מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסעה של סבתי

סבא סבתא מספרים סיפורי שואה
כשסבא וסבתא היו צעירים
ילדה מהכנסייה

מסעה של סבתי  

כיום סבי וסבתי מתגוררים בתל אביב. אבל הם לא נולדו בתל אביב אלא בפולין ובצרפת והם היו עולים חדשים ועלו ארצה בתום מלחמת העולם השנייה.

לפני מלחמת העולם השנייה סבתא לאה גרה עם משפחתה בצרפת בעיר טולוז. היא הייתה בת שנה כשפלשו הנאצים לצרפת.

ביום הראשון לפלישת הנאצים לצרפת נהרג אחיה, ברנרד, שהיה בן 9 חודשים, מהפצצה של הגרמנים. אביה נספה במחנה בוכנוולד, במשלוח האחרון, בצעדת המוות. המצב היה קשה מאוד. כבר בימים הראשונים  של המלחמה משפחתה איבדה את האח ואת אבא.

הייתה סכנת מוות לכל היהודים. לא הייתה ברירה, אלא לחפש דרך לשרוד. אחותה הגדולה, טובה, לקחה את סבתא הקטנה,  לכנסיה, וביקשה מקלט בשבילה. אנשים טובים מהכנסייה סיכנו את חייהם להציל את סבתי התינוקת בת השנה. סבתא התגוררה בכנסייה חמש שנים. היא קיבלה חינוך נוצרי והיא לא ידעה שהיא יהודיה.

היא אכלה מאכלים נוצריים, לבשה בגדים נוצריים וגם הייתה מתנהגת כמו ילדה נוצרייה. היא חגגה חגים נוצריים כגון: חג הפסחא חג המולד ועוד. בכנסייה סבתא הכירה חברה בשם ג'נט. הן אהבו לקרוא ספרים, לתפור, לסרוג ואף לשחק יחד. סבתא שלי  היתה תלמידה טובה ואהבה  במיוחד את מקצועות החשבון והנדסה.

תמונה 1

מורתה של סבתא שלי

גלגולו של חפץ

התמונה צולמה ב-1938 בחנות צילום, לרגל בר המצווה של האח הגדול, איזי,  בעיר ננסי שבצרפת.   התמונה היא מלפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. בתמונה מופיעים כל בני משפחת רוט שהיו עד אז. סבתא שלי ברחם של סבתא רבא שלי. לואי וחנה עדיין לא נולדו. בהמשך יישלח סבא רבא, שלום, למחנה ריכוז בוכנוואלד בגרמניה הנאצית. הילד השלישי משמאל -דב בראנר, ימות מפצצה של מטוס גרמני נאצי ביום הראשון של פלישת גרמניה לצרפת. התמונה הזאת היא התמונה היחידה של רוב המשפחה ששרדה ובה כמעט כל בני המשפחה יחד, ומאז היא הופצה בהרבה עותקים שונים. אפילו על חולצות.

בתמונה מופיעים מימין לשמאל:

סבא שלום רוט, סבתא רבקה זלי רוט (שרדה את השואה), איזי, גבי, טובה, רוזט, דב בראנר (נספה במלחמה), איב,מוריס. סבתא לאה נמצאת בתמונה ברחם של סבתא רבא.

תמונה 2
סבא שלום רוט, סבתא רבקה זלי רוט (שרדה את השואה), איזי, גבי, טובה, רוזט, דב בראנר (נספה במלחמה), איב,מוריס. סבתא לאה נמצאת בתמונה ברחם של סבתא רבא

 

תמונה 3

 הזוית האישית

אמרי – נהנתי מאוד מהפרויקט הרגשתי שהתחברתי יותר לסבי ולסבתי נהניתי להיות איתם ולכתוב עליהם. נהנתי מהסיפורים המעניינים שלהם שאני אספר לדורות הבאים ולמדתי הרבה דברים חדשים שלא ידעתי עליהם למשל איפה נערכה חתונתם ועל המסע שלהם כל הדרך עד הארץ ועד היום.

מילון

טולוז
עיר בצרפת

נזירים
אנשים שמשרתים במנזר

ציטוטים

”"תדע להעריך אנשים אחרים ואנשים יעריכו אותך"“

הקשר הרב דורי