מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מנערה ברומניה לחלוצה בארץ

סבתא עלתה באנייה אקסודוס - ויקיפדיה
משואות יצחק נולד אבי
סיפורה של נערה מרומניה שעברה את אימי השואה נפצעה במחנות עבודה, עלתה באקסודוס והשתתפה בבנית המדינה

סיפורה של סבתא רבתא, יוכבד, של ומשפחנו מתחילה בניגרשט, עירה קטנה בטרנסילבניה (רומניה) המשפחה התפרנסה ממאפיה. הכפר היה כפר חקלאי קטן, החיים התנהלו להם בשלוה. יוכבד שהיתה הבת השלישית מתוך 7 ילדים נולדה בשנת 1924. היא למדה בבית ספר של הגויים ובימי ראשון למדה בחיידר, לאחר שגמרה את בית הספר נשארה בבית ההורים ועזרה להם בגידול הילדים ובעבודה במאפיה.

באביב 1944 החלו הגרמנים בהשמדה של יהודי הונגריה, הם ריכזו את יהודי הסביבה בעירה סטמר והמשפחה כולה נסעה בעגלה, (אח של סבתא, יוסף, גויס לעבודה חקלאית ע"י הרומנים) יוכבד מספרת, שהיו כשבועיים בסטמר, גרו ברחובות. היות שהיתה להם מאפיה הם הביאו איתם הרבה לחם, אותו חילקו לאנשים, סבתא עזרה בטיפול בילדים.

משם הועברו ברכבת לבירת הונגריה בודפשט. הם היו בגטו בבודפשט מספר ימים ומשם כל המשפחה יחד עם מאות יהודים הובלו ברכבות בקר לאושוויץ, הדרך נמשכה כשבוע, על שבוע נורא זה סבתא לא היתה מסוגלת לספר, רבים מתו ברכבת מרעב צמא וצפיפות.

כשהגיעו לאושוויץ ההורים נשלחו מיד לתאי הגזים. סבתא יחד עם אחותה נשלחו למחנה עבודה ליצור נפט. ביום שני של סליחות בשנת 1944 היתה הפצצה של מטוסים אמריקאים על בית החרושת סבתא נפצעה ואחותה נהרגה. היא טופלה ע"י רופא גרמני שקיבל לאחר מכן אות חסיד אומות העולם, וכאשר הבריאה החזירו אותה לעבודת כפיה בבית חרושת ליצור תחמושת. בתום המלחמה בשנת 1945 סבתא חזרה הביתה והתברר לה שרק היא ושני אחים נשארו בחיים.

הם החליטו לעלות לארץ, יחד עם הרבה יהודים אחרים הם עברו לגרמניה והתארגנו להתארגנות בשם ה"קיבוציים" במטרה לעלות ולהקים ישוב בארץ ישראל.

סבא לוזר (סבא של אבא שלי) שאת סיפורו אכתוב בנפרד, הגיע גם הוא למחנות העקורים בגרמניה, הוא היה פעיל בתנועת המזרחי ובני עקיבא ובמסגרת תפקידו הוא אירגון  את "הקיבוצים" וארגון העליה לארץ ישראל. הוא הגיע גם לקיבוץ של סבתא "קיבוץ אחדות", סבא התיידד עם סבתא ונוצר קשר ראשוני.

בתאריך 11/7/19447 הפליגה סבתא יחד עם שני אחיה באנייה אקסודוס, סיפורה של האנייה ידוע, הבריטים לא נתנו לאנייה להיכנס לארץ והחזירו אותם בשלוש אוניות חזרה לאירופה. הם הגיעו לגרמניה ושוב למחנות העקורים. כאן נפגשו סבתא וסבא פעם נוספת והמפגש הזה הסתיים בנישואין. שלושה שבועות לאחר קום המדינה הגיעו סבא וסבתא לארץ.

הם השתתפו בהגנה על המולדת, בקיבוץ בארות יצחק שעל יד עזה. לאחר המלחמה הם הצטרפו לאלמנות של כפר עציון והתרכזו ביפו, שם נולד סבא שלי עזריאל. הם השתתפו בהקמת קיבוץ ניר עציון. משם עברו למשואות יצחק.

בנם עזריאל התחתן עם שרה ובנם דותן, אבי, נולד עוד במשואות יצחק ומשם עברה משפחת ארד לעפרה ….

הזוית האישית

עדן ארד מביא את סיפור השרדותה המופלאה של סבתא רבתא יוכבד.

מילון

אקסודוס
אקסודוס או יציאת אירופה תש"ז הוא שמה של אוניית מעפילים שיצאה מחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,515 נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו 1,282 נשים, 1,561 גברים, 1,017 נערים ו-655 ילדים. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר.

ציטוטים

”סבתא הפליגה יחד עם שני אחיה באנייה אקסודוס“

הקשר הרב דורי