מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מנהגי חג הפסח במשפחה

פנינה בתכנית הקשר הרב דורי
פנינה בתקופת השרות בצה"ל 1956
סיפורה של פנינה עודד

הורי נישאו במצרים בשנת 1934 ועלו לארץ בדרך בלתי לגאלית (חוקית) לאחר שנישאו. כל הזמן חיו בארץ בפחד וחשש שהאנגלים יגלו אותם וישלחו אותם בחזרה למצרים.

יותר מאוחר עלו גם סבתי ושתי בנותיה לארץ, אך לרוע מזלם גילו זאת האנגלים וגרשו אותם חזרה למצרים. הם לא התייאשו ולאחר מבצע סיני עלו שוב לישראל, הפעם בסיוע האנגלים, כי החזיקו בדרכון בריטי ולא מצרי. זהו הפרדוקס של החיים.

נולדתי בתל אביב, בת שלישית למשפחה בת 8 ילדים. אמי נולדה בעדן שבתימן ואבי נולד במצרים. האח השני במשפחה יצא להכשרה בנח"ל במסגרת ה"צופים" עם כל חבריו לשבט. השבט יצא להכשרה בקיבוץ שדה בוקר לאחר שבן גוריון עבר לגור שם. הם נענו לקריאה של בן גוריון לבוא לנגב להפריח את השממה. לצערי הרב, נפטר אחי במהלך ההכשרה ממלריה, שפגעה בו כשעבד בבריכות הדגים.

בתקופת הילדות – שנייה מימין

תמונה 1

אני למדתי 8 שנים בבית הספר לבנות "נווה צדק" ולאחר מכן למדתי בביה"ס מקצועי תפירה ואופנה. בתום לימודי יצאתי לצבא שם עברתי הסבה מקצועית ע"י קורס של "פקידים כתבנים". שירתתי בצבא שנתיים כפקידה כתבנית. לאחר השחרור התקבלתי לעבודה במשרד הפנים כפקידה כתבנית, שם עבדתי במשך 43 שנים. בתקופת עבודתי עברתי קורסים נוספים מטעם המשרד וגם השלמה לבגרות.

פנינה, בקבלת פרס על שרותה כעובדת מדינה

תמונה 2

מנהגי חג הפסח במשפחה

עד לפני 20 שנה בערך היינו חוגגים את החגים אצל ההורים. כאשר כולם נישאו הנהגנו לחגוג בסבב בין האחים והאחיות. כל שנה אצל אחד או אחת מאיתנו. אנו משפחה של קיבוץ גלויות, במשפחתנו כלולים בני עדות רבים ומגוונים ולכן גם האוכל בחגים עשיר ומגוון בטעמים שונים.

כמובן שלפני חג הפסח אנו מנקים וממרקים את הבית. בודקים בביתו של מי נערוך השנה את החג ומתחילים לתכנו את התפריט שיהיה על שולחן החג. כדי להקל, אנו מחלקים את העבודה בין הנשים וכל אחת מכינה את המעדנים המיוחדים של עדתה ותורמת מהידע שלה. התפקיד שלי בדרך כלל להכין את הברכות ונוסף לזה לעשות את פשטידת מצה עם בשר שכולם אוהבים. לאחר שמסתיים "ליל הסדר", מתחיל הקטע החברתי, אנו יושבים ומעבירים חוויות על העבר ועל ההורים ועל התקופה שהסבנו יחד עם המשפחה. כמה שמחו ההורים להיפגש עם הילדים והנכדים. ואם בשמחות ובחגיגות אנו עוסקים, נקווה שבני הדור הצעיר יחיו לבטח בארצנו, לא יעברו את הקשיים והצרות שעברו ההורים בימים רחוקים בארץ.

"בשנת 2008 אנחנו חוגגים מלאת 60 שנה למדינת ישראל. אני יודעת להעריך כל מה שהשגנו בארץ ואיזה מחיר שילמנו על הדבר הנפלא הזה שנקרא מדינת ישראל".

הזוית האישית

פנינה עודד: היום הנני נשואה ואם לבת. כגימלאית אני מתנדבת בביטוח לאומי, הולכת למועדון, מתעמלת ושומעת הרצאות.

 

סיפורו של פנינה עודד, תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה במרכז לתלמידים מחוננים, ידיד במכללה האקדמית בתל אביב בשנת תשס"ח 2008. הסיפור תועד ופורסם בספר "ממעיין חיינו" בעריכתם של המורה מוביל התכנית דוד וצלר ומנהלת המרכז יהודית גדנקן.

פנינה עודד והתלמידה מוריה רובין בתכנית הקשר הרב דורי, 2008

תמונה 3

 

מילון

יהודי מצרים
יהדות מצרים היא קהילה יהודית עתיקה, אשר הוקמה על ידי פליטים מארץ ישראל שהגיעו למצרים עם ירמיהו הנביא לאחר חורבן הבית הראשון.... הסכסוך המתלהט בארץ ישראל והמרד הערבי הגדול שפרץ בשנת 1936 הוסיפו גם הם שמן למדורה. גורמים לאומניים ואסלאמיסטים במצרים השתמשו בטרמינולוגיה גזעית בהתייחסם לסכסוך בארץ ישראל, בהשפעת התעמולה הפשיסטית. פרסומים אנטישמים גברו בתקופה זאת כולל תרגומים לערבית של מיין קמפף והפרוטוקולים של זקני ציון. על רקע זה פרצו במאי 1938 מהומות כנגד תושבים יהודים בקהיר, אלכסנדריה וטנטא, אך אלו נעצרו על ידי המשטרה המקומית. בשנת 1945 פרצו בשנית מהומות כנגד היהודים בקהיר ואלכסנדריה, בהם נהרגו כעשרה יהודים. המהומות התגלגלו במהרה לתקיפות גם כנגד מיעוטים לא-מוסלמים אחרים.

ציטוטים

”אנו משפחה של קיבוץ גלויות, במשפחתנו כלולים בני עדות רבים ומגוונים“

הקשר הרב דורי