי, הדסה, נולדה בשנת 1921 והייתה בערך בת חמש כשעלתה לארץ בשנת 1926 אז כפי שסיפרתי לך היא קיבלה את הבובה. בהתחלה כשהם עלו לארץ, היא גרה בתל אביב הקטנה, ולמדה בבית ספר עממי ושנתיים בתיכון עד שהתייתמה מאמה בגיל 19 ואז עברה לגור אצל דודיה בכפר ביאליק, יישוב ליד כפר סבא. אימא הייתה מאד חכמה והיא למדה המון מלימודים עצמיים, ספרים וכדומה. היא לא עבדה מחוץ לבית והיא אהבה חיות, גינון, קריאה באנגלית, סרטים ומוזיקה. אני זוכרת, שפעם בחודש היא ואבא היו הולכים לקונצרט והיא תמיד הייתה מתלבשת יפה לכבוד זה. היה לה טעם טוב. היא הייתה אישה של משפחה, כסבתא היא פינקה את נכדיה ועשתה להם קייטנות בקיץ. בשלב מאוחר יותר, מצאנו ציור של ילדה מביאה את בובתה לרופא כדי שיבדוק אותה, והבובה בציור הייתה מאד דומה לבובה של אמי."

תמונה 1
סבתא רבתא הדסה והבובה

 

תמונה 2
הבובה של סבתא רבתא הדסה

 

תמונה 3
התמונה מהספר של הצייר נורמן רוקוול עם בובה באותו סיגנון

הזוית האישית

בר: נהנתי מאוד לשמוע סיפורים מסבתא על אימא שלה – סבתא רבתא שלי. אני חושבת שקרוב בין הדור הצעיר לדור הותיק חשוב מאוד, כי אנחנו יכולים ללמוד הרבה אחד מהשני, וכל אחד תורם מהידע שלו. בין אם זה בדברים חדשים ובין אם בדברים ישנים. אני מאחלת לסבתי שתמיד תהיה מאושרת, ושתרווה רוב נחת מאיתנו, הילדים והנכדים.

תודה רבה סבתא, אני שמחה שסיפרת לי על סבתא רבתא הדסה ועל הבובה. נהניתי מאד!

מילון

נורמן רוקוול
נורמן רוקוול (באנגלית: Norman Rockwell;‏ 3 בפברואר 1894 - 8 בנובמבר 1978) היה צייר אמריקאי. עבודותיו זכו לפופולריות רבה בארצות הברית, שם היה מוכר במיוחד בזכות ציורי השער שיצר עבור המגזין "סאטרדיי איבנינג פוסט" במשך יותר מארבעה עשורים. ויקיפדיה

קולקציה
אוסף

ציטוטים

”תפקידה של הסבתא הוא לשאת את הלפיד ולהעביר את המורשת המשפחתית“

הקשר הרב דורי