מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מניו יורק לארץ ישראל

סבתא שלי בתיעוד הסיפור בכתה.
סבתא שלי ואחותה התאומה
הסיפור מספר על העליה שלי מניו יורק לארץ ישראל

שלום, קוראים לי ריטה על שם הסבתא של אימי. שם המשפחה שלי הוא רץ והוא השם מקורי בלי משמעות והשם הקודם הוא אנטמן. נולדתי בארה"ב, בעיר ניו יורק בצפון אמריקה בתאריך 21.3.1944. אני האחות הבכורה במשפחה. הרגשתי חשובה ואחראית. לא קיבלתי יחס שונה משתי האחיות שלי – רודה ואייריס.

עליתי ארצה בשנת 1964 ישר מניו יורק לכפר בלום. בקיבוץ בכפר בלום הכרתי את רמי בעלי והתחתנו בשנת 1965. יש לנו 4 ילדים, 3 בנים ובת, ו-5 נכדים. הבאתי ארצה חפץ מילדותי, טבעת שקיבלתי מהסבים שלי לבת-המצווה וגם תמונה משפחתית מגיל 10. אהבתי לשחק קלאס, דוקים וחמש אבנים עם החברות שלי מחוץ לבית. תמיד שחקנו כמה שאפשר.

אני לא הלכתי לגן, ובגיל 5 התחלתי ללמוד בבית ספר. בתיכון היה קרוב לביתי אהבתי ללמוד והייתי תלמידה טובה מאוד. למדתי 6 שנים בתיכון למדתי מתמטיקה ספרות ספרדית ועוד… וניגנתי בכינור בתזמורת בית ספר. בתור נערה עשיתי בייביסיטר. בארץ למדתי הנהלת חשבונות ועבדתי כ-20 שנה במקצוע זה.

עליתי לארץ במרץ 1964 בגיל 20. בגלל שעליתי בגיל זה היה לי קל להיקלט בסביבה, כעבור כמה חודשים הכרתי את בעלי רמי (יורם), ורציתי לעזור להקים את מדינת ישראל. בניו יורק הנו מגנים בפסנתר, בכינור וחליל.

אני חגגתי את החגים בארוחה משפחתית. החג האהוב עלי היה חנוכה כי קיבלנו מלא מתנות, החנוכייה של סבתי עוברת מדור לדור. הדבר שאני גאה בו זה שבעלי קיבל אות מופת (מדליה). אני יצאתי לגמלאות לפני תשע שנים, לא אימצתי מנהגים חדשים, התחביבים שלי הם לראות את הנכדים כמה שיותר ולקרוא.

אני מאד מאושרת בארץ ובקיבוץ, ולא מצטערת על ההחלטות שעשיתי בגיל 20. אני ממש שמחה שהקמתי משפחה בארץ ובמיוחד בקיבוץ כפר בלום.

הזוית האישית

שחר: היה לי כיף לעבוד עם סבתא שלי ועם אלדר ולמדתי דברים חדשים על סבתא שלי.

סבתא ריטה: שמחתי שהסיפור שלי עבר לגיל הצעיר, הקסים אותי ההקשבה של הילדים. תודה לשחר נכדתי ולאלדר גוסק.

מילון

אות מופת
מדליה

ציטוטים

”"אני מאוד מאושרת בארץ ובקיבוץ ולא מצטערת על ההחלטות שעשיתי בגיל 20".“

הקשר הרב דורי