מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מנהג הפסיסה

סבתא מלכה עמר ותהל
סבתא מלכה עמר
מנהג הפסיסה בליל ראש חודש ניסן

שמי עמר מלכה. נולדתי בתאריך 21.07.1954 להורי ארנסט וגבי מטודי.

הורי עלו לארץ מתוניסיה בשנת 1950. הורי היו בין הראשונים שהגיעו למושב עזריקם. הם גרו באוהלים, יחד עם אחותי הגדולה שהייתה בת 6 חודשים. לאחר מכן הם עברו לצריפים ועם השנים הם עברו לבתים. לאחר מכן נולד אחי ואני אחריו השלישית משבעה ילדים. בילדותי שיחקנו יותר בחוץ ויצרנו משחקים לבד. היינו ישנים 7 אחים ואחיות בחדר אחד, וזה היה ממש כיף. סיפרנו המון חוויות וצחוקים עד שהיינו נרדמים. הייתי בגן במושב עזריקם. למדתי בהתחלה בבית ספר בעזריקם, לאחר מכן עברנו לבית הספר "אמונים", שכיום נקרא בית ספר "רגבים". בתיכון למדתי בבאר טוביה. התחתנתי, נולדו לי 5 ילדים וכעת אני סבתא לנכדים מקסימים ונהדרים.

במאי 2018 יצאנו, אני ואחיותי, לטיול שורשים בתוניסיה. זה היה אחד הטיולים היפים והמרגשים ביותר. חווינו שם טקס מאוד מרגש של מנהג הבסיסה.

מנהג קהילתי – טקס הבסיסה: בראש חודש ניסן עורכים התוניסאים את טקס הבסיסה–בשישה.  בטקס זה נוהגים בעדה התוניסאית להכין את ה"בּשישה" או ה"בּסיסה" המיוחדת והטעימה. ה"בסיסה" היא תערובת של חיטה, שעורה, כוסברה, שומר וכמון טחונים, אחרי קלייה, ומנופים לקערה. יש כאלה המוסיפים סוכר, פירות מיובשים כמו דבלים, תמרים, צימוקים, אגוזים ושקדים, ומתבלים בקינמון. יש המעטרים את ה"בסיסה" בסוכריות "דרג'ה" ("קונפטי" באיטלקית). מכינים את הבסיסה קודם והטקס עם הברכות מתקיים ערב ראש חודש.

תמונה 1

על פי המסורת, שמים את ה"בסיסה" בקערה עמוקה, אבי המשפחה מוזג ביד שמאל מעט שמן זית לקערה, וביד ימין הוא אוחז במפתח גדול, בוחש את השמן עם ה"בסיסה" ותוך כדי בחישה אומר תפילה: "אתה ה' הפותח בלי מפתח, הנותן בלי בשר ודם, תן לנו מידך לבדך." יש המוסיפים גם מים לתערובת בהתאם למרקם הבלילה הרצויה. אחרי הברכה מגישה אם המשפחה לכל אחד מעט מהבסיסה. אל ה"בסיסה" שנותרה מכניסה תכשיט זהב או טבעת נישואים למשך הלילה, כסגולה לשנת פרנסה, שפע וחיים טובים. בני המשפחה מוזמנים להניח את אצבעם מעל לקערת הבסיסה. אם המשפחה יוצקת את שמן זית על האצבעות של כל בני המשפחה ורק אז בוחשת את העיסה עם המפתח תוך כדי אמירת הברכות. ברגע שמתקבלת העיסה בגמישות הרצויה. יוצרים ממנה כדורים עגולים או אליפטים ומגישים לכל בני המשפחה. נוגסים בבסיסה ומי שקיבל את המטבע זכאי להביע את משאלתו לשנה זו. בנוסף לברכות  מדליקים "קנדיל"- נר על בסיס מים ופתיל מצמר גפן. מברכים שלל ברכות ואיחולים לשנה טובה, שנת בריאות וחיים טובים. הברכה בנוסח תוניסאי:

"יא בשישה בלמפתח. חון עלינה יפתח. יא בשישת פתחאת אלעוד. חון עלינה יא מעבוד

יא בשישת ניסן. חון עלינה ירחמן.

יא תחריק בלאבשיש. יא פתח בלא מפתח. חון עלינה יא פתאח.

הפרוש: "הפותח בלי מפתח, המעניק ללא לאות, הוא ירעיף עלינו וירעיף מאתנו לכל."

הזוית האישית

תהל: חוויתנו מתוכנית הקשר הרב דורי – פעם ראשונה שהייתה לי ההזדמנות לחוות יחד עם סבתא מלכה, חוויה בלתי נשכחת שבה נפגשנו לזמן איכות, למדנו, יצרנו, סיפרנו סיפורים על הורינו שעלו לארץ מתוניסיה. אני מאחלת לסבתא היקרה שתהנה מהמפגשים שחווינו ביחד ושתזכור תמיד את אהבתי אליה.

מלכה: אני מאחלת לנכדתי היקרה והאהובה תהל שתצליחי בלימודים ושתשאפי תמיד יותר זכרי שסבתא אומרת מי שמשקיע מצליח.

מילון

בסיסה
בסיסה (בערבית: بسيسة, תעתיק: בסיסה. עם זאת, ביהדות תוניסיה: בשישא; ביהדות ג'רבה: פשישא) היא תערובת הנאכלת במדינות לוב, תוניסיה ואלג'יר

ציטוטים

”גרו באוהלים, יחד עם אחותי הגדולה שהייתה בת- 6 חודשים.“

הקשר הרב דורי