מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מניו יורק לנהלל

Mika and I
אני, אריה וההורים של אבא שלי בחתונה שלנו
...Four children and twelve grandchildren later

קואים לי קרן. אמא שלי נתנה לי את השם לזכר סבא שלה – קונרד Konrad. הוא נולד ברוסיה והיגר לארצות הברית.

סבא רבא קונרד 

תמונה 1

 

נולדתי בעיר ניו יורק, בארצות הברית, בסביבה של הרבה יהודים. אני דור שלישי אמריקאי מצד אמא שלי ודור שני מצד אבא שלי. הסבים של אמא שלי באו לארה"ב מרוסיה, ומצד אבא שלי הוריו באו מאוסטריה.

תמונה 2
 ההורים שלי (מדלין ווולטר)

הבית הראשון שלנו היה ליד בית כנסת. היה לנו בית פרטי דו-קומתי ואנחנו גרנו מעל ההורים של אמא שלי. להורי קראו מדלין ווולטר. לאחי הצעיר קוראים אלן. אבא שלי היה מעצב תיקי עור ואח"כ הקים עם האחים שלו חברה לשיווק תרופות.

שהייתי בת 12 עזבנו את העיר ועברנו לגור בלונג איילנד באזור של קתוליים. ביום-יום הלכתי לחטיבה ותיכון של המדינה ורק אני ועוד ילדה היינו היהודים היחידים. לכן הבית כנסת בעיירה היה מקום מפגש חשוב בחיי כל היהודים. הילדים הקטנים הלכו לבית ספר עברי, ובני הנוער הלכו לתנועת נוער יהודית-ציונית וכל המשפחה הלכה לבית כנסת בערבי שישי וחגים.

תמונה 3
 מפת לונג איילנד

תמונה 4
 בית הכנסת "בית שלום" (beth shalom) בית הכנסת של הקהילה בבבילון, לונג איילנד. המרכז ליהודי בבילון.

כשגרתי בעיר חברי היו יהודים וגרו בשכונה שלי. שעברתי לגור בלונג איילנד, החברים שלי היו בני כיתתי וקטולים. אהבנו לטייל עם האופניים, לשוט באגם, ללכת לקולנוע ולהפגש ב-pizzaria . בבית הספר למדתי מקצועות כפי שנדרש ע"י משרד החינוך האמריקאי (מתמטיקה, היסטוריה, מדעים, ספרדית, צרפתית, אנגלית, אומנות, מוזיקה, התעמלות…) מאוד אהבתי אומנות, שפות והסטוריה.

בקיץ הלכתי למחנה של Young Judea ובגיל 16 נסעתי לשישה שבועות לישראל. כשגמרתי בית ספר תיכון והייתי מוכנה ללמוד באוניברסיטה, פנו אליי מתנועת הנוער והסוכנות היהודית לצאת לשנה לישראל לקורס במכון למדריכי נוער בירושלים.

בשנה שהייתי בישראל למדתי חצי שנה בירושלים, עבדתי בקיבוץ חצרים ארבעה חודשים ועבדתי בחפירות ארכאולוגיות בתל-ערד חודש וחצי. את בן זוגי – אריה, פגשתי בערד. בסוף השנה חזרתי לארצות הברית וכעבור כמה חודשים אריה בא אליי והתחתנו בניו-יורק בבית הכנסת של העיירה מוקפים במשפחה וחברים.

אני, אריה וההורים של אבא שלי (Samuel+ Rose Schuss) (בחתונה שלי ושל אריה)

תמונה 5

עליתי בשנת 1966 לישראל לאחר החתונה. התיישבנו במושב נהלל במשק שהקימו הסבים של אריה, חלוצים מעלייה שנייה שהקימו את נהלל בשנת 1921. החיים בישראל היו מאוד שונים מארצות הברית – לא היה טלפון, טלוויזיה והקושי הגדול הוא שלא היה קשר עם המשפחה שלי על בסיס יומי בארה"ב. לא למדתי עברית בצורה מסודרת ולא קל לי עם השפה.

כמובן שבזמן מלחמה ומתח זה מאוד הקשה על החיים. עברתי את מלחמת ששת הימים עם תינוק ומלחמת יום הכיפורים עם שלושה ילדים – ונזכרתי שההורים שלי סיפרו לי סיפורים על מלחמת העולם השנייה שאבא שלי ועוד שני אחיו השתתפו בה. לא חלמתי בחיי שאעבור מלחמה.

נולדו לנו ארבעה ילדים: שני בנים ושתי בנות. יש לנו 12 נכדים: תשעה בנים ושלוש בנות. שמונה נכדים גרים בישראל וארבעה נמצאים בקליפורניה, ארה"ב.

הזוית האישית

סבתא קרן: "…Four children and twelve grandchildren later"

מילון

...Four children and twelve grandchildren later
ארבעה ילדים ולאחר מכן 12 נכדים...

ציטוטים

”"לא חלמתי בחיי שאעבור מלחמה."“

הקשר הרב דורי