מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מנחם נולד במחנה עצורים בקפריסין

מנחם עם נכדתו אלה אליהו
אני התינוק במחנה המעצר בקפריסין
המסע שעברו הוריי בדרך לישראל

על עצמי

קוראים לי מנחם על שם סבי מצד אבי. אני גר בשפיים, יש לי שלושה ילדים מקסימים וארבעה נכדים מושלמים. אני בן שבעים ושתיים. כיום אני עובד במרכולית של הקיבוץ. לפני זה עבדתי ב"פוליכד", שהוא מפעל לייצור בקבוקי פלסטיק לדוגמה בקבוקי פרסיל, גלידה וכו'. התחביבים שלי הם לטפל בתוכים שלי ולטפח את הגינה שלי.

הסיפור שלי הוא בעצם סיפור על המסע שעברו הוריי בדרך לישראל, הולדתי בדרך, במחנה עצורים בקפריסין, ולבסוף העלייה לארץ ישראל וההגעה לשפיים.

הבריחה מפולין

בתחילת מלחמת העולם השניה הגרמנים פלשו לפולין. הם השתלטו על העיירה איזביצה, בה גרה משפחתה של אמי. את היהודים פיטרו מהעבודות ועשו עליהם חרם (לא קנו מהם כלום). עקב כך, הם לא יכלו להתפרנס ונוצר עוני גדול בקהילה היהודית. אמי וחלק ממשפחתה ברחו לרוסיה ואילו ההורים שלה נשארו יחד עם אחותה הקטנה בפולין. נודע לי אחר כך לצערי שהם נהרגו.

סבי וסבתי מצד אמי

תמונה 1

החיים ברוסיה היו קשים. הם חיו בחבל ארץ בשם סיביר שנמצא בצפון רוסיה. לא הייתה שם עבודה והיה קר. הרוסים הקשו וכולם חיו בפחד כי הם לא רצו שידעו שהם יהודים. הם נדדו בין הכפרים בשביל להתפרנס, עד ששליחים מארץ ישראל פגשו אותם וסייעו להם לברוח מרוסיה לאיטליה.

המסע מרוסיה לאיטליה

הבריחה הייתה מסוכנת מאוד מאחר והם היו צריכים לעבור גבולות ולעקוף את כוחות הצבא של הרוסים והגרמנים שנלחמו זה בזה. באיטליה אמי הכירה את שמחה אבי, שם הם התחתנו.

הוריי בתמונה מחתונתם

תמונה 2

לאחר שהגיעו לאיטליה, העלו אותם לאונייה שהפליגה לארץ ישראל. השיט היה מאוד קשה כי הם היו צריכים להסתתר בבטן האונייה על מנת שלא יגלו אותם. בבטן האונייה היה מגעיל ומצחין. אנשים הקיאו והיה אסור להם לצאת אל הסיפון אלא רק בלילה. בתנאים הקשים האלה הם, המשיכו בשיט לעבר ארץ ישראל עד שאוניית מלחמה אנגלית תפסה אותם והביאה אותם למחנה מעצר בקפריסין.

החיים בקפריסין – הולדתי

בקפריסין הם חיו במחנות אוהלים ושם הם יצרו חיי תרבות כשאת חלק מהתרבות הם המציאו. שליחים מהארץ הגיעו לקפריסין ללמד אותם דברים. לדוגמה: ציור, עברית וכו'. שם בקפריסין אני נולדתי, בבית חולים צבאי בניקוסיה. התנאים במחנה היו מאוד קשים, אנשים הלכו בבוץ בין האוהלים, היה מאוד קר בחורף וחם מאוד בקיץ.

אני התינוק, 15.10.1947, קפריסין

תמונה 3

העלייה לארץ ישראל

התנאים במחנות העצורים לא התאימו לתינוקות, שכן לא היו תנאי מגורים הולמים, לא היגיינה ולא צוותים לטיפול בתינוקות. משום כך, ובעיקר, מאחר והבריטים לא רצו לתת אזרחות בריטית לתינוקות שנולדו תחת טריטוריה שנשלטה על ידם, ההורים שנולדו להם תינוקות במחנות העצורים בקפריסין נשלחו לארץ ישראל.

ההגעה לשפיים

לאחר שנשלחנו מקפריסין לארץ, הגענו לקיבוץ שפיים. אני הוכנסתי לבית ילדים כמקובל אז בקיבוצים, והוריי קיבלו צריף והשתלבו בעבודות של הקיבוץ. ההשתלבות של הורי בקיבוץ הייתה קשה. הם היו צריכים ללמוד את השפה ולהכיר אנשים חדשים. לאט לאט הם השתלבו בחיי הקיבוץ.

הזוית האישית

אלה: היה לי כיף לכתוב את הסיפור של סבא, נהניתי להיות איתו ונהניתי לשמוע את הסיפור.

מילון

מחנות המעצר בקפריסין
מחנות המעצר בקפריסין היו מחנות שהוקמו בקפריסין על ידי ממשלת בריטניה החל מאוגוסט 1946 ועד נובמבר 1949, לצורך כליאת המעפילים המגיעים לארץ ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”התנאים במחנה היו מאוד קשים, אנשים הלכו בבוץ בין האוהלים“

הקשר הרב דורי