מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מסורת, אכל ואח אהוב

באחד ממפגשי הקשר הרב דורי
בעלי מברך את ירין במפגש משפחתי
המסורת שמרה לאחר מות האח האהוב

מסורת, אוכל ואח אהוב

קראו לי חגית על שם האחות המאמצת של אבי מקיבוץ להבות הבשן שנפטרה ביום שנולדתי.

נולדתי בבאר שבע בתאריך 641029 בבית חולים סורוקה שקראו לו אז בית חולים הנגב.

כבת בכורה להורי ונכדה ראשונה במשפחה  הייתי ילדה מאוד מפונקת וכל המשפחה תמיד הקיפה אותי, היינו 4 אחים 3 בנות ובן.

גדלתי בבאר שבע ברחוב מצדה ועד היום יש לי זיכרונות מתוקים מהמשחקים בשכונה:  חבל, גומי, חמש אבנים, דוקים, איסוף מפיות, מכתביות, בולים וריקודי עם.

כשהתחתנתי, בגיל 17 בעלי היה חייל ובגיל 20 היו לנו כבר 2 ילדות (היום יש לנו 5 ילדים). שמרנו על המסגרת המשפחתית המורחבת שהייתה חזקה אצלנו מאוד: ארוחות משותפות עם מיטב המאכלים, חגים משותפים, טיולים ארוכים ביחד, חג המימונה משותף ועוד.

לימים, בשנת 1991, התחזקה והתפתחה אהבתי הגדולה למסורת המשפחתית בעקבות מותו הפתאומי של אחי האהוב בתאונת דרכים. לאחר שאחי נהרג בתאונת דרכים סבתי ואמי שהיו מאוד מיוחדות במאכלים שלהן ובעוגות המרוקאיות הפסיקו לאפות, להכין ולחגוג את החגים השותפים כפי שהורגלנו. לעומת זאת אני הבנתי שרק אם נשמור על המסורת ניתן יהיה להנציח את הדברים שאחי הכי הרבה אהב.

הוא נהרג בחופש הגדול ולאט לאט הגיעו החגים ולא היו חגיגות כמו תמיד. והנה הגיע חג פורים ובחג פורים משפחתנו הייתה נוהגת לחלק משלוחי מנות לכל השכנים, משפחה  וחברים. וכמובן מי שהיה אחראי על אפיית העוגיות למשלוחי מנות היו אמי וסבתי. אך הן היו כל כך שקועות באבל ובעצב ולא היו פנויות כלל  להתעסק  במשלוחי המנות. וכאן החל השינוי… קמתי בבהלה מתוך שינה והבנתי שזה מה שאחי האהוב היה רוצה. זכרתי עד כמה הוא אהב את המסורת הזאת והיה גאה בה.  ומאז אני מקפידה לשמור על המסורת של כל מנהגי המשפחה הקשורים למשלוחי מנות.

חג פסח הגיע וזכרתי שהוא מאוד אהב ותמיד התגאה ב"מימונה" המשפחתית שלנו. הוא היה מזמין את כל חבריו ומכריו לחגוג והיה גאה במשפחה שלו ובמנהגי העדה שלו. וגם את החג הזה  אמי וסבתי לא יכלו לחגוג ושוב התגייסתי למשימה הלא פשוטה. הכנתי עוגות, ריבות ואת כל המאכלים המסורתיים שלנו. כל עבדתי קשה אבל לא וויתרתי.

מאותו יום לקחתי על עצמי לשמר את כל מנהגי המשפחה הקשורים לעדה ולמטבח שלנו ומאז הפכתי להיות לסמל. וכולם יודעים שאני זאת המשמרת של המסורת המשפחתית. היום כמה פעמים בשנה אנו יוצאים לטיול דורות באוטובוס שאני מארגנת וכולנו נהנים מהמשפחתיות הנעימה והלא ברורה מאליו וכמובן  שכולנו תמיד מדברים עליו ומספרים את סיפורו.

תמונה 1

הזוית האישית

נהננו מזמן האיכות יחד

מילון

מסורת
מנהגים העוברים מדור לדור

ציטוטים

”הבנתי שאני חייבת לשמר את המסורת במשפחה“

הקשר הרב דורי