מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המימונה, מנהג שסבא שיגר מסבתא

סבתי ואני בחצר ביה"ס
חנוכייה שעברת מדור לדור
מנהג המימונה שמקורו במרוקו - מקום הולדתה של סבתי, הפך למנהג קבוע במשפחתנו - סבא היה הראשון ששיגר את המנהג למשפחתו ומשם המנהג שוגר לכל המשפחה המורחבת.

שמו של סבי אריה, על שם סבא של אבא. שם משפחה לברן עוברת מליברנט ללברן, שונה בשנת 1924 ומשמעו ספק בגרמנית.

סבי הכיר את סבתא שלי אצל חברים. סבי וסבתי התחתנו בשנת 1971, כשסבי היה בן 27 וסבתי הייתה בת 19. החתונה הייתה באולמי "גיל" בחיפה. לא היה טקס אירוסין או טרום חתונה מכיוון שסבא של סבתא רחל מצד אבא שלה נפטר.

נולדו לסבי ולסבתי שלושה ילדים: הבכורה רינת נולדה שנה אחרי החתונה, האמצעי (האבא שלי) נולד בשנת 1975 וזהבית נולדה בשנת 1983.

סבי נולד בקריית חיים, בילדותו לסבי נשברו השיניים במשחק כדורגל בביה"ס מגינים בקריית חיים. הבית של סבי נבנה במו ידיהם של סבא רבא וסבתא רבתא, הוא נבנה מלבנים ובטון (סבא רבא היה בנאי במקצועו). הם גרו כ- 5 נפשות בבית.

סבא סיפר לי על השעון שקיבל מתנה לבר מצווה. לסבי היה צחביב הוא אהב לאסוף דגלים מכל העולם. סבא שלי אהב גפילטפיש עם חזרת ופלאפל.

סבי למד בבית ספר "מגנים" ואח"כ למד בתיכון מקצועי אינטר בקריית חיים. סבי אהב לשחק בכדורגל וגם אהב לשחק מחבואים עם חבריו. סבי זוכר את תנועה מאוחדת בקן קריית חיים ושירים מתורגמים מרוסית לעברית וגם את השיר "קטיושקה" – עד היום סבי שר את השירים אלו לנו הנכדים.

סבא סיפר לי שהאירוע המשמח והמשמעותי בחייו היה הגיוסשלו לצבא. אירוע הכי עצוב שקרה לסבי הוא ששבר את שיניו.

כיום סבי עובד במטבח ועוזר לסבתי, סבי צבר מנהגים חדשים הוא עוזר לסבתי בהכנות למימונה. מימונה זה חג שמתקיים ביום האחרון של חג פסח זהו חג שחגגו אותו במרוקו ונהגו בו לארח את המקומיים. הביאו את החמץ ליהודים קמח, חלה שיבולת שועל, חמאה. אלה חלק מהמזונות שמניחים במימונה על השולחן. את המנהג הזה הביאו לארץ. סבא סיפר לי שבמרוקו נהגו לבקר אחד את השני בברכה "תרבחו ותסעדו" הפירוש לברכה. מנהג המימונה הפך להיות חג לאומי בישראל שמאופין בהכנת המופלטות בצאת חג הפסח, את המופלטות שסבי כל כך אוהב.

חנוכייה שעוברת מדור לדור במשפחה

תמונה 1

 

הזוית האישית

הנכד ליאם: סבי וסבתי נהנו מהמפגשים הם אמרו שזה גרם להם לאהוב אותי עוד יותר. סבי וסבתי נהנו מאוד במפגשים ובמיוחד נהנו להזכר בילדות הנהדרת. הם בטוחים שבזכות התכנית הקשר שלנו התחזק. הם אמרו שתמיד יזכרו את ההנאה מהפגשים וכמה זה היה חשוב להם הנכד שלהם, אני אדע את סיפור העבר שלהם.

גם אני, למדתי על סבי וסבתי המון דברים שלא ידעתי עליהם, כמו מנהגים חדשים, פציעות שקרו להם, איפה שהם למדו. אהבתי את כל המפגשים אני חושב שהקשר שלי ושל סבי וסבתי התחזק, אני אזכור את הכיף שסבי וסבתי עשינו יחד.

מילון

"כפרה דאלי"
בעברית הפירוש: נשמה שלי

גולדנקינד
ילד זהב

ציטוטים

”כפרה שלי“

הקשר הרב דורי