מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מנהג של פעם בשנה בבית הספר

סבתא ואני בבית 2017
בעיר צ'רקסי, אוקראינה 1983
כמו בספורט: אספת הרבה - תקבל פרס

:שמי לודה גורשקובה נולדתי בשנת-1948

נולדתי באוקראינה למשפחה יחסית עשירה והיה לי אח קטן. המצב שלנו היה בסדר למדתי בכיתה של 30 ילדים הלימודים היו מעייפים וגמרנו את הבית הספר בסביבות שתיים אחר הצהריים.

בבית הספר שלנו בכל הכיתות היה מנהג של פעם בשנה, היינו עושים תחרות איזו כיתה הייתה אוספת הכי הרבה נייר עיתונים ומגזינים ומתכות.

בכיתה אנחנו תמיד התחלקנו לקבוצות וכל קבוצה הייתה אוספת בשכונה שלה את הנייר עיתונים ומגזינים וכך אפשר יותר להכיר חברים חדשים. למחרת הקבוצות היו צריכים להביא לכיתה את מה שאספו אתמול ולמדוד במאזניים את הכמות שאספו הילדים ואז משליכים את זה למקום חשוב בקומת הקרקע. לכיתות נתנו שבועיים כדי לאסוף את נייר העיתונים והמגזינים והמתכות.

לבסוף היינו מכריזים באולם ספורט מי המנצחים שניצחו בתחרות.

המנצחים מקבלים פרס כמו חופשה מבית הספר או משהו אחר, הילדים האחרים לומדים בבית הספר.

העשרה:

יהודי צ'רקאסי (מתוך ויקיפדיה) הקהילה היהודית בעיר נוסדה ב-1762 לפי היתר מהמלכה קתרינה השנייה. הקהילה שגשגה, ובשנת 1910 נמנו בעיר כ-13,000 יהודים, כ-30% מהאוכלוסייה. באותה תקופה הייתה בעיר מרפאה יהודית, 13 בתי כנסת, תלמוד תורה ובית ספר יהודי. לאחר השתלטות הקומוניסטים על העיר, נסגרו בה בהדרגה כל המוסדות היהודיים.

בזמן הכיבוש הגרמני במהלך מלחמת העולם השנייה הוטלו על יהודי העיר שלא הספיקו להימלט ממנה גזירות שונות, ובהן חובת ביצוע עבודות כפייהוחובת ענידת סרט זרוע, ובאוקטובר 1941 רוכזו כולם בידי המשטרה האוקראינית בגטו שהוקם בעיר. בנובמבר 1941 נורו למעלה מ-3000 מיהודי הגטו, ובחודשים שלאחר מכן חוסל הגטו בהדרגתיות, תוך רצח שארית יושביו.

בשנת 1989 חודשה הפעילות היהודית בעיר, ונפתח בה מרכז קהילתי. בשנת 1994 הוקמה בעיר קהילה דתית, וב-2003 נפתח מחדש בית הכנסת המקומי בראשות שליח חב"ד, הרב דב אקסלרוד.

הזוית האישית

בבית הספר שלנו בכל הכיתות היה מנהג של פעם בשנה, היינו עושים תחרות איזו כיתה הייתה אוספת הכי הרבה נייר עיתונים ומגזינים ומתכות.

 

מילון

צרקסי
עיר באוקראינה

ציטוטים

”המצב שלנו היה בסדר“

הקשר הרב דורי