מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מנהלל לגן יבנה – חלוצים וחלוצות

הקשר הרב דורי במזכרת בתיה
שרה מספרת על מלחמת העצמאות
כשהגענו לגן יבנה, פרצה מלחמת העצמאות היינו בחזית הקדמית מול הצבא

הכל התחיל בשנת 1941, שמי שרה, נולדתי בישראל במושב הראשון בישראל, מושב נהלל שבעמק יזרעאל. נהלל היה מושב העובדים הראשון בארץ, שהשתייך לתנועת המושבים.

זיכרונות רבים מהמושב, נהלל, אין לי כי בגיל צעיר מאוד, עברנו לגור בדרום הארץ, עברנו לגן יבנה. בגן יבנה עברה כל תקופת ילדותי ובגרותי.

תמונה 1

צילום אויר של נהללהישוב היחיד בארץ שבנוי בצורת עיגול

כשהגענו לגן יבנה, בדיוק פרצה מלחמת העצמאות ומצאנו את עצמנו בחזית הקדמית מול הצבא המצרי. האווירה הייתה מפחידה, היינו תחת הפגזות כבדות ואז החליטו ביישוב לפנות את כל הנשים והילדים ולהשאיר ביישוב רק גברים לוחמים.

תמונה 2

משפחות מיישובים מרוחקים יותר מהחזית כמו גדרה ורחובות התנדבו לארח אותנו בביתם. ושהיינו מחוץ ליישוב שלנו במשך שבעה חודשים. בתקופה זו שלבו אותנו בבתי הספר בישוב המארח ורק כשהתחילה הפסקת אש והקרבות הסתיימו חזרנו הביתה.

הילדות עברה עלי במקום שהיה בזמנו אזור חקלאי. להורי היה משק חקלאי, שכלל לול תרנגולות, רפת פרות, ושטח ירקות ואני ושתי אחיותיי עזרנו בעבודות במשק.

גן יבנה הייתה מושבה קטנה והיה בה רק בית ספר יסודי, וכשסיימנו אותו נאלצתי לנסוע יום יום לרחובות לבית ספר תיכון ואחר כך לתל אביב ללימודי המשך בסמינר למורים. לאחר סיום לימודי התגייסתי לצה"ל ושרתתי בעיר אילת, שהייתה אז ישוב קטן מאד בראשית התהוותו.

באילת נישאתי והקמתי את משפחתי. לאחר כמה שנים עזבנו את אילת ועברנו לגור במזכרת בתיה כאן גידלתי את ארבעת ילדי וכיום גם את נכדי.

העשרה

נהלל: "נהלל הוא מושב עובדים בצפון עמק יזרעאל, והוא מושב העובדים הראשון בארץ. משתייך לתנועת המושבים, ונמצא בתחומי המועצה האזורית עמק יזרעאל. שטחו כ-8,700 דונם. במושב 75 משקים חקלאיים".

גן יבנה: "גן יבנה היא מועצה מקומית במחוז המרכז בישראל. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1950. ממוקמת ממזרח לאשדוד. גן יבנה נוסדה כמושבה בשנת 1931 על אדמות שנרכשו על ידי אנשי חברת "אחוזה א' ניו-יורק". הוחלט לקרוא לה בשם זה בשל קרבה לעיר ההיסטורית יבנה, למרות שלמעשה היישוב אינו גובל בה".

תכנית הקשר הרב דורי, 2012מורה מובילת תכנית עילה יקואל

מילון

נהלל
נהלל הוא מושב עובדים בצפון עמק יזרעאל, והוא מושב העובדים הראשון בארץ. משתייך לתנועת המושבים, ונמצא בתחומי המועצה האזורית עמק יזרעאל. שטחו כ-8,700 דונם. במושב 75 משקים חקלאיים.

גן יבנה
גן יבנה היא מועצה מקומית במחוז המרכז בישראל. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1950. ממוקמת ממזרח לאשדוד. גן יבנה נוסדה כמושבה בשנת 1931 על אדמות שנרכשו על ידי אנשי חברת "אחוזה א' ניו-יורק". הוחלט לקרוא לה בשם זה בשל קרבה לעיר ההיסטורית יבנה, למרות שלמעשה היישוב אינו גובל בה.

ציטוטים

”כשהגענו לגן יבנה, בדיוק פרצה מלחמת העצמאות ומצאנו את עצמנו בחזית הקדמית מול הצבא המצרי.“

הקשר הרב דורי