מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מנהל בית ספר ומפקח במערכת החינוך

זאת תמונה שצולמה במהלך התוכנית
ד"ר דב לבנור לפני שהיה ד"ר
עלייה לארץ והגשמת חזונו של סבא דב לבנור

העלייה לארץ ישראל

עזבתי את פולין משם עברתי לצ'כיה, משם דרך גרמניה לצרפת. בעירה קטנה" הנוביל " ליד פריז הייתי כחצי שנה. בצרפת נסענו לנמל בים התיכון ועלינו על ספינה "ביריה". ספינה "ביריה" הביאה אותנו קרוב לגבולות ארץ ישראל. שם תפסו אותנו שתי ספינות מלחמה בריטיות והביאו אותנו לנמל חיפה בארץ. הבריטים לא הרשו לנו לרדת מן הספינה ליבשה. הם כלאו אותנו בספינה למשך חודש ימים

היות והזמן היה תקופה הקיץ ישראלי החם הרשו לנו לרדת לים. משום שאף אחד מהילדים כמוני לא ידעו לשחות נתנו לנו

חגורות הצלה שקשרנו לגופינו וכך ירדנו מהספינה לים.היות ולא ידעתי לשחות אבל ראיתי כיצד ילדים אחרים משתמשים בידיים וברגליים כדי לעבור ממקום למקום בתוך הים. עשיתי בדיוק כמו שהם והייני גם אני שוחה יפה לכול מקום בתוך הנמל כמו שאני רוצה. כך למדתי לשחות בלי שום הדרכה או עזרה של מדריך שיחה. עד היום אני שוחה כך בלי שלמדתי בצורה מסודרת לשחות כמו כול ילד בישראל, וכן כמו ארבעת ילדי וכל נכדי.

מנמל חיפה העבירו אותנו הבריטים למחנה הסגר ב"עתלית" ליד חיפה. שם גרנו קבוצת ילדים בצריפים די צפופים. ביום בהיר אחד הגיע אלינו מורה שהתחיל ללמד אותנו עברית. היה שמה חדר קטן אשר שימש לנו ככיתת לימוד ובו ישבנו ולמדנו את השפה שבא אני משתמש עד היום.

לפעמיים המורה סיפר לנו סיפורים מההיסטוריה היהודית בתקופות שונות. הוא הסביר לנו כיצד חיו היהודים בתקופת הבית השני , ואחר כך אחרי החורבן של הבית כיצד התפזרו היהודים בארצות אירופה. הגיעו לאיטליה ומשם לצפון אירופה לצרפת, לגרמניה, לפולין ולשאר הארצות מזרח אירופה. בעיקר הוא סיפר לנו אל חיי היהודים בפולין בערך מ1000 לספירה עד 1500 לספירה. דברים שהיו מאוד מעניינים ופתחו לנו חלון להכרת ההיסטוריה היהודית מתחילת הגעתם לפולין ועד להתפתחותם במדעים, בין מדעי היהדות ובין מדעי העולם.

כך הכרתי את אשתי

נעשה קפיצה של הרבה שנים עד לשנת 1956 שנה שבה התחלתי ללמוד באוניברסיטת "בר אילן". אני למדתי היסטוריה ותלמוד. באותו זמן שלמדתי באוניברסיטה, המזכירה של מנהל האוניברסיטה ד"ר בר אילן הייתה ישראלה.

מדי פעם הייתי עובר ליד החדר של המזכירות וראיתי את המזכירה שמצאה חן בעיני, ישראלה.. נכנסתי לחדר והתחלתי לדבר איתה. אבל זה לא נגמר בשיחה אחת אלא מדי פעם הייתי נכנס ומשוחח עם ישראלה עד שנקשרו בנינו קשרי חברות. הזמנתי אותה לפגישה אשר כתוצאה ממנה הצעתי לה נישואין. היות והייתי בחור יפה וחכם היא הסכימה להצעתי, ואנחנו נשואים עד היום באושר ובאהבה עד אין קץ.

מנהל בית ספר

עם הזמן לאחר סיום הלימודים באוניברסיטה קיבלתי תפקיד של מנהל בית ספר לאחר כמה שנים שעבדתי בהוראה. בהתחלה הייתי מנהל של בית ספר יסודי ושם קיבלתי ניסיון בניהול בית ספר. לאחר מכן קיבלתי תפקיד של מנהל בית ספר מקצועי שבו למדו תלמידים יותר מבוגרים בני חמש עשרה ואלך. לאחר מכן עברתי לבית ספר תיכון והייתי בו מנהל שנים רבות. לאחר שקיבלתי תואר ד"ר מאוניברסיטה מינו אותי למפקח על בתי ספר תיכוניים ובתפקיד זה עבדתי שנים רבות עד לצאתי לגמלאות.

מילון

ספינת "ביריה"
ביריה הייתה ספינת מעפילים, שהגיעה לחופי ארץ ישראל ביוני 1946. נקראה על שם היישוב ביריה, שעמד במוקד פרשת העלייה לביריה שסימלה בתודעת רבים ביישוב את המאבק לעלייה חופשית ולהתיישבות חופשית של יהודים בארץ ישראל.

ציטוטים

”"מדי פעם הייתי נכנס ומשוחח איתה עד שנקשרו בנינו קשרי חברות."“

הקשר הרב דורי