מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסיפורי סבתא – מכונת התפירה זינגר

סבתא ויויאן וליעד מתעדות סיפור
מכונת תפירה זינגר נודדת במשפחה
שאמא של סבתא שלי נפטרה נשארה מכונת התפירה אצל אחות של סבתא שלי

סבתא מספרת על העלייה לארץ מעירק:

בשנת 1951 עלינו ארצה לישראל מעירק והביאו את המשפחה למעברה  בבאר- יעקב. גרנו באוהלים לא היו תנאים טובים לחיים. אני כילדה לא זוכרת הרבה מאז, אבל אני זוכרת, שהיו גשמי זעף והמעברה הוצפה ממי הגשמים ואז חליתי  ואושפזתי בבית חולים אסף הרופא לתקופה ארוכה. 

תמונה 1

 

סבתא מספרת על החתונה:

 

מהמעברה שבה גרנו באוהלים העבירו אותנו לצריפים ובהם גרנו כמה שנים עד שעברנו לגור ברמת  גן. מאז אנחנו גרים פה. בהמשך היו לימודים ועבודה, ואז הכרתי את בעלי, כמובן שחתונה הייתה על הפרק. כאשר קבענו את מועד החתונה דודו של בעלי נפטר, אז לא יכולנו לקיים חתונה חגיגית עם תזמורת, בגלל תקופת האבל במשפחה, לכן התחתנו בבית כנסת זו הייתה חתונה צנועה.

 

סבתא מספרת על הילדים:

 

במשך השנים נולדו לנו שלוש בנות חמודות, כמובן שהן למדו בגנים ובבתי הספר והשתדלנו לחנך אותם על הצד הטוב ביותר. ות גדלו ונישאו והקימו משפחות . השתדלנו כל השנים לקיים מפגשים משפחתיים וארוחות ערב ביום שישי או בימי שבת בצהריים. כמובן שהן מתארחות אצלנו בחגים עם קרובי משפחה נוספים ותמיד כיף ושמח לכולם

ליעד הנכדה מספרת:

אנחנו משתתפות השנה, בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר רמת חן עם המורה רויטל יוסף.

תמונה 2

במהלך המפגשים למדתי דברים חדשים מסיפורי של סבתא, למדתי מסיפוריה של סבתא על המעברה, שימשה לעולים בית ומקום להיות בו ושלא היו תנאים טובים לחיות כמו שהורגלו בארצות מוצאם וכשה ירד גשם היו הרבה הצפות.

יחד ביקרנו במוזיאון בית התפוצות ומאוד נהנו מיום הפעילות:

תמונה 3

סיפור יפה נוסף , סבתא סיפרה לי על מכונת התפירה זינגר, וכך היא מספרת:

"לאמא של סבתא הייתה מכונת תפירה של חברת זינגר  חברה נפוצה ואמא של סבתא שלי עבדה על מכונת התפירה כתופרת על מנת להביא פרנסה הביתה. את מכונת התפירה של ההורים של סבתא הם קבלו במעברת שער העלייה בחיפה.

תמונה 4

סבתא מחפשת בגוגל תמונות של מכונת התפירה הישנה זינגר

שאמא של סבתא שלי נפטרה נשארה מכונת התפירה אצל אחות של סבתא שלי. גם היא המשיכה לעבוד בה כתחביב בתפירה. כיום מכונת התפירה כבר לא נמצאת ברשותה כיון שלא ניתן לעבוד בה.

 

מילון

באר יעקב
יא מועצה מקומית בשפלה הדרומית בישראל בקרבת הערים נס ציונה, רמלה וראשון לציון, היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1949. בתחום שיפוט המועצה נמצאים בתי החולים אסף הרופא, בית חולים גריאטרי שמואל הרופא, בית חולים פסיכיאטרי באר יעקב.

מעברה
למדתי שהמעברה שימשה לעולים בית ומקום להיות בו ושלא היו תנאים טובים לחיות כמו שהורגלו בארצות מוצאם וכשירד גשם היו הרבה הצפות.

ציטוטים

”התחתנו בבית כנסת זו הייתה חתונה צנועה“

הקשר הרב דורי